Paper Mario Sticker Star Preview

Preview
donderdag, 01 november 2012 om 16:30
xgn google image
Of hij nu 2D, 3D of van papier is, het lijkt Mario niet zoveel uit te maken. In hoeveel dimensies hij ook door het Mushroom Kingdom springt, prinses Peach wordt altijd ontvoerd en daar heeft Bowser vrijwel altijd iets mee te maken. Toch is Paper Mario Sticker Star voor de Nintendo 3DS de meest verfrissende Mario game die wij in tijden gespeeld hebben.
In de 3,5 uur die we doorgebracht hebben in de papieren wereld van Paper Mario Sticker Star voor de 3DS vielen ons een aantal dingen op. Letterlijk het meest in het oog springende was het 3D effect, dat perfect tot zijn recht komt in het nieuwste avontuur van de papieren loodgieter. Zoals de naam van de titel al doet vermoeden is alles in de wereld van Paper Mario gemaakt van velletjes papier. Hierdoor krijgen alle voorwerpen automatisch een plat uiterlijk. Verschillende lagen papier of karton geven diepte aan de wereld, en dit zorgt voor een unieke stijl. Bergen bestaan uit lagen gekleurd karton, groene bosjes zitten met een vouwrandje aan de grond geplakt, allemaal details die het best te zien zijn met de 3D-slider op 'max'.
Vouw- en stapelwerk
Gelukkig zie je dit papieren stijltje niet alleen terug in de graphics. Tijdens onze speelsessie kwamen al tientallen gameplaymomenten voorbij die alleen maar werken dankzij het papieren thema. Een stel Toads hielpen ons een handje door met wat vouw- en stapelwerk een ladder te vormen, en een van Mario's eerste taken is om genoeg Toads bij elkaar te zoeken om een stad uit te vouwen die door Bowser's toedoen helemaal opgerold is. Ook het feit dat de meeste personages bijna niets wegen heeft grote gevolgen. Zo vormt een simpele ventilator een haast onoverkombaar obstakel, omdat het kleinste windvlaagje je al naar de andere kant van het scherm blaast.
Obstakels
De meeste puzzels die je in Sticker Star tegenkomt hebben te maken met het overwinnen van een obstakel, zoals de ventilator die we hierboven al even genoemd hebben. De oplossing is vaak te vinden door op de juiste plaats te 'Paperisen', een duur woord voor het omvergooien van de wereld. De wereld staat dan even stil en ligt op zijn rug op de grond, en Mario bungelt er wat ongemakkelijk boven, wachtend totdat jij het juiste voorwerp gevonden hebt om de puzzel op te lossen.
Een van de meest creatieve manieren die we tegenkwam om het Paperisen te gebruiken was in het eerste kasteel. Daar werd ons de weg versperd door een smal bruggetje, waar vliegende 'Goomba's' en twee grote windblazers de doorgang onmogelijk maakten. Na een keer of tien van de brug afgeblazen te zijn bleek dat wij door middel van het Paperisen twee stickers op de windblazers moesten plakken, waarna we ongestoord ons avontuur konden vervolgen. Opvallend was dat je hier totaal geen hints voor kreeg, iets wat ons in het algemeen erg opviel. In tegenstelling tot veel recente Nintendo games word je met Paper Mario Sticker Star relatief weinig aan het handje gehouden. Een pluspunt voor de hardcore gamer, maar we vormen me af hoe de casual speler hiermee om zal gaan.
Lekker blijven plakken
Hoewel het Paperisen dus vaak uitkomst biedt als Mario even niet verder kan, moet er ook nog ouderwets geknokt worden in Sticker Star. Deze gevechten kunnen het best worden vergeleken met die van de Mario & Luigi RPG's, Bowser's Inside Story en Partners in Time. Alleen gebruik je nu geen items maar stickers die overal door de wereld verstopt liggen. Stickers zijn maar één keer te gebruiken, dus het is van groot belang dat je stickerboek (op het onderste scherm van de 3DS) altijd goed gevuld is met allerlei verschillende plakkertjes.
Tijdens de gevechten speelt timing een grote rol, zo kun je met wat goed getimed knoppenwerk meerdere keren op het hoofd van je vijand springen en richt de klap van je hamer veel meer schade aan. Veel verschillende stickers, waaronder glimmende versies die extra zeldzaam en krachtig zijn, zorgen voor behoorlijk wat diepgang in het op het eerste gezicht simpele vechtsysteem. Het is daarom ook zo jammer dat er geen Experience Points (XP) te verdienen vallen tijdens de gevechten. Op een paar gouden muntjes na verlies je dus alleen maar health en stickers tijdens de knokpartijen. Jammer, want dit zorgde ervoor dat we op een geven moment aanvaringen uit de weg gingen om op die manier stickers te bewaren voor de eindbaas van het level.
Verfrissend
Aan alles wat wij tot nu toe gezien hebben wijst erop dat Nintendo met Paper Mario: Sticker Star nog een sterke troef in handen heeft voor het einde van dit jaar. Het vermakelijke verhaal met de komische personages en alle kleine details zorgen ervoor dat de wereld echt tot leven komt. We kunnen niet wachten tot de volgende keer dat we weer in Mario's papieren wereld mogen duiken. De wereldkaart die we al even bekeken hebben heeft namelijk nog heel wat moois in petto.