How To Train Your Dragon Review

dinsdag, 06 april 2010 om 17:00
Filmstudio DreamWorks kennen we natuurlijk van de bekende animatiefilms Shrek en Madagascar. Vorige week heeft de wereldbekende filmstudio een nieuwe film uitgebracht, waarin we het leven volgen van een dragenjager: How To Train Your Dragon. Traditiegetrouw is hier ook een game van gemaakt, maar kan deze in het spoor blijven van de gelijknamige film?
Het anderhalf uur durend spektakel wat mensen voorgeschoteld krijgen als ze in de bioscoop zitten wordt op gerenommeerde websites met hoge cijfers beloond. Maar zoals we al zo vaak hebben gezien, betekent dit niet automatisch dat de game ook zo goed in de smaak zal vallen. Heeft de game How To Train Your Dragon wel iets speciaals in petto, waardoor gamers massaal verwend worden, of had het beter bij enkel de film moeten blijven?
Kies je draak
How To Train Your Dragon is een mix van een vecht- en een role-playing game. Dit is te zien nadat je een personage gekozen hebt waarmee je het avontuur van deze game wilt bewandelen. Het personage kan een jongen of een meisje zijn, maar het is in ieder geval een Viking. Met dit personage betreed je een klein Viking dorpje waar het één en ander te beleven is. Het doel van het verhaal is om met je gekozen Viking een draak te trainen. Die moet je zo sterk mogelijk maken, zodat je de andere Vikingen en hun draken kunt verslaan.
Train je draak
Nadat je een draak gekozen hebt die aan jouw wensen voldoet, is het aan jou de taak om de draak te gaan trainen. Dit gebeurt in een één-tegen-één gevecht waarin de tegenstander geen vin verroert. Met twee knoppen op de controller kun je verschillende combo's maken, die je aan je draak kunt leren. Dit maakt het trainen verre van spannend waardoor je al snel de neiging krijgt om de training af te breken.
Voed je draak
Na het trainen zal je draak waarschijnlijk uitgeput zijn en dus moet je 'm laten slapen en eten geven. Het geven van eten bestaat uit meerdere vormen. Zo stil je de honger van de draak met bijvoorbeeld schapen, die genoeg in het dorpje rondspringen. Maar je moet het beest ook planten te eten geven, want daar wordt hij vrolijker van, wat weer ten goede komt van de gevechten. Dit alles gebeurt in het huisje van jouw personage, waar je niet alleen je draak verzorgt, maar ook je spel op kunt slaan, mocht je er onverhoopt voor een tijdje mee willen stoppen. Dit huisje is dan ook het middelpunt van het dorp.
Doe niets met je draak
Tussen het trainen van je draken en het opsporen van voedsel door zul je af en toe in actie moeten komen om kleine opdrachten uit te voeren in het dorpje. Zo zal er een keer van je gevraagd worden om gereedschap te verzamelen waarmee een brug afgebouwd moet worden. Aan het eind van deze brug is een stuk nieuw land waar weer het een en ander te doen is. Via dit soort opdrachten wordt het speelveld steeds groter.
Win met je draak
Na het voltooien van zulke opdrachten krijg je ook toegang tot toernooien, waarin natuurlijk eer maar ook geld te verdienen is. Je begint altijd met gevechten tegen de wat zwakkere tegenstanders, maar daarna moet je het tegen de beste vechters van het toernooi opnemen. Dit vechten werkt hetzelfde als de training. Het zijn weer één-tegen-één gevechten, maar dit keer biedt je tegenstander wel weerstand. Je komt er helaas al snel achter dat het vechtsysteem erg simpel is, waardoor je niet meer kunt doen dan op twee knoppen drukken om te vechten of de aanval van de tegenstander af te weren. De eerste gevechten win je met twee vingers in de neus, maar na verloop van tijd zul je wel beter op moeten letten, om voornamelijk aanvallen van je tegenstander te blokkeren.
Personaliseer je draak
De draak waarmee je vecht, is naar eigen wens aan te passen. Net als bij een auto, kun je hem een ander kleurtje geven, maar ook lichaamsdelen kun je aanpassen. Neuzen en staarten kunnen bijvoorbeeld verwisseld worden, zodat je een geheel eigen draak krijgt.
Dit alles gebeurt in een leuk jasje, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De animaties zijn wat houterig en in de gevechten blijkt al snel dat de draken gewoon door elkaar heen kunnen springen. Helaas is het geluid van eenzelfde niveau. De dorpelingen hebben niets interessants te meldden en vertellen wel tien keer hetzelfde. Het is allemaal erg magertjes en er zit geen variatie in.
Zoals het uiterlijk van de game al doet vermoeden, is How To Train Your Dragon vooral bedoeld voor de jonge gamertjes die van de film genoten hebben. Ben je wat jaartjes ouder, dan zal het spel je weinig uitdaging bieden. De gevechten zijn eentonig, grafisch is het matig, en in zijn geheel is het niet echt interessant te noemen.
Cijfer: 5