DanceStar Party Hits Review

donderdag, 01 november 2012 om 11:30
Ondanks de grote concurrentie op de markt voor dansspellen en het slecht ontvangen DanceStar Party, komen Sony en de bedenkers van de enorm populaire SingStar-games met een vervolg: DanceStar Party Hits. Net zoals in het eerste deel wordt de overbekende microfoon door de lichtgevende bewegingsgevoelige controller vervangen. Voordeel van deze franchise is dat je met maar één Move-controller al de meest uiteenlopende danspasjes kunt uitvoeren. Heb je weinig geld maar wil je wel een dansgame in huis hebben, dan heb je in principe aan DanceStar Party Hits de beste keus.
We zeggen nadrukkelijk 'in principe', want een goede basis werd met het eerste deel in ieder geval niet gelegd. In onze vernietigende recensie kwam naar voren dat Dance Star Party vage danspasjes kent, de registratie van je bewegingen niet altijd even accuraat werkt en dat er voor een partygame in hart en nieren maar weinig content in is verwerkt. Voor Sony genoeg werk aan de winkel om met Dance Star Party Hits een beter deel af te leveren. De scepsis groeit wanneer blijkt dat de ontwikkelaar minder dan een jaar aan de fouten heeft kunnen werken.
Wanneer de eerste noten van Levels van Aviici door de huiskamer galmen, wordt inderdaad duidelijk dat Sony niet heeft geluisterd naar de feedback. De bewegingen van de digitale leermeester op het scherm – die je dus moet nabootsen – zijn volstrekt belachelijk en totaal niet passend bij de betreffende liedjes. Daarnaast scoor je door zo min mogelijk te bewegen meer punten dan wanneer je de stupide danspasjes probeert na te doen. Vaak haal je met een minimum aan heen en weer zwaaien, toch al een redelijk puntentotaal, waarmee het in de voetsporen van SingStar (een beetje meeneuriën) treedt.
Jezelf schaamteloos voor lul zetten
DanceStar Party geldt als een verlengstuk binnen het aanbod van Sonys muziekgames. In tegenstelling tot andere dansgames is het mogelijk om hier te zingen. De tekst verschijnt à la karaoke in beeld en door middel van de microfoon in de PlayStation Eye bepaalt de game of jouw stemhoogtes overeenkomen met het nummer. Dat de camera je stem niet altijd even goed registreert, nemen we voor lief. Dat de speler geen compatibiliteit met SingStar hoeft te verwachten, is een kwalijkere zaak. Het had een originele insteek kunnen zijn en kon een potentiële meerverkoop betekenen.
Er is een ruime keuze uit veertig energieke ‘feestliederen’. Er zijn de uptempo hits van onder andere Lady Gaga, Cheryl Cole, DJ Fresh en The Beach Boys, compleet met de officiële videoclip die in een kubus wordt getoond. Tussen de songs door verschijn jij nog even in beeld en kunnen je vrienden je de draak steken met hetgeen jij op beeld laat zien. Confronterend is het juiste woord. Deze opnames kun je vanzelfsprekend weer online delen, welke gedurende het nummer via de uitstekende camera van de PlayStation Eye worden opgenomen. Rest alleen de vraag waarom de game slechts één Move-controller ondersteunt en niet twee. Het is toch veel leuker om met twee armen en handen de feestvloer onveilig te maken?
Meer van hetzelfde
Logischerwijs brengt ieder nummer weer andere danspasjes met zich mee, die – buiten dat het er belachelijk uitziet – nog best makkelijk te leren zijn. Mocht je toch nog een tekort aan deftige dansbare muziek hebben, dan kun je altijd via de PlayStation Store extra songs downloaden. Ben je klaar met dansen voor het plezier, dan heeft Sony een andere modus voor je in petto: de work out-modus. Hier krijg je tijdens het dansen te zien hoeveel calorieën je verbrand hebt. Een goed alternatief voor als je een hekel hebt aan sporten, maar je nog wel fit en actief wilt blijven.
Deze modus zat echter ook in het origineel en daarmee wordt pijnlijk duidelijk dat DanceStar Party Hits eigenlijk weinig tot geen vernieuwing kent. Wat de visuele stijl betreft borduurt Sony eveneens verder op het eerste deel. Kleuren en geometrische vormen voeren de boventoon en zorgen voor een keurig afgewerkt geheel. De dansers zelf zijn via motion capturing op beeld gebracht, met hier en daar natuurlijk een make-over die past bij de stilistische stijl van DanceStar Party Hits.
Legt het af tegen concurrentie
Het woordje ‘Hits’ achter Dance Star Party is niet meer dan een slecht excuus van Sony om met een nieuw, goedkoop deel op de proppen te komen. Buiten de nieuwe soundtrack kent het spel weinig tot geen vernieuwing en om die reden zijn alle minpunten uit het origineel ook hier weer aanwezig. Met de hevige concurrentie van Just Dance, We Dance en andere dansgames heeft Dance Star Party Hits dan ook weinig bestaansrecht.
Cijfer: 4