How to be Single Review (Blu-Ray) - Alleen zijn is niet zo verkeerd

vrijdag, 03 juni 2016 om 17:21
How to be Single is een moderne combinatie van de hit-series Sex and the City en Friends. Ditmaal met de sterren van nu, maar nog steeds even ongeloofwaardig. Toch boekten beide series hevig succes, weet deze film dit te evenaren? Lees het in onze How To Be Single Review!
Jezelf leren zijn, comfortabel worden met hoe jij eruit ziet en wie je bent als geheel, is een belangrijk gedeelte van opgroeien. Regisseur Christian Ditter moet hier een boodschap in hebben gezien en besloot daarom het succesvolle en gelijknamige boek How to be Single, van schrijver Liz Tuccillo, te verfilmen. Ditter probeert hard om van het standaard ‘romantische komedie’ pad af te blijven, maar ondervindt hierin aardig wat moeite.

How to be Single Review

How to be Single draait om Alice (Dakota Johnson), een jonge vrouw die besluit dat het tijd is voor een pauze in haar relatie om zichzelf te leren kennen. En welke stad is het meest geschikt (en cliché) om dit te doen? Precies: New York! Ze struint van feestje naar feestje met vele glazen alcohol die leiden naar meerdere seksuele ontmoetingen. Met dezelfde man, dat dan weer wel.
Tijdens haar zoektocht wordt Alice omringd door vrienden, waaronder luidruchtige collega Robin (Rebel Wilson), oudere zus Meg (Leslie Mann), lokale barman Tom (Anders Holm) en hopeloze romanticus Lucy (Allison Brie). Alle verhaallijnen komen aan bod. Zo leren we al snel dat Meg een alleenstaande gynaecoloog is, maar toch graag een kindje wil, dat barman Tom niet aan liefdes doet en Lucy al jaren opzoek is naar de perfecte man.
Toch beweert de verteller, die het verhaal start, dat How to be Single geen romantische komedie gebaseerd op relaties zal worden. Dit is niet geheel waar, want wanneer de film zich verder vordert, wordt al snel duidelijk dat eigenlijk iedereen wel opzoek is naar de ware. Dit maakt de film overigens niet minder leuk, maar wel tegenstrijdig.
how to be single review 1

Welcome to New York

Deze film richt zich op een wereld die letterlijk alleen bestaat in films of op tv. Het leven in New York wordt aangeprezen alsof het geweldig is. Ondanks de vervelende baantjes zijn financiële problemen nooit daar, woont iedereen in een geweldig appartementje en is het geheel normaal om her en der wat feestjes te organiseren met alles erop en eraan. Nogal ongeloofwaardig wanneer je net van school af komt en een startersfunctie hebt in een groot bedrijf.
De setting zal menig publiek, vooral vrouwen, doen laten denken aan Sex and the City of Friends met weinig vernieuwing. Zelfs de personages lijken veel weg te hebben van beide series. Toch slagen de makers erin een film neer te zetten zonder oneindig lange verhalen over karakterontwikkeling. Wat resulteert in een soepel en luchtig verhaal over een paar vrouwen in New York die happy single proberen te zijn.
how to be single review 2

De cast

Gelukkig is de cast op zich een leuk stelletje bij elkaar, want het acteerwerk zelf is niet van een hoog niveau. Karakter Alice, dat door Dakota Johnson wordt gespeeld, is hard opzoek naar haar ware zelf, maar tegelijkertijd ook weer terughoudend in de manier waarop. Ze is sullig, verlegen en haar zachte onnatuurlijke stem wordt na een tijdje erg irritant. Naast dit alles weet Johnson ons wel meerdere keren te raken, in herkenbare scenes, waarbij het erg handig is om een partner in de buurt te hebben.
Rebel Wilson doet waar ze goed in is: mensen aan het lachen maken met vooral seks-gerelateerde grappen. Het is precies wat je inmiddels van haar verwacht waardoor het soms lijkt alsof Fat Amy is overgekomen uit Pitch Perfect. Maar de echte fans zullen dit vast kunnen waarderen. Leslie Mann is het pareltje van deze film en schittert als sterk individu, tot de makers besluiten haar een jongere hunk te geven. Waarom? In een film over singles blijft dit een raadsel.
Allison Brie is de perfecte actrice voor Lucy die al jaren wanhopig opzoek is naar een man. Ze is grappig, neurotisch en vooral blind voor liefde wat leidt tot grappige scenes die je als kijker aan het lachen zult maken. Helaas lijkt het alsof dit stukje later aan het originele verhaal is toegevoegd. Het is een onsamenhanged geheel dat bij elkaar wordt gehouden door een lokale bar waar de singles regelmatig verschijnen, maar elkaar niet ontmoeten.
how to be single review 3

Meidenavondje

Voor vele mannen zal dit een film zijn om te vermijden. Maar voor de vrouwen onder ons is het een heerlijk vermakelijke film wanneer je even nergens aan wilt denken. Samen met vriendinnen en een goed glas wijn op de bank is dan ook de perfecte setting voor dit verhaal. Denk niet dat het een stappenplan is om je leven weer op de rit te krijgen na een heftige break-up, want dat is het zeer zeker niet!
How to be Single is een luchtig verhaal dat het cliché van de romantische komedies probeert te doorbreken. Er komen verrassende wendingen aan bod en de film onderscheidt zich lichtjes van andere films die over het single leven gaan. Met name het einde zal in de smaak vallen bij het publiek. Maar hoe hard de film ook probeert geen romantische komedie te worden, is dit zeker wel het eindresultaat.