Horizon Forbidden West: Burning Shores Review - Een smakelijk dessert

dinsdag, 02 mei 2023 om 15:30
horizon burning shores dlc review coverf1682891033
Aloy is terug voor een nieuw avontuur. Dit keer gaat de heldin op reis naar de Burning Shores. De uitbreiding op Forbidden West schotelt je nieuwe vijanden en een nieuwe bad guy voor om het tegen op te nemen. Of de DLC de basisgame weet te evenaren, lees je in de Horizon Forbidden West: Burning Shores review.

Het verhaal gaat verder

Met Horizon Forbidden West wist Guerilla Games vorig jaar een dijk van een vervolg af te leveren. Op alle fronten bouwde de game verder op de fundering die met het origineel was neergelegd en gooide daarmee hoge ogen. Nu, iets meer dan een jaar verder, is het tijd voor de zwanenzang van de game. De Burning Shores uitbreiding geldt als afsluiter voor Forbidden West en tevens een eerste knipoog naar alles wat de franchise in de toekomst gaat bieden.
In veel opzichten is Burning Shores vergelijkbaar met de uitbreiding die voor het eerste deel (Horizon Zero Dawn) uitkwam. Als speler kun je aan de slag in een gloednieuw gebied dat zo aan de bestaande map wordt vastgeplakt, maar het geheel speelt redelijk als een op zichzelf staande ervaring. Zo ook hier, waar Aloy afreist naar voormalig San Fransisco om daar lekker ouderwets op avontuur te gaan.
Wie de hoofdcampagne van Horizon Forbidden West nog niet heeft voltooid, kan beter een oogje dichtdoen. De DLC speelt zich namelijk direct na het einde van de basisgame af en Burning Shores zit daardoor boordevol met hele dikke spoilers. Na het spectaculaire eindgevecht tegen de Far Zeniths dacht Aloy van de dreiging af te zijn, maar niets bleek minder waar.
horizon forbidden west burning shores review 2f1682896290

Een mix van nieuw en oud

Er blijkt namelijk nog één laatste ruimtereiziger rond te rennen in de buurt en aan jou de taak om de laatste Far Zenith op te sporen en zijn snode plannen tegen te houden. Wat volgt is een lekker avontuur met een aantal zeer vermakelijke missies waarin je de Burning Shores verkent en bekende en nieuwe vijanden tegen het lijf loopt. En dan blijkt maar weer eens hoe goed de gameplayformule van Horizon in elkaar zit, want de game speelt vanaf minuut één weer heerlijk weg.
Het knallen met pijlen, gooien van speren en andere gekke gadgets, het blijft een genot om met Aloy door deze prachtige wereld rond te jagen. Doordat je met je endgame-karakter de uitbreiding induikt, ben je lekker volgeladen met goede wapens en kun je dus meteen helemaal los. Iets wat zeker moet, want je mechanische vijanden lijken erop gebrand om jou een kopje kleiner te maken.
Vooral de gloednieuwe Bilegut, een gigantische robot kikker, is een leuke nieuwe aanvulling op het bestaande rooster beesten. Met vlammenwerpers, gifbuidels en een launcher die kleine rotbeestjes op je afschiet, is het beest een waardige tegenstander. De hoofdreeks met missies in Burning Shores voltooi je in dik vijf uur en reken er maar op dat deze nieuwe gigant meermaals in de weg gaat staan.
horizon forbidden west burning shores review 1f1682896308

Naar hartenlust op verkenning

Die speeltijd van vijf uur klinkt trouwens erg kort. Maar wie de Horizon games een beetje kent, weet dat de helft van de ervaring bestaat uit het verkennen van de andere avonturen die deze levendige wereld te bieden heeft. Het is geen race naar de finishlijn, maar een digitale safari waarin de Burning Shores als nieuwe locatie op plek één staat.
Ook deze uitbreiding biedt je tal van zijmissies, puzzels om op te lossen en een nieuwe Cauldron dungeon waarin je een van de sterkste vijanden in de DLC tegenkomt. Er is meer dan genoeg content aanwezig, je moet er alleen soms zelf naar op zoek gaan om het te vinden. Wie daar lekker de tijd voor neemt, is met deze Burning Shores DLC zo een uur of twaalf verder, wat voor het prijskaartje van twintig euro meer dan prima is.
Daarbij moet wel gezegd worden dat het verhaal in de uitbreiding wellicht een van de zwakkere onderdelen is van het totaalpakket. Slecht is het zeker niet, maar bepaalde plotwendingen voelen wat geforceerd aan en hadden wellicht iets anders uitgewerkt kunnen worden. Het voelt allemaal wat vluchtig aan, zeker tegen het einde aan. Het is een klein aandachtspunt dat meer opvalt doordat de rest van deze uitbreiding juist zo goed aanvoelt.
horizon forbidden west burning shores review 3f1682896326

Horizon Forbidden West: Burning Shores Review - Overtuigend slotstuk

Je hebt hier simpelweg te maken met meer Horizon in een vernieuwd jasje. Een jasje dat door de PlayStation 5 exclusiviteit nog mooier oogt dan voorheen. Of je nou kijkt naar de tropische eilanden, de wildere wereld onderwater of de vulkanische rotsen in het noorden, Burning Shores is zonder twijfel een echte looker.
Al met al is Burning Shores een heerlijk toetje geworden waar fans een jaar na de originele release nog één keer kunnen nagenieten voor het wachten op het onvermijdelijke derde deel begint. De geslaagde mix van bekend en nieuw maakt Burning Shores een lekker tussendoortje van zo’n 12 uur die elke euro dubbel en dwars waard is.