Hogwarts Legacy Review - Geen Harry Potter, wel veel magie

dinsdag, 09 mei 2023 om 13:00
hogwarts legacy desktopf1609859998
Met Hogwarts Legacy krijgen we eindelijk de mogelijkheid om de geliefde Wizarding World van Harry Potter zelf te ontdekken. Maar is dat ook een wonderlijke en magische ervaring? Dat lees je nu in onze Hogwarts Legacy review.
Het is alweer twaalf jaar geleden dat de laatste echte Harry Potter-game uitkwam. Een lange periode, helemaal voor zo’n extreem populaire franchise. Het is dan ook een raadsel waarom er niet eerder een game is gemaakt die zich afspeelt in de Wizarding World, maar dan met een uniek verhaal en een nieuwe cast aan karakters.
Nu is het gelukkig eindelijk zover met de release van Hogwarts Legacy, een singleplayer avontuur van Warner Bros. en Avalanche Software (eerder verantwoordelijk voor Disney Infinity). Hogwarts Legacy neemt een flinke afstand van de avonturen van de beroemde boy who lived, want de game speelt zich af aan het einde van de 19de eeuw. Geen Harry, Ron en Hermione dus, maar wel een hoop karakters waar je al snel verliefd op zal raken.
hogwarts legacy screenf1674732515

Jouw eigen tovenaar

In Hogwarts Legacy mag je je eigen wizard of witch in elkaar zetten, door middel van een vrij diepgaande character creator. De protagonist is daarnaast een speciaal geval, want hij of zij reist af naar Hogwarts als vijfdejaars student. Om goed voorbereid aan te komen, is je tovenaar alvast in de zomervakantie getraind door de sympathieke professor Fig.
De reis naar Hogwarts gaat alleen met een lange en ongeplande omweg, waarbij je meteen in aanraking komt met een goblin die niet veel goeds in zijn mars heeft. Maar nog veel belangrijker: je komt erachter dat je gevoelig bent voor ancient magic.
Die eeuwenoude magie speelt een hoofdrol in het verhaal van Hogwarts Legacy, maar het duurt wel een lange tijd voordat duidelijk wordt hoe alles precies in elkaar zit. De game neemt uitgebreid de tijd om je eerst alle ins and outs van Hogwarts te leren kennen, zoals het lesprogramma, de omliggende gebieden van Hogwarts en je klasgenoten. Als je niets liever wil dan doorgaan met de main story, dan moet je geduld hebben, want het verhaal komt traag op gang.
hogwarts legacy classf1675674505

Een echte Hogwarts-ervaring

Dat Avalanche de tijd neemt voor alle aspecten als leerling is voor liefhebbers van de Wizarding World juist een groot pluspunt. Het voelt door de onderdelen die je moet doorlopen echt alsof je een leerling bent aan Hogwarts. Van het maken van potions en je oren verpesten met een Screaming Mandrake tijdens een lesje Herbology, tot aan het leren van allerlei bekende spreuken. Voor je het weet ben je zelf Wingardium Leviosa op de juiste manier aan het uitspreken. En het is bovendien een goede manier om alle nieuwe karakters te leren kennen.
Hoewel je, zoals eerder gezegd, geen bekende namen tegenkomt uit de boeken van Rowling, is dat niet erg. Voordat we het wisten waren we Ron al vergeten en hebben we een verrassende vriendschap gesloten met Sebastian, een Slytherin-leerling die er alles aan doet om zijn zus te helpen. De cast is zeer divers en voor iedereen is er wel een goede vriend of vriendin te vinden. Over diversiteit gesproken, er is ook duidelijk een karakter ingestopt als antwoord op de uitspraken van auteur J.K. Rowling.
hogwarts legacy combatf1675674686

Gecontroleerde chaos

Of je nu op stap bent met één van je klasgenoten, professor Fig of één van de vele andere karakters in Hogwarts Legacy, de kans is groot dat je op een gegeven moment in aanraking komt met vijanden. Dat kunnen giftige spinnen in een donkere grot zijn of Dark Wizards die het speciaal op jou hebben gemunt. En wat te denken van de bekende trollen of uitdagende en soms torenhoge eindbazen?
Gelukkig is combat één van de beste onderdelen van Hogwarts Legacy. Door de verschillende lessen op school leer je tientallen spreuken die je kan inzetten in gevechten om schade aan te richten of het slagveld te controleren. Dat laatste is nodig ook, want het kan er chaotisch aan toe gaan als je alle vijanden rond laat lopen. Levioso gebruiken om een tegenstander een tijdje in de lucht te houden is geen overbodige luxe.
Om te voorkomen dat je zelf het slachtoffer wordt van magie kan je aanvallen afketsen of counteren. Andere aanvallen moet je ontwijken, waardoor je altijd op moet letten. Ondertussen kan je ook nog ancient magic inzetten, waarmee je vijanden extreem beschadigt of zelfs in één keer doodt. Om de bijbehorende resource te vullen is het belangrijk om je combo-meter hoog te houden. Daardoor is het nóg crucialer om niet geraakt te worden.
Als het je te heet onder de voeten wordt, kan je potions drinken voor verschillende effecten of een plant op de grond gooien. Daarmee bedoelen we natuurlijk vleesetende kroppen sla en andere gevaarlijke flora die de wereld van Hogwarts Legacy rijk is.
hogwarts legacy professor weasleyf1675675015

De hersenen laten kraken

Gevechten zijn niet de enige uitdagingen die je te wachten staan tijdens het avontuur. Er zijn namelijk talloze puzzels te vinden, waarbij je je spreuken vaak op een creatieve manier moet gebruiken om verder te komen.
De puzzels zijn veelal erg goed afgesteld qua moeilijkheidsgraad. Je zal goed moeten nadenken en we hebben meermaals een triomfantelijk 'Eureka!'-moment gehad, maar nergens werd het frustrerend moeilijk. Sommige dungeons doen af en toe ook denken aan The Legend of Zelda. Aan het begin wordt een nieuw soort puzzel geïntroduceerd, om het vervolgens steeds weer een stukje complexer te maken.
Naast de puzzels in grotten, ruïnes, mijnen en Hogwarts zelf zijn er ook tientallen Merlin's Challenges verspreid door de open wereld. Die uitdaging vergen steeds weer een andere oplossing en zijn heerlijke tussendoortjes geweest tijdens ons avontuur. We hebben meermaals even een tussenstop gemaakt op weg naar een missie om een challenge op te lossen. Bovendien leveren die puzzels ook nog eens een belangrijke upgrade op.
hogwarts legacyf1610368146

Hogwarts Next Top Model

Over upgrades gesproken, tijdens het doorlopen van missies en het verkennen van uithoekjes zal je al snel stuiten op nieuwe gear. Je kan jouw protagonist uitdossen met een breed assortiment aan kleding, waardoor je kan rondlopen als een typische Hogwarts-student, een 16de eeuwse tovenaar of als nonchalante avonturier.
Om ervoor te zorgen dat je niet fashion boven functie verkiest, heeft Avalanche Software een briljant transmogrification-systeem toegevoegd. Alle gear die je vindt wordt qua uiterlijk meteen aan het systeem toegevoegd. Kom je bijvoorbeeld een robe tegen die je niet mooi vindt, dan kan je in het Gear-menu direct een stijl toepassen van een andere robe die je eerder hebt gevonden.
Helaas zijn alle kledingstukken die je tegenkomt qua statistieken wat ons betreft iets te simpel. Elk stuk gear biedt alleen een bepaalde hoeveelheid offence en defence aan. Je kan later wel traits aan kledingstukken toevoegen, maar wij hadden liever een iets diepgaander RPG-systeem gezien om je speelstijl iets verder te personaliseren.
Gelukkig ontgrendel je tijdens het verhaal wel een Talent Tree. Met elk level dat je stijgt kan je handige bonussen vrijspelen, zoals nieuwe effecten voor je favoriete spreuken of extra spell slots. Elke keer dat we een talent point erbij kregen was het weer een lastige keuze, omdat ze veel impact kunnen hebben op de gameplay.
hogwarts legacy hippogryphf1675675091

Een beeldschone en bomvolle wereld

We hebben al eerder laten vallen dat er meerdere activiteiten te vinden zijn in de open wereld van Hogwarts Legacy, maar we willen graag benadrukken hoeveel er te doen is in de game. Avalanche Software heeft de wereld volgepropt met content. Van talloze sidequests en de eerder benoemde puzzels, tot aan wilde dieren die je kan vangen, ancient magic sites om te verkennen, minigames om te spelen en nog veel meer. Verwacht alleen geen Quidditch, want het beroemde spel is niet aanwezig in de game.
Met het verhaal ben je al minimaal een uurtje of dertig zoet, maar als je duikt in de rest van de content, kan je met gemak vele tientallen uren in Hogwarts Legacy stoppen. De wereld is bovendien een stuk groter dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Steeds als je denkt dat je de grens hebt opgezocht, opent zich een nieuw stuk van de Schotse hooglanden.
Het verkennen van de wereld is bovendien een waar plezier. Je kan op je vliegende bezem stappen of de benenwagen pakken. Dat laatste loont ook om alles goed van dichtbij te bekijken. Hogwarts Legacy zit vol met kleine details die herkenbaar zijn voor doorgewinterde Harry Potter-fans en vaak zaten we met een glimlach op ons gezicht te spelen. Het is duidelijk te zien dat Avalanche Software veel liefde in de game heeft gestopt.
De school en de omliggende gebieden zien er ook prachtig uit, van de bewegende trappen in de Grand Staircase tot aan de grimmige Forbidden Forest. En als je denkt dat je alles gezien hebt, dan verandert het seizoen en krijgt de hele game een complete makeover. Zo ligt de eetzaal vol met pompoenen tijdens de herfst en zal het landschap bedekt worden in een wit deken van sneeuw in de winter.
Af en toe doken er wel een paar kleine glitches op, zoals kledingstukken die blijven hangen of een toverspreuk die een cutscene onbedoeld hilarisch maakt, maar nergens hebben we last gehad van echt grote problemen. Geen enkele keer hebben we gefrustreerd de game opnieuw moeten opstarten door een crash of game-breaking bug en dat is anno 2023 bijna een unicum te noemen.

Hogwarts Legacy Review - Een magistraal avontuur

Een nieuw avontuur in de Wizarding World leek al jarenlang een uitstekend idee en Avalanche Software heeft met verve bewezen wat er allemaal mogelijk is. Spelers worden getrakteerd op een uitgebreid verhaal met een compleet nieuwe cast aan personages, een prachtige wereld die vol zit met content en een gevechtssysteem dat sterk in elkaar zit.
Het verhaal had wat ons betreft wel iets sneller op gang mogen komen, maar het zijn vooral de interacties met je klasgenoten en de levendige wereld die Hogwarts Legacy zo’n een magische ervaring maken. Alleen wel met een groot gebrek aan Quidditch. Als je ook maar een beetje liefde hebt voor de wereld van Harry Potter, dan mag je Hogwarts Legacy niet aan je voorbij laten gaan!