Ignite Review

zaterdag, 12 november 2011 om 18:30
Hou je van racegames, maar ben je het beu om steeds voorbijgescheurd te worden door je vrienden? Dan is Ignite misschien iets voor jou. Hier kan zelfs de laatste racer uiteindelijk nog winnen.
Het is alweer november en dus worden we bekogeld met grote titels die enorme reclamecampagnes achter zich hebben staan. Toch mogen we ook de kleinere games zeker niet vergeten. Kleinere games zoals Ignite, een arcade racer die ontwikkeld is door Nemesys Games, een bedrijf dat we kennen van de Fortix franchise. Ignite kent een origineel concept waardoor spelers die laatst eindigen, toch nog kunnen winnen. Erg interessant, maar is dat concept voldoende om het te halen tussen al die grote games?
Wagens, wagens, wagens
Ignite gaat van start als een gewone arcade racer. Het spel ontbreekt een verhaallijn en dus moet je zelf van track naar track gaan om alles vrij te spelen. Je kunt uit drie verschillende soorten wagens kiezen. Ten eerste zijn er de muscle wagens, die sneller kunnen rijden dan de meeste tegenstanders. Daarnaast heb je de street wagens. Deze wagens zijn wat trager maar hebben een enorm soepele besturing. De racewagens vormen dan weer de gulden middenweg tussen snel rijden en een goede besturing. Je hebt dan ook nog eens heel wat uiterlijkheden om uit te kiezen. Echter kun je zelf maar weinig aanpassingen maken aan deze voorgemaakte wagens.
Bovendien voel je tijdens het racen ook niet zoveel verschil tussen de verschillende soorten wagen. De ene rijdt wat sneller dan de andere, maar ze driften en remmen allemaal op dezelfde manier. Heb je het racen in de ene wagen onder de knie, dan zal het in een andere ook wel goed gaan. Ignite mag dan een arcade game zijn, toch hadden we graag wat meer afwisseling gezien.
Strategisch rijden
Tijdens het racen is er dan weer wel genoeg afwisseling. Je kunt namelijk verschillende tactieken toepassen vanwege een vrij origineel concept. Tijdens het racen verdien je punten door verkeerspalen omver te rijden, te driften of lange tijd te bumperrijden. Deze punten kun je omzetten in nitro met een simpele druk op de knop, waardoor je voor een korte tijd erg snel kunt rijden. Handig op een rechte baan want je scheurt zo meteen naar de eerste plek. Maar wil je dat wel?
Je kunt je nitro punten namelijk ook opsparen tot het einde van de race. Wanneer je over de finish scheurt, worden je punten omgezet in seconden, die dan weer van je totale tijd worden afgetrokken. Op die manier kunnen zelfs de slechtste racers winnen, door goed in te schatten hoeveel punten ze nodig hebben om tijd te winnen. Het is een erg leuk concept dat je zeker aan het denken zet tijdens het racen. Moet ik die stapel autobanden nog overhoop rijden? Zal ik misschien toch maar iedereen inhalen? Het racen kan op die manier erg strategisch worden, wat een mooi contrast vormt met de meeste, vaak hersenloze, arcade racers.
999,999 punten
Ignite kent drie modi. Bij de Race modus moet je uiteraard gewoon als eerste over de finish gaan. Dit geldt ook voor Knockout, alleen moet je hier wel opletten dat je nooit een nieuwe ronde ingaat op de laatste positie. Dan val je namelijk af. Ten slotte is er nog de Run Out modus. Hier begin je met 999,999 punten. Tijdens de race dalen deze punten en dus moet je zo snel mogelijk weer punten weten te verzamelen. Je ligt uit de race wanneer je teller op nul staat. Helaas gaat de teller niet erg snel naar beneden en dus is het niet zo lastig om de race gewoon uit te rijden. De verschillende modi zijn leuk om even te spelen, maar kennen weinig afwisseling waardoor je meestal de gewone race modus zult spelen.
Is er iemand online?
En die race modus zul je ook online willen spelen. Ontwikkelaar Nemesys Games vindt de multiplayer namelijk erg belangrijk. Helaas is het voor kleinere games vaak lastig om een actieve community te krijgen. Bij Ignite zijn er slechts zelden andere spelers online. Als je dan toch online wil spelen, zul je zo’n tien minuten moeten wachten om genoeg spelers bij elkaar te krijgen. En dat terwijl je maximaal tegen vier andere mensen kunt racen. Zit je dan eindelijk in een online potje, dan kan het strategische festijn beginnen. Mensen van vlees en bloed zullen sneller risico’s nemen dan de A.I., waardoor je haast keer op keer spannende races meemaakt . Maar wil je online spelen, spreek dan af met vrienden die de game ook hebben, zodat je niet zo lang hoeft te wachten.
Knappe details
Grafisch is Ignite een zeer sterke game. De achtergronden, die variëren van heuvelachtige gebieden tot drukke steden, zijn gewoon prachtig en barsten van de details. Scheurtjes in het asfalt, luchtballons die overvliegen, je hebt altijd wel iets om naar te kijken. Ook het snelheidsgevoel wanneer je nitro gebruikt, is erg knap. Alle details vervagen en je focus gaat naar het midden van je scherm. De muziek is precies zoals je die verwacht van een arcade racer. Electronische beats op een snel tempo die ervoor zorgen dat de spanning nooit daalt.
Gebrek aan online activiteit
Ignite is een leuke arcade racer geworden die helaas te kampen heeft met een gebrek aan online spelers. Hierdoor kun je je eigenlijk enkel uitleven in de singleplayer en hier zijn de opties wat beperkt, waardoor je alleen maar wat zult rondrijden om nieuwe wagens vrij te spelen. Het unieke gebruik van je nitro voegt een strategische meerwaarde toe aan het spel. Dit maakt Ignite leuker dan de gemiddelde arcade racer. Helaas heeft het spel niet zoveel modi, wat de herspeelbaarheid niet ten goede komt. De mooie graphics proberen het geheel nog te redden maar toch blijft 15 euro voor deze game net iets teveel.
Cijfer: 5.5