Hotel Transylvania Scary-Tale Adventures Review - Budgetbaktitel

zondag, 17 april 2022 om 12:00
11042022hotel transylvaniascarytalef1649697914
Naast volwassenen krijgen ook kinderen geregeld vampiercontent voorgeschoteld en dan niet al te eng, maar vooral grappig en herkenbaar. Al een paar jaar timmert de Hotel Transylvania serie aan de bak, waarvan recent nog een film is verschenen op Prime Video en daar kan nu een game aan toegevoegd worden. Welkom bij de Hotel Transylvania Scary-Tale Adventures review.

Drie leuke sprookjes

Laten we meteen positief beginnen. De game wordt op een leuke manier gepresenteerd. In principe bestaat het spel uit drie kleine games, omdat de speler drie sprookjes doorloopt. Dit zijn verhalen met een knipoog naar het origineel. Het gaat om Roodkapje, De nieuwe kleren van de keizer en Ali Baba en de veertig rovers. Daarbij kruipen spelers in de huid van de bekende Drac of Mavis.
Twee sprookjes zijn opgedeeld in vijf hoofdstukken om te doorlopen en de laatste in drie stukken. In elk level liggen veel soorten muntjes om te verzamelen en kun je per hoofdstuk drie speciale kaarten verzamelen, waarbij je elke keer op zoek moet naar een sleutel voor een speciale schatkist.
Dit hoef je allemaal niet te doen, maar dat is eigenlijk wel aan te raden als je alles uit de game wilt halen. Anders sjees je door de levels heen en dat is zonde. Want de afwisseling zit eigenlijk in alles verzamelen en tussendoor het verslaan van vijanden. Als je dit overslaat, ben je enkel aan het platformen en vijanden aan het verslaan.
11042022hotel transylvaniascarytale2f1649697942

Lekker toegankelijk en herkenbaar

De game is goed voor een korte sessie, als je meer dan een uur speelt, slaat de herhaling al snel toe. Maar goed, voor kids is dat niet al te erg, gezien het niet gezond is om uren achter elkaar te lgamen. Dus voor 1 of 2 hoofdstukjes per keer is de game eigenlijk hartstikke leuk. Wat het spel charmant maakt is de herkenning van de filmpersonages. Hoofdrolspeler Drac is gewoon erg grappig en dat komt zeker ook tot uiting in dit spel.
Daarnaast is is het tof dat je per keer tot steeds drie vaardigheden vrij speelt die onderdeel vormen van de gameplay. Heel moeilijk is dat allemaal niet, want er wordt precies uitgelegd wanneer je wat vrijspeelt en hoe je dat vervolgens moet gebruiken. Er zit een goede leercurve in voor de kleintjes en door deze implementatie is de game niet saai voor de korte speelsessies.

Minpunten

Het platformen is het leukste element van de game, waarin gesprongen moet worden, objecten ontweken moeten worden en soms gepuzzeld moet worden om daadwerkelijk verder komen. Het enige nadeel is dat de camera soms wat te wensen overlaat. Het is niet een die je handmatig goed kunt besturen en daardoor zal het voorkomen dat je bij sommige plateaus in het diepe valt en opnieuw moet beginnen. Onnodig dus.

Naast de camera die niet helemaal goed werkt, is er nog iets wat niet heel prettig is en dat zijn de ontzettend lange laadtijden. Je kan bijna een kopje thee zetten als je aan het wachten bent op het volgende scherm en anno 2022 duurt dit echt veel te lang.
Het meest vervelende zijn een paar bugs. Tijdens onze speelsessie hadden we er twee, waarvan één bij de eindbaas. Die laatste bug haalde het bloed onder de nagels vandaan omdat je bijna klaar bent en dan het hele level opnieuw moet spelen! Gelukkig vlieg je zo door zo'n level heen en bevat het spel nul levels, dus je kan continu ergens in vallen. Daarmee wordt duidelijk onderstreept dat dit echt een spel is voor
kinderen, of simpelweg een casual gamer.
11042022hotel transylvaniascarytale3f1649697966

Geen samenspel?

Verder is het jammer dat de game geen co-op functie aanbiedt, want een platformtitel als deze was hartstikke leuk geweest om samen te doorlopen. De levels lenen zich daar ook goed voor, waarbij geregeld makkelijke vijanden uitgeschakeld moeten worden die daarna afgewisseld worden met wat moeilijke vijanden. En aan het einde van elk sprookje zit een eindbaas. Het was toch hartstikke leuk geweest als kids zo’n eindbaas met z’n tweeën hadden mogen verslaan?
11042022hotel transylvaniascarytale4f1649697991

Vermakelijk, maar niet zo leuk als de films

Desondanks is het geen vervelende game om te spelen, al is de vraagprijs wellicht een klein beetje te veel van het goede. Daarvoor biedt de game niet iets vernieuwends. Het is typisch zo’n kidsgame waar er veel meer van te koop zijn. Dat is niet erg, maar wel om daar de volle prijs voor te betalen, zeker als je een dikke vastloper hebt voor de eindbaas. Ons advies: haal hem gewoon eens uit de budgetbak en vermaak je ondertussen met de Transylvania films. Want stiekem gezegd zijn die nog het allerleukst!