Hitman Episode 4 Review - Luxueus vakantie vieren in Bangkok

maandag, 08 augustus 2016 om 22:41
De kale sluipmoordenaar met de barcode op het achterhoofd is terug van weggeweest. Dit keer reis je af naar Bangkok. Daar wachten opnieuw een aantal doelwitten op je. De Hitman Episode 4 review maakt duidelijk of deze tropische vakantie een goede reden is om Hitman weer eens op te starten.
Agent 47 heeft dit jaar al een aantal reisjes mogen maken, waarvan Parijs en Marrakesh slechts twee van de bestemmingen waren. De kale huurmoordenaar is echter nog lang niet uitgemoord en in Hitman Episode 4 staat er weer een nieuw avontuur voor de deur. Dit keer leidt het spoor naar Bangkok, waar twee doelwitten moeten worden uitgeschakeld.
Hitman Episode 4 review

Lekker op vakantie in het resort

Dit alles gebeurt in een luxueus hotel dat van alle gemakken is voorzien. Jouw doelwitten zijn dan ook mensen met flink wat geld op de rekening. De eerste van dit tweetal is rockster Jordan Cross. Hoewel een rockster in eerste instantie vrij onschuldig klinkt, heeft deze jongeman wel degelijk bloed aan zijn handen kleven.
Zo heeft de artiest een jaar geleden zijn vriendin, actrice Hannah Highmoore, vermoord door haar van het balkon van het penthouse af te duwen. Echter, mede door hulp van zijn rijke vader, is de jongen hier nooit voor veroordeeld. Dit komt mede door zijn advocaat Ken Morgan, die met zijn contacten voor de kwijtschelding heeft gezorgd. De familie van Hannah laat het niet zomaar zitten, en heeft de ICA ingehuurd om het tweetal van deze aardbol te laten verdwijnen.
Hitman Episode 4 review

Bangkok ziet er kleurrijk en divers uit

Gelukkig voor Agent 47 bevinden beide doelwitten zich in het Himmapan Resort, genietend van de warmte die Bangkok te bieden heeft. Het hotel is ook meteen de nieuwe speeltuin die ontwikkelaar IO Interactive voor je klaar heeft gelegd. Wat opvalt is dat Hitman Episode 4 een stuk kleiner aanvoelt dan eerdere episodes die zijn uitgebracht. Dit wordt gelukkig ruimschoots goedgemaakt door de aankleding van het resort.
Hitman Episode 4 zit vol met details en het hotel heeft flink wat accommodaties en voorzieningen die stuk voor stuk in het level zijn inbegrepen. Een luxe restaurant, een wasserette, grote hotelkamers, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het tegenkomen tijdens het moorden. Bangkok is een kleurrijke vertoning waarbij vooral de vele vegetatie opvalt. Hitman Episode 4 is absoluut een lust voor het oog en weet weer een heel andere sfeer te creëren dan de eerdere delen.
Hitman Episode 4 review

Nieuwe locatie met vertrouwde gameplay

Met zo’n variërende omgeving zijn er natuurlijk ook weer tal van moordopties aanwezig tijdens het spelen. Elk doelwit heeft zijn eigen specifieke speciale moordopties, die zoals gebruikelijk weer vastzitten aan te voltooien uitdagingen. Van het moorden met microfoons tot het knoeien aan de airco, Hitman heeft weer genoeg trucjes die hij in deze episode kan toepassen.
Qua gameplay blijft de gameplay echter weer trouw aan de blauwdruk van de franchise. Je gebruikt vermommingen om dichter bij doelwitten te komen, kunt allerlei voorwerpen gebruiken als gereedschap tijdens het moorden en je bent vrij om te gaan en te staan waar je wil. Dat is natuurlijk niet geheel verrassend, want we hebben het hier over dezelfde game die slechts verdeeld is over hapklare episodes.
Hitman Episode 4 review

Technische imperfecties nog steeds aanwezig

Toch was het wellicht leuk geweest om te zien dat Hitman Episode 4 iets meer variatie of creativiteit naar het geheel bracht. De gameplay is trouwens niet het enige dat weinig veranderd is. Zo zijn de lange laadtijden en haperingen tijdens het spelen nog altijd aanwezig. Aangezien we ondertussen al bij episode vier zijn aanbeland, lijkt de kans dat deze imperfecties worden aangepakt klein.
En hoe klein de imperfecties ook zijn, ze kunnen sommigen wel degelijk storend zijn tijdens de speelervaring. De grootste vernieuwing binnen het technische aspect blijft hierdoor de moeilijkheidsgraad, die naarmate de episodes voortdurend hoger komt te liggen. Het resort is immers goed bewaakt vanwege de aanwezigheid van de rijke delegatie.
Hitman Episode 4 review

Het plot begint op gang te komen

Met de kennis uit de vorige episodes moet het voor de doorgewinterde spelers echter geen probleem zijn om ook deze missie tot een goed einde te brengen. Eenmaal bij dat einde kom je opnieuw bij een CGI-video die de volgende stap binnen het verhaal van het eerste seizoen van Hitman vertelt.
En na drie verhaaltechnisch minder interessante episodes, worden de aanwijzingen in Hitman Episode 4 eindelijk bij elkaar gelegd. Er begint eindelijk wat voortgang in het plot te komen en dat is een welkome gang van zaken. Toch blijft het wachten op de laatste twee episodes voordat de climax bereikt wordt en de cliffhanger van Hitman Episode 4 warmt je daar maar al te goed voor op.
Hitman Episode 4 review

Hitman Episode 4 review - Een leuk tussendoortje

Het tripje naar Bangkok is daarmee erg plezant, maar Hitman Episode 4 voelt meer als een lekker tussendoortje dan het hoofdgerecht. Toegegeven, het resort ziet er prachtig uit en de omgeving voelt divers aan. Toch voelt het level dit keer toch een stuk kleiner aan dan voorgaande episodes.
Ook de bekende technische imperfecties komen weer om de hoek kijken, en de kans dat deze problemen worden opgelost lijkt met de release van elke episode kleiner. Ondanks dat is Hitman Episode 4 wel heel leuk om te doorkruisen. Je kunt je dan ook uren vermaken met het behalen van de talloze uitdagingen voordat episode vijf verschijnt.