Hohokum Review

zaterdag, 30 augustus 2014 om 11:00
Indie-games zijn tegenwoordig big business en dat weten Sony en Microsoft nu ook. Sinds de PS4 en Xbox One proberen beide partijen zoveel mogelijk in te zetten op indie-games en daar zien we er dan ook een heleboel van op de markt komen. Hohokum (13 euro) is één van die titels en is, net zoals vele andere indie-titels die uitgebracht worden door Sony, speelbaar op de PS4, PS3 en PS Vita.
Als je voor het eerst Hohokum opstart, dan kom je terecht in een grauwe wereld, waar je doorheen moet manoeuvreren met een slangachtig wezen. Deze kleurrijke slang kan eigenlijk drie dingen: naar links of rechts sturen, versnellen en langzamer voortbewegen. Het wezen zal altijd vooruit gaan en kan ook niet stilstaan.

Geen missie, geen doel

De grauwe wereld waar spelers in gedropt worden, functioneert als een tutorial. Je krijgt de eerdergenoemde mogelijkheden uitgelegd en moet vervolgens blokjes kapot maken of rondjes draaien om objecten, zodat de wereld weer wat kleur krijgt. Uiteindelijk open je een portaal naar een andere wereld en daar begint de game echt.
Naja, ‘echt’, dat is een groot woord. Hohokum is namelijk een vrij aparte game, waar je geen doel hebt. Je hebt geen opdrachten om uit te voeren, je hebt geen bazen om te verslaan, je hebt zelfs geen vijanden in de game. Het doel van de game is als het ware om je te laten ontspannen en kleine minigames te spelen in de werelden.

Hamburgers en elektriciteit

De game bestaat uit zeventien verschillende werelden, die elk een eigen thema en minigames heeft. De eerste wereld die je betreedt heeft bijvoorbeeld een soort hamburgerveld – ja dat lees je goed – de hamburgers functioneren als stuiterballen. Als je tegen een hamburger botst, dan stuiter je er vanaf, wat vaak resulteert in een flipperkast-achtige situatie.
In een andere wereld kom je terecht in een levendige stad, waar overal mensen staan te wachten die op de slang gaan staan als je erlangs vliegt. Sommige mensen willen op een bepaalde plek afgezet worden, zoals De Grote Sleutel, en anderen springen er naar verloop van tijd gewoon af. Je kunt ook door een elektrisch veld vliegen, waardoor iedereen op de slang geëlektrocuteerd wordt en waar je dan weer gloeilampen mee kan verlichten. Als je alle lampen aan hebt gezet, dan komt er een andere slang tevoorschijn.
Het zijn grappige minigames, maar lang houden ze je niet bezig. Dat is ook het grootste hekelpunt van Hohokum, je zult geen lange sessies met de game volbrengen, aangezien er geen doel is om te behalen. De werelden zijn heerlijk kleurrijk, koddig vormgegeven en zullen hoogstwaarschijnlijk een glimlach op je gezicht toveren, maar echt veel valt er niet te beleven. Sommige werelden bevatten niet eens minigames, je kunt er alleen rondvliegen.

Ontspannen zonder uitdaging

De grote vraag die je je moet stellen als je Hohokum wilt kopen is: ‘Wil ik een game waarbij ik geen doel heb, geen stress ervaar, maar gewoon even lekker wil ontspannen?’ De game is namelijk echt ontspannend, de fel gekleurde werelden toveren een glimlach op je gezicht en de muziek dommelt je af en toe bijna in slaap. Als je op zoek bent naar een uitdagende game, dan ben je bij Hohokum aan het verkeerde adres.