How To Train Your Dragon 3 The Hidden World Review - Het einde van een trilogie

dinsdag, 15 januari 2019 om 15:53
how to train your dragon 3 hidden world het einde van een trilogie 144998
Er zijn veel huisdieren. Denk aan honden, katten, cavia's en konijnen. Maar er zijn maar weinig mensen die kunnen zeggen een draak als huisdier te hebben. Tijdens deze review blijkt dat het in de wereld van How To Train Your Dragon 3 The Hidden World helemaal niet zo bijzonder is om met zo'n vuurspuwend monster te vliegen.
Ondertussen heeft de serie zichzelf al bewezen. Met twee succesvolle eerste films en een hele Netflix-serie, heeft iedereen wel eens gehoord van de verhalen van Hikkie, zijn draak Toothless en de wilde vikkingstam waar hij ondertussen leider van is. Opnieuw word je ondergedompeld in een gekke wereld waarin draken maar heel gewoontjes zijn. Hikkie (ondertussen leider van het vikingdorp) verandert het dorp in een groot drakenparadijs.

Een drakenparadijs

Er lijkt een heus Draken-utopia te zijn ontstaan. Toch is die wereld maar een illusie. Overal loert gevaar en er zijn steeds meer vijanden die het leven van de vikingen zuur proberen te maken. Hikkie wordt dan ook snel geobsedeerd met het idee om een verborgen wereld te vinden die aan het einde van de wereld zou liggen. Hier zouden zijn volk en de draken in vrede naast elkaar kunnen leven, zonder ooit lastig te worden gevallen door mensen met kwade bedoelingen. Er lopen namelijk zat mensen met een duistere ziel rond.
Dit keer krijgen we een toffe antagonist, Grimmel, voorgeschoteld die alles uit de kast haalt om al Hikkie zijn dromen in het honderd te laten lopen. De stemacteur en scenaristen hebben een geloofwaardige drakenhater neergezet. De jager gelooft niet in een drakenparadijs. Hij vindt draken een plaag. Ironisch genoeg heeft hij zelf wel verschillende huisdierdraakjes die alles voor hem doen, omdat hij hen met hun eigen gif manipuleert om soortgenoten te doden. De drakenjager wil in het bijzonder Toothless om het leven brengen. Hij doodt draken voor de sport en ziet het als gevaarlijke en nutteloze wezens.
How To Train Your Dragon 3 Hidden World Review

Cliché liefdesverhaal

Tijdens de film probeert deze interessante antagonist twee voor de prijs van één te krijgen. Dit wordt ook niet lastig, want Toothless is helemaal niet zo scherp als dat hij normaal is. Hij is afgeleid omdat hij duidelijk vlinders in zijn buik heeft. Op een vrij clichéwijze wordt er voor deze film een vrouwelijke Heleveeg geintroduceerd die het hart van onze lievelingsdraak moet veroveren. Toothless is tot over zijn oren verliefd op de prachtige witte drakendame, maar dat vrouwtje moet helemaal niets van onze draak hebben. Hierdoor ontstaat een kat- en muisspel waarin de draak alles over heeft voor een beetje liefde.
De liefdesperikelen maken Toothless een interessanter personage dan hoofdpersoon Hikkie. Zo staat de draak voor een lastige keuze. Hij voelt zich verbonden met de viking die hem al twee films en vele Netflix-afleveringen als zijn beste vriend ziet, maar de vlinders in zijn buik voelen zich tot het vrouwtje aangetrokken. Uiteindelijk wil hij ook ooit een gezin stichten. Zijn liefde voor de vrouwelijke Helleveeg komt tot uiting in prachtig geanimeerde scenes waarbij duidelijk is dat de emoties van zowel van de steeds meer in de steek gelaten Hikkie als de smoorverliefde draak op een onwijs mooie manier worden geuit.

Flinke dosis humor

Gelukkig wordt dit liefdesverhaal met de nodige humor gebracht. Zo lig je in een deuk wanneer Toothless zijn paringsdans probeert uit te voeren. Waar hij zelf geen idee heeft hij hoe hij de dame het hof kan maken, is hij compleet overgeleverd aan de dansmoves van zijn trouwe partner Hikkie. Uiteraard gaat dit grandioos mis. Ook op andere momenten weet de film toch even je lachspieren aan te spannen. Zo wordt ergens in de film viking Morrie gevangengenomen door de vijand. Dit klinkt als een reden tot paniek, maar eigenlijk vindt iedereen het wel best dat ze even weg is. Behalve dan de kidnapper: die irriteert zich mateloos aan het hersenloze gezwets dat Morrie heel de dag lang uit blijft kramen.
Naast de standaard dosis humor wordt er ook weer flink wat actie in het verhaal gebracht. Wat wil je anders in een verhaal vol vuurspuwende monsters? Al direct aan het begin van de film zien we hoe Hikkie, Astrid en de rest van de gang een stealth missie proberen uit te voeren om een heleboel draken van stropers te redden. Natuurlijk loopt dit enorm uit de hand, maar Hikkie weet zich mans te verdedigen. Zo heeft hij een gave truc om zijn zwaard in vuur en vlam te zetten. De actie wordt ook enorm tof in beeld gebracht door de animaties die door de loop van de films steeds beter zijn geworden.

Het is afgelopen

Door al die humor en actie is How To Train Your Dragon 3 The Hidden World een film geworden die duidelijk leuk is voor heel het gezin. Vaak verliezen films hun charmes wanneer het begint te lijken alsof makers steeds meer uit een bepaald merk proberen te melken. Op dit moment voelt het nog niet aan alsof How To Train Your Dragon echt uitgemolken is. Met deze derde film wordt een einde aan de reeks gebracht. We krijgen antwoord op de vraag wat het beste is voor de alle partijen: kunnen draken en vikingen vredig samenleven? Het lijkt immers alsof er telkens een groter gevaar op de loer ligt.
De film geeft een antwoord en werkt daar naartoe met gebeurtenissen die je soms eventjes een traantje doen wegpinken. Voornamelijk richting het einde van de film toe wordt het steeds lastiger om het droog te houden. Natuurlijk willen we dit niet spoilen, maar het is wel duidelijk dat How To Train Your Dragon 3 als afsluiter van een serie bedoeld is. Het verhaal is duidelijk rond en Dreamworks zou zich in gekke bochten moeten wringen als ze toch nog een vervolgfilm zouden willen uitgeven. Toch levert het einde van de film wat gemengde gevoelens op. Zo moeten de vikingen en draken aan het einde een keuze maken die voor fans van de films toch een beetje gek aanvoelt. Je vraagt je af of het wel de juiste keus was.

How To Train Your Dragon 3 The Hidden World Review - Draaaaaaaaaaak!

Ongeacht of je het einde wel of niet leuk zal vinden, de rest van de film is weer van hoog niveau. In deze leuke familiefilm komen Hikkie en zijn draak weer gigantisch in de problemen terecht, waardoor jij als kijker naar humoristische en actievolle scenes zit te kijken. De film is niet perfect, maar goed vermaak voor zowel jong als oud. Waar we even bang waren dat dit derde deel hetzelfde lot zou ondergaan als veel langlopende series (neem bijvoorbeeld het wat matige Hotel Transsylvania 3), weet de serie zijn charmes verrassend goed te behouden.