Hitman 3 Review - Het einde van een tijdperk

dinsdag, 19 januari 2021 om 18:00
hitman 3 reviewf1611072748
Nog één keer mogen we genieten van de open werelden die de nieuwe Hitman games rijk is. Met nieuwe levels, nieuwe gadgets en nieuwe vijanden is Hitman 3 de meest complete game in de serie tot dusver. Waarin dat jarenlange sleutelen heeft geresulteerd, lees je in de Hitman 3 review.

Locaties stelen de show

Wie ook maar een beetje in de richting van stealthgames denkt, kan niet om de kale sluipmoordenaar met de barcode op zijn nek heen. De Hitman-franchise gaat al jaren mee en ontwikkelaar IO Interactive heeft haar paradepaardje door al die ervaring flink kunnen finetunen. Het werk van al die opgebouwde expertise zie je duidelijk terug in Hitman 3. Dit slotstuk van de nieuwste trilogie laat je wederom losgaan in een prachtige selectie open spelwerelden en voelt zonder enige twijfel als de meest gepolijste Hitman game tot nu toe.
De formule zelf, die is weinig veranderd sinds het eerste deel in 2016 verscheen. Wederom krijg je een prachtige lijst met diverse locaties voorgeschoteld, elk volgestopt met doelwitten om op te jagen. Waar vorige delen vaak wel één of twee levels hadden die toch wat minder speciaal voelden, is dat in Hitman 3 eigenlijk niet aan de orde. Dubai brengt je naar een hypermoderne wolkenkrabber middenin de woestijn, waar een groots feest gaande is. De verticale gameplay en verschillende routes die je hier kan afleggen, laten goed de creatieve vrijheid in Hitman zien.
hitman 3 review stalkf1611072918

De ene speeltuin is de andere niet

Want sluip je in je eigen outfit naar boven en leg je je doelwit om? Of verkleed je je als catering en loop je zo naar binnen toe om een drankje te vergiftigen? Of wat te denken van een kroonluchter die ‘per ongeluk’ naar beneden valt. De keuze is wederom gigantisch en die herspeelbaarheid is wat Hitman zo heerlijk maakt voor stealthfans. Elke geslaagde poging levert je XP op die ervoor zorgt dat je nieuwe wapens, outfits en startlocaties vrijspeelt. Zie het als een Zwitsers zakmes dat steeds verder openklapt en nieuwe handige functies laat zien.
Maar dat is pas één level. Want naast de zanderige woestijn van Dubai maak je bijvoorbeeld ook het Engelse platteland onveilig. Dit landhuis zit vol geheime gangen waar je doorheen kan. Maar ook de aanwezige familie kan nog wel eens goed van pas komen bij het uitstippelen van jouw moordjacht. Of wat te denken van een gigantische rave in Duitsland, waar je jouw doelwit eerst maar eens uit de menigte moet zien te plukken.
We willen natuurlijk niet te veel spoilen, want het ontdekken van de werelden is veelal het allerleukste wat je in Hitman kunt doen. Elk van de zes nieuwe locaties voelt enorm compleet en complex aan, waarbij ook diversiteit een grote rol speelt. Het is tijdens die eerste keer dat je het verhaal van Hitman 3 het best meekrijgt. Het plot is in de games van Agent 47 nooit een hele belangrijke factor geweest, maar de spythriller die je hier voorgeschoteld krijgt is zeker vermakelijk voor de korte duur die het heeft.
hitman 3 preview dartmoor diningroomf1611072976

Cinematische struikelblokjes

Fans van de eerste twee games willen natuurlijk weten hoe het verhaal afloopt en voor hen is het zeker genieten geblazen. IO Interactive heeft sommige verhaallijnen in de levels ook iets cinematischer gemaakt met meer dialoog tussen Agent 47 en de bondgenoten die hem helpen. Inbreken in een lab om vervolgens binnen de timer je vermomming intact te houden, het geeft een lichte James Bond vibe af en die meer dan welkom is.
Wel jammer is dat alle cutscenes waar dat verhaal verteld wordt er niet van hoge kwaliteit uitzien. De beelden zitten vol met artefacten en het lijkt bijna alsof de renders op een te lage kwaliteit zijn toegevoegd. Zeker de SSD van de PlayStation 5, de console waarop de game gereviewed is, moet hogere kwaliteit video’s gemakkelijk aankunnen. Het is geen spelbreker, maar het haalt je soms wel echt uit het moment. Daarbij heeft de game her en der wat kleine bugs, zoals objecten die maar deels spawnen en dialoog dat halverwege opeens stopt.
Andere kritiekpuntjes zijn niet zozeer op technisch vlak. Je merkt tijdens het spelen dat Hitman 3 gewoon niet zo veel écht nieuwe dingen introduceert die de gameplay aanvullen. Je hebt nieuwe sluiproutes die je permanent kunt openen en de manier van punten tellen is wat aangepast, maar dat is natuurlijk minimaal. IO Interactive heeft met dit slotstuk zeker het wiel niet opnieuw uitgevonden en mensen die een geheel nieuwe ervaring verwachten, komen bedrogen uit.
world of assassinationf1611073095

Speel in virtual reality

Op zich is daar natuurlijk niks mis mee, want de laatste Hitman games zaten al steengoed in elkaar. Hitman 3 plaatst gewoon de spreekwoordelijke kers op de taart en laat je verder genieten van waar je de laatste jaren genoten hebt. De zes nieuwe locaties hebben elk hun eigen smoel en zijn waardige toevoegingen aan het rooster met af te reizen plekken. Tel daarbij op dat, als je de eerste twee games bezit, je in Hitman 3 de hele trilogie kunt spelen.
En diezelfde trilogie is via de PlayStation VR ook nog eens van begin tot eind speelbaar in virtual reality. Gezien enkel de PlayStation deze functie heeft mogen ontvangen, wordt het cijfer voor de review hier verder niet door beïnvloedt, maar de extra modus is zeker het vermelden waard. Wel zit daar één kanttekening aan. Want waar het VR-gedeelte écht goed werkt, laat de besturing te wensen over. Je kunt namelijk enkel met de DualShock 4 in VR spelen en Move-controllers vallen dus buiten de boot.
De keuze hiervoor is logisch, want de Move-controllers hebben geen sticks om je makkelijk te laten rondlopen in de vele gigantische levels. Maar je merkt gewoon dat je hier lekker wil rondzwaaien met je handen, in plaats van dat je beide handen bestuurt met één controller. Het is dan ook te hopen dat Hitman 3 binnen niet al te lange tijd ook speelbaar wordt in VR op PC. Die brillen kunnen wel die extra ondersteuning bieden en dat maakt de ervaring echt beter. Het is op de PlayStation nu een leuke extra voor bezitters van een VR-bril, maar non-VR blijft dé manier om deze sandbox-werelden te doorlopen.
hitman 3 preview pushf1611073134

Hitman 3 - Het einde van de rit

Tel je alles bij elkaar op, dan blijft Hitman 3 een pretpark waar je al eens eerder bent geweest. Maar waarom zou een tweede bezoek minder leuk zijn? IO Interactive laat met dit slotstuk gewoon zien waar ze door de jaren heen zo goed in is geworden. In de huid kruipen van de gladgeschoren killer blijft een droom die werkelijkheid wordt en de creatieve kills die je kunt maken, die blijven heerlijk om te aanschouwen. Hoewel Hitman 3 niet voor iedereen zal zijn, kan de echte creatieveling hier zijn hart ophalen. Want hoewel er end-credits in de game zitten, kun je in Hitman 3 moorden tot je er zelf dood bij neervalt.