How to Survive Review

vrijdag, 15 november 2013 om 18:00
Sinds jaar en dag kunnen we onze lol op met het afslachten van zombies. Voorlopig lijkt er ook nog geen einde aan te komen, want in de onderstaande recensie zul je weer flink wat zombies tegen het lijf lopen.
How To Survive is een totaal andere game dan je gewend bent van de doorsnee zombie-games. Aan het begin zul je geen grote shotguns tot je beschikking hebben, maar zul je moeten overleven. Zoals de titel suggereert dus. We hebben het overleefd, maar of we er ook zonder kleerscheuren zijn afgekomen is nog maar de vraag!

Enkeltje verlaten eiland

Het lijkt allemaal zo lekker: even lekker op vakantie naar een ver oord waar de tropische zon volop brandt, het water aanvoelt als satijn en het zand je blaren op de voeten bezorgt. In How To Survive loopt dit alles net even anders en beland je op een verlaten eiland waar ook nog eens een zombie-uitbraak heeft plaatsgevonden. Met een stok als enige wapen trek je de wildernis in op zoek naar een uitweg.

Jij vs. De wildernis

Natuurlijk gaat alles niet van een leien dakje. Het eiland zit vol met zombies, en om te overleven zul je alles uit de kast moeten trekken. Je moet niet alleen genoeg water en eten nuttigen, maar ook nog eens voldoende rusten. Daarnaast is het niet verstandig om ’s nachts op pad te gaan. In de duisternis schuilen nog veel meer gevaren dan in het licht. Het zit er voorlopig niet in dat je gered zult worden, dus je zult moeten roeien met de riemen die je hebt.

Eten, drinken en slapen

Het eten, drinken en slapen zijn misschien wel de grootste vijanden in How To Survive. Niets is zo erg als niet fit genoeg zijn om de zombies van je af te slaan. In How To Survive zul je dan ook relatief goed je avonturen moeten inplannen. Eten ligt niet voor het oprapen (mits je pech hebt), terwijl je niet zomaar uit iedere bron kunt drinken. In plaats daarvan zul je moeten jagen en schone bronnen moeten zoeken. Water uit de zee en het moeras is namelijk niet het schoonste en beste. Slapen is weer een ander verhaal. Dit kan in bepaalde kampen, maar je zult eerst de hersens van de zombies die zich in het kamp ophouden moeten inslaan, voor je je ogen dicht kunt doen.

Bewaar alles wat je vindt

Op het eiland zul je naast hordes zombies ook regelmatig rommel vinden. Je zult planten, touwtjes, handvaten, stokken, hamers en ga zo maar door vinden. Maar Bear Grylls, dé survival-expert, heeft ons geleerd dat alles wat je vindt nuttig kan zijn. Ook in How To Survive is dit het geval. Het is raadzaam om zoveel mogelijk spullen te bewaren, aangezien je deze kunt combineren tot handige gereedschappen of wapens. Zo kun je vishengels, pijl en boog of geïmproviseerde shotguns maken. De combinaties zijn groot, dus experimenteren is een vereiste.

Level up!

Door het in elkaar slaan van zombies doe je ervaring op. Ervaring die het overleven een stuk dragelijker maken. Want wanneer je genoeg ervaringspunten verzamelt, ga je in level omhoog. Met elk level krijg je ook de mogelijkheid om een vaardigheid uit te kiezen. Deze vaardigheden zouden in theorie een leuke toevoeging zijn, maar maken het spel enigszins makkelijk. Zo kun je al snel instellen dat je personage twee keer zo lang zonder water, voedsel of slapen kan, en dat is wel erg simpel natuurlijk in een spel waarin je hoofddoel is om te overleven.

Er mist iets…

Toch bekruipt je al snel het gevoel dat er iets mist. Dit komt met name door het gebrek aan uitdaging en de afwezigheid van een connectie met het hoofdpersonage. De zombies zijn erg zwak, om nog maar te zwijgen over de nachtelijke vijanden. Door met een zaklamp op ze te schijnen rennen ze weer weg. Makkelijke tactiek, zeker als je weet dat de batterijen van je zaklamp niet op kunnen. Ook voedsel en water is altijd wel binnen handbereik. Het hoofdpersonage is verder een emotieloos persoon dat geen besef lijkt te hebben wat er met hem/haar gebeurd is. Nooit zul je enige emoties bespeuren, met als hoogtepunt een moment waarbij een kind in zee valt. Geen probleem voor onze nuchtere vriend. Wel is de enigszins grappige Kovac een leuk personage, maar hij staat helaas iets te weinig in de spotlights.

Er zat zoveel meer in

Op papier is How To Survive een prachtige game. Beetje zombies bashen en je personage à la De Sims in leven houden. Helaas heeft ontwikkelaar EKO Software de kansen niet benut. How To Survive is daarmee een aardig spelletje, maar kan helaas het zombiegehalte van de laatste paar jaar niet overstijgen. Wij zijn weer Bear Grylls kijken!
Cijfer: 5.5