I, Tonya Review (Blu-ray) - Sterren dansen op het ijs

zondag, 08 juli 2018 om 9:02
review 135497 1
Actrice Margot Robbie wist met haar vertoning van Tonya Harding een Oscarnominatie binnen te slepen voor beste actrice. In onze I, Tonya review kom je erachter of deze nominatie terecht was. Herleef het waargebeurde verhaal van schaatser Tonya Harding en het schandaal dat volgde!
I, Tonya vertelt het waargebeurde verhaal van schaatser Tonya Harding (Margot Robbie). De film neemt ons mee door alle belangrijke gebeurtenissen uit haar leven. Een strenge jeugd door een hardhandige moeder en geen tijd om met vriendinnen te spelen, aangezien Tonya moest oefenen om beter te worden in kunstschaatsen. Wist I, Tonya met verschillende Oscarnominaties de verwachtingen waar te maken?

Margot Robbie straalt

Uiteraard draait I, Tonya om het titelpersonage: Tonya Harding, fantastisch gespeeld door Margot Robbie. De actrice is de echte winnaar van de film, aangezien ze zoveel verschillende kanten van zichzelf kan laten zien in deze rol. Dat Margot Robbie werd bekroond met een Oscarnominatie is volkomen terecht, want het werk wat zij neerzet is indrukwekkend.
Haar personage, Tonya Harding, staat sterk in haar schoenen, is grof en bevat ook een zachte kant. De verschillende emoties die voorbijkomen voelen geloofwaardig aan. Zo bevat het eind van de film een emotionele speech, die met enorm veel passie wordt overgebracht door Margot Robbie. Absoluut het beste acteerwerk wat we tot nu toe van de actrice hebben gezien.
I, Tonya Review

Komedie of drama?

Margot Robbie staat er niet alleen voor, want de andere leden van de cast weten ook te overtuigen. Zo speelt Sebastian Stan de rol van Jeff Gillooly, de man van Tonya Harding. Tonya en Jeff hebben een ingewikkelde relatie waar mishandeling een onderdeel van uitmaakt. De film is niet bang om dit soort onderwerpen naar voren te brengen, maar laat ook zien dat Tonya van haar af weet te bijten. Naast haar man is ook de moeder van Tonya, LaVona (gespeeld door Allison Janney), niet gemakkelijk om mee om te gaan. In haar ogen is Tonya nooit goed genoeg en de vrouw is altijd chagrijnig.
Dit alles klinkt enorm serieus, maar de film pakt het vaak luchtig aan. I, Tonya is in elkaar gezet als een soort documentaire met komische momenten. Voornamelijk Allison Janney als Tonya's moeder weet de lachspieren aan het werk te zetten. Haar sarcastische opmerkingen en negatieve houding brengen leuke situaties met zich mee.
Door deze aanpak weet de film soms minder goed het balans te vinden tussen komedie en drama. I, Tonya probeert luchtig over te komen en neemt zichzelf soms in de maling, maar ondertussen zijn er ook genoeg scènes met dramatische gebeurtenissen die serieus genomen moeten worden. Een betere balans tussen de twee genres had het eindresultaat kunnen verbeteren.

Schandaal van 1994

I, Tonya bevat zoals eerder benoemt veel komedie en drama, maar het doel van de film valt absoluut onder het laatstgenoemde genre. De gehele film bouwt namelijk op naar het schandaal dat plaatsvond in 1994. Tijdens dit schandaal werd Nancy Kerrigan, de competitie van Tonya Harding, uitgeschakeld nadat iemand haar been brak met een stok. Na deze gebeurtenis draagt de film een kleine detective sfeer met zich mee, want had Tonya iets met deze gebeurtenis te maken of wist ze nergens vanaf?
Hoe het schandaal in beeld wordt gebracht en de uiteindelijke ontknoping van de film komen sterk tot recht. Desondanks is de volledige speelduur van I, Tonya wat te lang. Een groot deel van de speelduur wordt besteed aan de achtergrond van Tonya, waardoor het uiteindelijke schandaal maar een klein onderdeel wordt van de hele film. I, Tonya had kunnen profiteren van een kortere speelduur die de gebeurtenissen wat strakker achter elkaar vertoonde.
I, Tonya Review

I, Tonya review - Oscarwaardig acteerwerk

I, Tonya is misschien niet van hetzelfde niveau als de andere Oscargenomineerde films (zoals Three Billboards Outside Ebbing, Missouri), maar het acteerwerk is absoluut Oscarwaardig. Margot Robbie heeft nog nooit zo overtuigend een rol neergezet en wordt compleet één met haar personage. De film scoort verder punten door de aanwezigheid van Allison Janney. Deze bikkel van een moeder maakt je geheid aan het lachen.
I, Tonya is geen komedie of een drama, maar een beetje van beide. Deze combinatie is niet altijd ideal, maar zorgt wel een beetje voor een unieke filmervaring. Na het zien van I, Tonya wil je zelf het ijs op om te schaatsen. Kan jij al deze te gekke stunts ook uitvoeren op het ijs?