Hitman Episode 3 Review - Bloederig avontuur in Marrakesh

vrijdag, 03 juni 2016 om 15:13
Een nieuwe maand, een nieuw avontuur met onze geliefde kale huurmoordenaar. In Hitman Episode 3 begeef je je in Marrakesh. Of het de moeite waard is om opnieuw met Agent 47 aan de slag te gaan, lees je in de Hitman Episode 3 review.
Marrakesh is deze keer dus het strijdtoneel waarop Agent 47 zijn kunsten mag vertonen. Het tropische Marokko is een hele schakeling na het Europese avontuur in Sapienza. Ontwikkelaar IO Interactive probeert met elke locatie die het toevoegt aan de game een andere ervaring mee te geven aan de speler, en ook dit keer is het haar gelukt.
hitman episode 3 review hitman in een steegje

Met Hitman op jacht in Marokko

Was Sapienza nog een uitgestrekte en kleurrijke locatie, Marrakesh is voor een groot deel precies het tegenovergestelde daarvan. Marrakesh is veel grauwer en grijzer dan de Italiaanse kust, en de stad zit volgestopt met interactie. Je bent op pad gestuurd om een tweetal badguys van het leven te beroven. De een is een Zweedse bankier die geld zou hebben verduisterd, de ander is een Marokkaanse legerleider die een coup wil plegen op de overheid.
In eerste oogopslag is de connectie tussen de twee moeilijk te bedenken, maar gaandeweg kom je te weten wat deze twee nou eigenlijk met elkaar verbindt. Het is dat speelse dat de Hitman serie in dit nieuwste deel weer terug heeft kunnen pakken. Niet alles wordt voor je voorgekauwd, je moet zelf op onderzoek uitgaan. En laat op onderzoek uitgaan nou heel goed kunnen in het tropische Marrakesh.
hitman episode 3 review een shot van de markt

Marrakesh is groots en interactief

Er valt namelijk enorm veel te zien en te ontdekken in de stad. Je hebt de krappe markten waar je handige hulpmiddelen kunt aantreffen, er is een legerbasis gevestigd in een verlaten school, en je kunt een bezoekje brengen aan het Zweedse consulaat. Doe dit wel met enige voorzichtigheid, want er staat een enorme woedende menigte voor het gebouw. De reden daarvan laten we in het midden, maar daar kom je spelenderwijs snel genoeg achter.
Door al die trekpleisters in de map met grote groepen mensen, kan Hitman Episode 3 in het begin een beetje overweldigend aanvoelen. In Parijs zagen we dat al gedeeltelijk terug in de menigte bij de catwalk, maar Marrakesh overtreft dat met gemak. Technisch is dit nieuwste avontuur het meest ambitieuze Hitman level tot nu toe. Maar het voelt wel alsof dit ten koste gaat van de grootte van de map. Marrakesh voelt een stuk kleiner aan dan bijvoorbeeld Sapienza.
hitman episode 3 review hitman in het consulaat

Speelt anders dan vorige episodes

Dit drukt de pret gelukkig niet. Door het verschil in opbouw en aankleding in vergelijking met vorige episodes, ben je genoodzaakt om ook anders te spelen als sluipmoordenaar. Je kunt nu niet zomaar iemand neerslaan, want de kans dat je gezien wordt is vele malen groter dan voorheen. De aanwezigheid van de vele militairen maken het bovendien lastiger om overal zomaar te komen.
Hitman Episode 3 laat je de ervaring die je hebt opgedaan in de vorige levels op een nieuwe manier hergebruiken. En dat is stiekem best tof. De game gaat er gewoon vanuit dat je ervaring hebt met het concept van Hitman. Het is sowieso het leukst om Hitman Episode 3 zonder hints en richtingaanwijzers te spelen. Zet ze eens uit, en ontdek alle geheimen zelf. Het kost je wat meer tijd, maar de overwinning is des ter bevredigender.
hitman episode 3 review hitman loopt met een hoed en bril

Technische mankementen

Is Hitman Episode 3 dan helemaal perfect? Nee, helaas zijn er ook wat kanttekeningen die de game dwars zitten. Zo wil de audio tijdens het spelen nog wel eens haperen of helemaal wegvallen. Uitleggen van je compaan Diana worden soms als een soort remix afgespeeld, en dat is natuurlijk niet zoals IO Interative dat voor ogen had. Hetzelfde geldt voor de framerate, die soms lichte dipjes vertoont. Het is niks baanbrekends, maar een game moet natuurlijk niet te veel rare fratsen uithalen.
De laadtijden zijn sinds de release van Hitman Episode 1 al een doorn in het oog van veel mensen, en ook in Hitman Episode 3 duurt het laden van een level vrij lang. Het is niet meer zo erg als in maart, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. Het lijkt er op dat we deze kwaal nog wel eventjes blijven tegenkomen, dus vooralsnog is geduld hebben de enige oplossing.
hitman episode 3 review hitman shot van achterhoofd

Hitman Episode 3 Review - Tropische schoolreis

Het blijven echter kleine kritiekpunten op een episode die voor de rest zeker het spelen waard is. Marrakesh biedt opnieuw een uitdaging om je omgeving in je voordeel te gebruiken, en doet dat op een frisse manier. Hitman Episode 3 verschilt niet alleen grafisch van de voorgaande episodes, maar ook gameplaytechnisch moet je je aanpassen aan de nieuwe locatie. Daardoor heb je niet het gevoel dat je ‘weer’ Hitman speelt.
Er zijn wat technische problemen, zoals een framerate die niet altijd even stabiel is, of het geluid dat soms wegvalt of rare haperingen meemaakt. Ook de ietwat lange laadtijden zijn nog niet de das omgedaan, maar niks hiervan is zo ernstig dat de spelervaring eronder leidt. Hitman Episode 3 is opnieuw een leuk schoolreisje voor Agent 47, waar jij als speler lekker van mee kunt genieten.