Hitman Episode 2 Review - Op vakantie in Sapienza

zaterdag, 30 april 2016 om 22:31
Vorige maand beleefde Agent 47 zijn grandioze terugkeer in de wereld van de games. Met episode één van Hitman werd je geïntroduceerd met de nieuwe release van Hitman. In de nieuwe episode reis je af naar Italië om menig doelwit om te leggen. Of ook dit tweede avontuur de moeite waard is, lees je in de Hitman Episode 2 review.
Voor de mensen die onder een steen hebben geleefd: Hitman is terug van weggeweest. In plaats van een reguliere release op een schijfje, is de game verdeeld in episodes. Vervolgens komt er elke maand een nieuwe episode uit om mee te stoeien. Hitman Episode 2 is nu te downloaden en laat je afreizen naar Sapienza, een fictief dorpje aan de Italiaanse kust.
En meteen als je het level opstart merk je het verschil met het Parijs level. In Parijs speelde het hele avontuur zich af in een groot museum. Hoewel dit museum ruim in opzet was, speelde alles zich wel af in nauwe gangen en privékamers. Zo anders is Sapienza. Toegegeven, een groot deel van het level wordt ingevuld door de villa van jouw nieuwe doelwitten, maar de rest van het dorp is ook naar hartenlust te verkennen. Er zijn winkeltjes, een grote kerk, allerlei grotten en meer.
hitman episode 2 review strand shot

Maak jacht op gekke wetenschappers

Hierdoor kun je zoals vanouds erg creatief omgaan met de manier waarop je jouw doelwitten om het leven brengt. Sapienza voelt groter dan elk ander level uit de Hitman serie, en dat maakt deze tweede episode juist zo interessant. Het zoeken naar nieuwe en gestoorde manieren om de andere partij om het leven te brengen is heel bevredigend.
Op naar de missie die dit nieuwe stukje content brengt. In World of Tomorrow, zoals de nieuwe missie heet, jaag je op twee gekke geleerden die werken aan een dodelijk virus. Aan jou de taak om het tweetal om te leggen en het virus onschadelijk te maken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De villa waar het tweetal zich bevindt is streng bewaakt, en je zult dus jouw sluipmoordenaar skills in moeten zetten om de missie tot een goed einde te brengen.
hitman episode 2 review laboratorium

Opnieuw alle uitdagingen voltooien

Om je een handje te helpen zijn de zogenoemde opportunities opnieuw van de partij, net als in episode één. Deze opportunities geven je speciale manieren om ‘het klusje te klaren’. Van het opblazen van iemand met een explosieve golfbal en het vermalen van het lichaam in een versnipperaar tot als een sluipschutter vanuit een toren je doel omleggen. En wat dacht je van een antiek kanon gebruiken om je doelwit op te blazen! De mogelijkheden lijken eindeloos.
Naast je reguliere missie zijn ook alle andere modi en challenges weer van de partij. Er zijn tientallen uitdagingen te voltooien om jouw ‘master rank’ omhoog te krikken. Net als in episode één speel je nieuwe spawnpunten en voorwerpen vrij, die je in een volgende speelsessie weer kunt gebruiken. In feite kun je het op die manier voor jezelf fris en leuk houden. Simpel maar effectief.
hitman episode 2 review balkon scene

Nog een paar schoonheidsfoutjes

Helaas is niet alles aan Sapienza geweldig. De laadtijden in de game zijn nog altijd bijster lang, ondanks dat er tussen de eerste release en nu aan gesleuteld is door ontwikkelaar IO Interactive. Dikwijls zit je alsnog een ruimte minuut te wachten voor je aan de slag kunt, en dat is eigenlijk wat teveel van het goede. Ook de textures op de PlayStation 4 zijn niet altijd om over naar huis te schrijven, en het stoort helaas wel enigszins.
Het is te begrijpen dat hiervoor gekozen is om de speelervaring beter te maken, maar je moet je afvragen of het ’t waard is. Het grootste struikelblok lijkt echter nog steeds de AI te zijn. Deze is namelijk wel erg makkelijk te manipuleren. Toegegeven, het nieuwe vermomming-systeem werkt prima, maar als je soms toch ontdekt wordt, kun je door middel van een simpele munt de aandacht van je afkaatsen. Niet echt realistisch, maar het is de vraag of dit aangepakt kan worden zonder de game onspeelbaar te maken.
hitman episode 2 review lopend door de straat

Hitman Episode 2 review - IJzersterke tweede episode

Het zijn wat bekende probleempjes, maar ze maken Hitman Episode 2 niet minder minder vermakelijk. Sapienza als locatie is prachtig en groter dan welk Hitman level dan ook. Al die vrijheid die je krijgt resulteert in een heleboel manieren om je doelwitten het leven zuur te maken, en hoe meer hoe beter natuurlijk.
De lange laadtijden, ietwat groffe textures en bij vlagen domme AI halen je soms een beetje uit de ervaring, maar het totaalplaatje geeft je een avontuur waar James Bond nog een puntje aan kan zuigen. Hitman was al terug, maar bewijst dit met Hitman Episode 2 helemaal. Moorden was nog nooit zo leuk.