The Tiny Bang Story Review

zondag, 13 november 2011 om 15:00
In een najaar waar talloze triple A titels vechten om de felbegeerde eerste plaats, zou je bijna vergeten dat er ook nog een hoop indie games zijn. The Tiny Bang Story is een typische point and click game, waarin je jouw verstand goed moet gebruiken om verder te kunnen komen. Krakende hersens en een flinke scheut charme, staan centraal in deze puzzelgame.
In The Tiny Bang Story word je meteen blootgesteld met een puzzelscène. In de eerste minuut wordt jouw virtuele hand nog vastgehouden door aanwijzingen die op het beeldscherm verschijnen. Terwijl je deze tips gehoorzaam opvolgt, heb je op dit moment nog geen idee wat je aan het doen bent. Door te klikken pak je objecten op, die je verder kunnen helpen in jouw, tot op dit moment nog onduidelijke, queeste. Door wat rond te klikken op bepaalde objecten, kom je er al snel achter dat bepaalde belangrijke hoofdobjecten in de spelwereld verschillende onderdelen vereisen om aangezet te kunnen worden. Daar begint jouw avontuur.
Een kleine inslag kan grote gevolgen hebben
Het zoeken naar onderdelen klinkt als een hoop werk, maar daar zit een reden achter. Laten we je vertellen waarom. De titel 'The Tiny Bang Story' duidt op de inslag van een komeet de spelwereld van deze game. Deze inslag heeft ertoe geleid dat objecten uit elkaar zijn gevallen. Daar kom jij kijken, als nieuweling in de spelwereld, een onzichtbare macht die alles moet zien te herstellen. Een cruciale taak!
Op een handige wijze zie je rechts bovenin jouw beeldscherm hoeveel onderdelen je nodig hebt om het voorwerp in elkaar te zetten en zo verder te komen. Wat volgt is een zoektocht door verschillende beeldschermen heen naar de benodigde onderdelen, voor bijvoorbeeld de constructie van een kleine aandoenlijke stoomtrein. Wat opvalt, is dat The Tiny Bang Story erg goed omgaat met de manier van het zoeken. Op speelse wijze moet je jouw hersenen laten kraken in het vinden naar deze onderdelen. Soms zitten ze zó goed verstopt dat je er meerdere keren overheen kijkt. Perfect gecamoufleerd dus.
Omdat je je gaat instellen op het zoeken naar moeilijk te vinden voorwerpen, ligt het antwoord soms ook zo erg voor de hand, dat je er wederom overheen kijkt. Het lijkt er bijna op dat je moet gaan multitasken om optimaal je werk te kunnen doen in deze intrigerende spelwereld.
Nieuwe ronde, nieuwe obstakels
In iedere nieuwe wereld ben je bezig om nieuwe 'obstakels' te overwinnen. Deze variëren van het zoeken naar onderdelen om een machine in werking te kunnen stellen, tot het oplossen van een daadwerkelijke puzzel, zoals een uit elkaar gevallen schilderij dat je weer in elkaar moet zetten. Ja, ook peperdure kunstwerken hebben het moeten ontgelden door de kleine oerknal.
Het zijn geen spelelementen die we nog niet in eerdere point and click games hebben gezien en dat is best jammer. Maar The Tiny Bang Story hoeft eigenlijk geen prijzen te winnen op het gebied van originaliteit. Het feit dat we steeds maar weer al verlangend naar antwoorden zoeken, ieder hoekje en gaatje afspeurend naar het missende puzzelstukje, dat zegt in principe genoeg dat de game doet waar het goed in is.
Aan eentonigheid geen gebrek
Toch is het voor ons een raadsel (of beter gezegd: een puzzel) waarom je gaandeweg niet erg veel afwisseling zult vinden. In de vijf levels die je voor je kiezen krijgt, zul je je constant bezig moeten houden met het vinden van onderdelen voor machines die in werking moeten worden gesteld om zo verder te kunnen komen. Of door het vinden van puzzelstukjes. Een hele hoop puzzelstukjes welteverstaan. Hiermee kun je een grote optionele legpuzzel oplossen aan het eind van ieder level. Een legpuzzel ja, zoals in die 'goeie ouwe tijd' toen we nog gezellig met zijn allen voor het haardvuur Halmark legpuzzels gingen oplossen. Pure nostalgie, maar dan wel digitaal.
Kun je je er nog steeds niets bij voorstellen, kijk dan maar eens naar de legpuzzel in het hoofdmenu, dan weet je wat we bedoelen. Je bent niet verplicht om deze legpuzzel op te lossen, maar degene die alles uit zijn game wilt halen, zal hier ongetwijfeld alleen maar blij van worden. Je kunt alle puzzelstukjes echter alleen vinden door jouw zintuigen goed te gebruiken, zoals je de hele game dus al speelt. Niet erg gevarieerd dus.
Eentonig of niet, toch is de zoektocht naar het grote geheel van een puzzel erg bevredigend. Je bent constant jouw zintuigen aan het gebruiken terwijl jouw ogen aan het beeldscherm vastgeplakt zitten, zoekend naar het laatste onderdeel. Vooral gaandeweg, als je bijna klaar bent met het bouwen van een object en je nog maar een paar onderdelen nodig hebt, merk je dat je meer moeite moet doen. Juist dan weet The Tiny Bang Story te stralen als een verguld puzzelstukje, want vanaf het moment dat je aan het zoeken bent naar de spreekwoordelijke naald in de hooiberg, ben je op een hele nieuwe manier aan het puzzelen.
Neemt al jouw spanningen weg
The Tiny Bang Story is een genot om naar te kijken, met een grafische stijl die volledig met de hand getekend lijkt te zijn. Deze bijzondere stijl kun je het beste vergelijken met de al eerder uitgekomen point and click game Machinarium, alleen geeft The Tiny Bang Story er een wat vrolijkere en meer kleurrijke draai aan. Machinarium biedt namelijk een spelwereld met een vrij hopeloze ondertoon. The Tiny Bang Story doelt duidelijk meer op een vredige ervaring, waarin er eigenlijk geen greintje kwaad te bekennen is.
Dat is een ware verademing tussen al die games waar realisme en geweld op de voorgrond moeten staan. Nee, deze game wil jou tussen al dat gekraak van die hersens, een ultiem gevoel van rust bezorgen. Het gebruikte grafische stijltje weet daar erg goed aan mee te werken.
Ook op het gebied van de audio valt alle spanning in jouw lijf meteen weg als je The Tiny Bang Story speelt. Met rustgevende melodische klanken krijg je een ultiem gevoel van zen door je heen tijdens het spelen. Het is jammer dat hetzelfde lied zichzelf constant blijft herhalen, totdat je je in een nieuw gebied bevindt. Maar dat mag de pret eigenlijk niet drukken, want op het moment van schrijven hebben we ons er eigenlijk niet aan kunnen storen. Daar voelden we ons te rustig voor.
Een aandoenlijke charme
Ook al zitten er maar weinig personages in The Tiny Bang Story, toch krijg je erg veel sympathie voor deze individuen, die overigens niet kunnen praten. Met enkel een tekstwolkje waarin een getekende hint staat over hoe je verder komt, blijf je geïnteresseerd staren naar het beeldscherm. Een uniek gegeven, wat je pas snapt als je het zelf meemaakt. Het draagt alleen maar bij aan de aandoenlijke charme dat deze game uitstraalt.
Verwelkomt je als een warme deken
Met leuke puzzels en een sfeer die je zal verwelkomen als een warme deken, weet je dat er met veel liefde aan The Tiny Bang Story is gewerkt. Het is jammer dat het spelconcept gaandeweg niet echt wordt afgewisseld, waardoor de game op een begeven moment toch erg eentonig over gaat komen. Kun je hier echter doorheen prikken en verlang je ernaar om op rustgevende wijze jouw hersens eens goed te laten kraken, dan zul je een point and click game vinden die je, mede door de bijzondere charme, al snel om zijn vinger zal winden.