HyperX Pulsefire FPS gaming mouse review - De minimalistische muis

zondag, 28 mei 2017 om 11:14
Het is alweer vijf maanden geleden dat in Las Vegas de CES zich afspeelde. Naast de introductie van vele nieuwe gadgets was dit ook de plek waar we voor het eerst de nieuwe HyperX Pulsefire voorbij zagen komen. Kan deze nieuwe muis het opnemen tegen zijn competitie? Dat lees je in de HyperX Pulsefire FPS gaming mouse review!
Een echte PC-gamer heeft naast een krachtige gaming PC natuurlijk een hoop randapparatuur nodig. Denk hierbij aan een mechanisch toetsenbord, een (of meerdere) scherpe monitor(en), een goede headset en natuurlijk een gaming muis. HyperX, een merk dat zich vooral richt op computergeheugen en headsets, probeert zich nu ook op deze randapparatuur te richten en komt met de HyperX Pulsefire FPS gaming muis.
HyperX is dus niet een merk dat bekend staat om zijn gaming muizen. De Pulsefire is dan ook de eerste gaming muis die HyperX introduceert samen met een nieuwe muismat, de FURY, en het Alloy FPS mechanische toetsenbord. Met de Pulsefire breekt HyperX door in de gevestigde orde van gaming muizen. Een markt die gedomineerd wordt door grote namen als Razer, Steelseries, Logitech en Zowie.
De vraag is dus of HyperX een goede eerste indruk kan achterlaten met deze nieuwe muis. Of dat lukt, lees je in deze HyperX Pulsefire FPS gaming mouse review. Ben je nog opzoek naar een nieuwe headset? Lees dan ook onze Kingston HyperX Cloud II Review.
HyperX Pulsefire FPS gaming mouse review naast toetsenbord

Een simpele layout

Op het eerste gezicht is de HyperX Pulsefire erg onopvallend. De muis heeft geen overdaad aan onnodige knopjes en velle RGB-lichten die je muis omtoveren tot een goedkope discolamp. Nee, de Pulsefire doet het met een totaal van zes knoppen en twee rode LED’s die de scrollwheel en het logo op de achterkant van de muis verlichten.
De HyperX Pulsefire beschikt over de standaard linker- en rechtermuisknoppen, twee duimknoppen, een scrollwheel en een gekleurde DPI-switch die onder de scrollwheel zit. De muis beschikt over vier verschillende DPI-standen die aan te passen zijn door de DPI-switch in te drukken. De kleur van de knop geeft aan op welke stand de muis zit. Wit voor 400 DPI, rood voor 800 DPI, blauw voor 1600 DPI en geel voor 3200 DPI.
De DPI is dus niet nog aan te passen in extra driver software. Die heeft de HyperX Pulsefire namelijk niet. De muis is volledig Plug and Play. Voor sommigen een voordeel, maar voor diegenen onder ons die graag alles willen aanpassen naar hun eigen voorkeur zoals bijvoorbeeld de polling rate of een specifiek DPI; een groot nadeel.
HyperX Pulsefire FPS gaming mouse review overzicht

De comfortabele grip

Qua vorm heeft de Pulsefire veel weg van de befaamde Razer Deathadder. Voor mensen met een claw grip, waarbij je de muis vasthoudt met je vingertoppen en de palm van je hand, is de Pulsefire dan ook prettig om te gebruiken. De muis kan ook op andere manieren vastgehouden worden, zoals bijvoorbeeld een palm grip, maar de kans op zere vingers na een tijdje gamen wordt dan groter.
Naast de plezierige vorm heeft de HyperX Pulsefire ook extra rubberen gripjes aan de zijkant. Deze zorgen ervoor dat je de muis extra stevig vasthebt en dus gemakkelijker grote afstanden kan afleggen over je muismat. De gripjes voelen zacht aan en verhelpen daardoor dat je duim, ringvinger en pink snel vermoeid raken tijdens de langere gamesessies.
Naast de fijne vorm en extra grip heeft de HyperX Pulsefire ook extra grote skates. Die dingen die onderaan je muis zitten en ervoor zorgen dat je muis goed in contact is met je muismat. De Pulsefire glijdt hierdoor makkelijk over je muismat, maar zorgt er niet voor dat je geen controle meer hebt over de muis. Wat dat betreft heeft HyperX de perfecte balans gevonden.
De Pulsefire is dus qua layout erg minimalistisch en heeft niet te veel onnodige extra’s. Dit is ook terug te voelen wanneer je de muis gebruikt. Hij is namelijk extreem ligt, met een gewicht van 95 gram. Als je met een lage senisitiviteit speelt in games, is dit ideaal aangezien je gemakkelijker grote vegen kan maken met de muis.
HyperX Pulsefire FPS gaming mouse review grip

Voor een specifiek genre games

Hoewel de HyperX Pulsefire prima is voor gebruik naast het gamen en voor andere games dan First Person Shooters, is de muis wel speciaal ontwikkeld voor online shooters als Counter-Strike, Overwatch en Battlefield. MOBA’s zoals League of Legends en DOTA 2, waar vaak meerdere knoppen op je muis handig zijn, zijn dus minder makkelijk te spelen met de HyperX Pulsefire.
De Pulsefire is dus, zoals de volledige naam al doet vermoeden, een muis voor een beperkt soort games. Namelijk FPS-games. Ga dus bij aankoop goed na wat voor functies je precies nodig hebt op de muis en wat voor games je speelt.
HyperX Pulsefire FPS gaming mouse review grip2

HyperX Pulsefire FPS gaming mouse review – Voor de hardcore FPS gamer

Als je een fanatieke PC-gamer bent die zich uren zoet houdt met games als Counter-Strike of andere first person shooters en je bent nog opzoek naar een goede gaming muis met niet te veel poespas, dan is de HyperX Pulsefire een echte aanrader. De muis komt dan misschien wel wat te kort aan extra software, maar door het gemak in gebruik wordt dit minpunt al snel vergeten.
Daarnaast zal je het bij de Pulsefire moeten doen met zes knoppen. Voor de first person shooter-fanaten onder ons, waar de muis voor ontwikkeld is, meer dan genoeg. Speel je echter ook veel games zoals MOBA’s of MMORPG’s, dan is een andere muis misschien een betere optie.