Ibb & Obb Review

woensdag, 28 mei 2014 om 13:00
Puzzels zijn er in alle soorten en maten. De kruiswoordpuzzels die je moeder in de tuin ontrafelt, het ontcijferen van de code van de mobiel van je vriend, dingen ontrafelen zit in ons bloed. Ibb & Obb laat je spelen met zwaartekracht om het einde van het level te bereiken. Is dit deze puzzel het ontrafelen waard?
Ibb & Obb doet niets bombastisch, heeft geen levensechte graphics of uren aan voice-overs. Je kunt zeggen dat de game back to basics gaat. Platformen is wat je in Ibb & Obb veel doet en dat is ook precies de kern van de game.

Ibb & Obb pakt het anders aan

Niet zoals je dat in games als Super Mario Bros doet. Nee, dat is veel te simpel. Ibb & Obb pakt het iets anders aan en gooit er een interessant gegeven bij. Wat nou als de grond waarover je normaal gesproken heenloopt -grond die in de meeste games doelloos is- omtovert tot een extra deel van de spelwereld. Zo ontstaat er een tweede vlak en dat maakt de puzzel meteen een stuk ingewikkelder.
Want deze platformer zit vol met tactisch ontworpen parcours die je niet zo één-twee-drie voltooit. Gelukkig ben je niet alleen, want de hele game is coöperatief te doorkruisen met een tweede speler. Dat moet zelfs, want een singleplayer is in Ibb & Obb niet aanwezig.
Ibb & Obb willen net springen

Samen sta je sterk

Zowel offline als online kun je samen het avontuur aangaan. Online kun je met een druk op de knop een vriend uitnodigen. Is die niet in de buurt, dan is er altijd de matchmaking die je aan een co-op partner koppelt. Ook zonder internet kun je met één toetsenbord – een speler met de pijltjestoetsen en een ander met de WASD-toetsen – een team vormen.
Wees echter niet getreurd over het ontbreken van een singleplayer, want zonder metgezel zal je niet veel van de mooie wereld van Ibb & Obb te zien krijgen. Samen spring je over hindernissen heen, overbrug je afgronden en versla je monsters. Het meesteren van de zwaartekracht - een belangrijk element binnen de game – is in het begin pittig, maar gaat je steeds makkelijker af.

Ga de uitdaging aan

En als je de basis onder de knie hebt kun je beginnen met het experimenteren. Een hoge sprong naar beneden, door een portaal naar de andere wereld en je landt zo veilig en wel op je bestemming. Het heeft wel iets weg van Portal, met als enige verschil dat de portals in Ibb & Obb op vooraf bepaalde posities zijn geplaatst. Dit omdat ze natuurlijk bij de ontworpen puzzels horen.
Maar die portals zijn niet de enige hindernissen die je tegenkomt in de game. Elke drie levels word je geïntroduceerd met een nieuw gameplayelement, waarvan luchtbellen en trampolines er twee zijn. Allemaal spelen ze met zwaartekracht en de manier waarop Ibb & Obb zich voortbewegen. In totaal zijn er vijftien levels waar je doorheen moet walsen en aan het einde zie je door de bomen het bos niet meer.
Een moeilijk level uit Ibb & Obb

Gekkenwerk

Aan het einde haalt ontwikkelaar Sparpweed namelijk alles uit de kast. Op deze momenten krijg je ook het gevoel dat de levels een beetje in herhaling vallen. Na de zoveelste luchtbel en trampoline heb je het stiekem wel gezien. Dit komt ook door het feit dat je flink wat pogingen nodig zult hebben voordat je het einde bereikt. Frustratie komt hier om de hoek kijken, en deze trial and error gameplay is niet voor iedereen weggelegd.
Wie heel geduldig is kan naast de vijftien standaard levels zijn ei kwijt in de acht extra levels. Deze laatste acht levels zijn echt een ware hel. Voor de speler dan, want designtechnisch zitten deze werelden prachtig in elkaar. De moeilijkheid ligt hier niet zozeer in de hoeveelheid hindernissen, maar aan de souplesse die nodig is om door de levels heen te komen.

Het prachtige uiterlijk van Ibb & Obb

Aan het einde van de game wordt nog eens goed duidelijk hoe simplistisch de game in elkaar steekt. Simplistisch in de positieve zin. De werelden zijn ingevuld met slechts een paar simpele vlakken, maar de werelden ogen prachtig. De frustraties worden hierdoor een klein beetje verzacht dankzij het artistieke dat Ibb & Obb biedt.
De graphics gaan hand in hand met de kalme soundtrack die te allen tijde op de achtergrond speelt. Sparpweed doet er dus genoeg aan om de spanning die de speler in zijn lichaam heeft, uit het systeem te halen.
Ibb & Obb in een oranje wereld

Puzzelend goed

Ibb & Obb is een platformgame die in eerste opzicht erg simpel oogt. Graaf je dieper in de puzzels dan merk je echter als snel dat de game alles behalve makkelijk is. Vooral de laatste levels halen het bloed onder de nagels van jou en je co-op partner vandaan. Gelukkig weten de prachtige graphics en de goedgekozen muziek je enigszins te kalmeren. Op die manier kun je heerlijk genieten van dit stukje indiepracht.