History: Legends of War Review

zondag, 26 mei 2013 om 20:30
De hype rond Tweede Wereldoorlog games is al jaren voorbij, maar om de zoveel tijd duikt er ineens weer een titel op waar je het weer ouderwets opneemt tegen de Nazi's. In History: Legends of War bekijk je de Tweede Wereldoorlog vanuit een tactisch perspectief.
In History: Legends of War kruip jij in het tactische brein van George S. Patton, een Amerikaanse generaal die de geschiedenisboeken in is gegaan als een van de grote helden die ervoor gezorgd heeft dat de bezette Europese gebieden Nazi-vrij werden gemaakt. Dit heeft Patton niet in zijn eentje gedaan, zijn tactische beslissingen werden namelijk uitgevoerd door de Seventh en Third United States Army: de troepen die jij aanstuurt in deze game.
Na een tutorial, die wel erg aan de korte kant is, beland je meteen in een situatie waarbij je een aantal soldaten door een level dient te loodsen. Dit doe je door ze één voor één te selecteren en een opdracht te geven. Iedere soldaat kan een aantal stappen zetten, en één of twee keer aanvallen. Als al je troepen een actie hebben uitgevoerd is je tegenstander aan zet. Wat gameplay betreft valt History: Legends of War dus het beste te vergelijken met de gevechten in games als Omerta: City of Gangsters en XCOM: Enemy Unknown. Er is een handvol verschillende soorten missies, met ieder zijn eigen doel, maar vaak komt het er op neer dat je een bepaalde plek moet bereiken (al dan niet met een VIP karakter) of dat je alle tegenstanders uitschakelt. Voordat je echter begint met units verplaatsen dien je vooraf wat belangrijke beslissingen te maken.

Troepen versterken

Na iedere missie krijg je Prestige punten die je kunt gebruiken om een verse lading units aan je leger toe te voegen. Dit kunnen simpele soldaten zijn met een machinegeweer, maar voor wat meer Prestige punten kun je ook een sniper aan je team toevoegen, later sluiten zelfs tanks en vliegtuigen zich bij je aan in ruil voor wat punten, al heb je nooit het gevoel dat je ook daadwerkelijk met zwaarder geschut te maken hebt. Een tank bestuurt exact hetzelfde als een soldaat, en alleen het feit dat je meer schade aanricht en verder kunt schieten herinnert je eraan dat je met een scherpschutter speelt.
Het was beter geweest als je echt moest kijken naar de positieve en negatieve kanten van je units, maar nu is het altijd zo dat een sniper het wint van een normale soldaat. Toegegeven, tanks kunnen alleen beschadigd worden als ze met een RPG worden beschoten, maar dit wekt vooral frustratie op omdat dit totaal niet goed wordt uitgelegd. De missie waarin je een eerste tank tegen het lijf loopt moet je dus helemaal opnieuw spelen als je geen RPG-unit hebt meegenomen. De tientallen granaten die de andere troepen naar de tank smijten halen vervolgens niets uit.

Zoekplaatje

Iedere gamer die wel eens vaker een strategiespel speelt zal het met ons eens zijn dat het bewaren van overzicht enorm belangrijk is. Je leger kan immers nog zo sterk zijn, als ze keihard in hun rug worden aangevallen heb je er niets aan. Het ontbreken van een minimap in History: Legends of War is dan ook een enorm gemis. Een simpel kaartje in de hoek van het scherm had kunnen voorkomen dat je nu steeds met je cursor over de map moet glijden om te zien waar het gevaar dreigt. In sommige gevallen verhoogt dit de spanning, maar in missies waarbij je alle vijanden uit moet schakelen is het enorm frustrerend als je net die ene vijand niet ziet die achter een steen verstopt zit. Omdat je alleen ziet wat jouw manschappen op dat moment zien kan zo'n zoektocht naar de laatste man erg lang duren, omdat hij zich ook steeds blijft verplaatsen als jij jouw beurt beëindigt.

Goedkoop uiterlijk

Uiteraard vinden we gameplay het belangrijkste, maar het oog wil ook wat. Vooral op dat vlak stelt de game al bij de eerste oogopslag teleur. De menu's zien er log en knullig uit, met grote blokken en priegelige lettertjes. Zeker als je met een missie begint lijkt het wel alsof je met een game te maken hebt die jaren geleden gemaakt is. Tanks vervagen als ze opgeblazen worden en het komt ook te vaak voor dat je units ineens achter een hekje blijven haken. Ook de interface is met de felle kleuren en grote iconen op het slagveld een wat gek contrast met het grimmig stijltje dat de game voor de rest heeft. Het feit dat er maar een handvol uitspraken is ingesproken die keer op keer weer voorbij komen maakt het er niet beter op. Over het algemeen voelt de game dus erg goedkoop aan.

Ga voor sciencefiction

Door dit goedkope uiterlijk en het gegeven dat er het een en ander mis is met de gameplay kunnen we History: Legends of War niet echt aanraden. Het is eigenlijk alleen interessant voor gamers die dol zijn op gemakkelijke achievements en trophies. Als je dan toch een fascinatie hebt voor de Tweede Wereldoorlog dan kun je die interesse beter op de toekomst richten en met XCOM: Enemy Unknown aan de slag gaan. Een strategiegame die geweldig werkt op consoles en in alle opzichten beter werkt dan deze verouderde titel.
Cijfer: 3