Hidden Agenda Review - Een spannend avontuur met gebreken

vrijdag, 24 november 2017 om 16:05
De PlayStation PlayLink serie is deze week uitgebreid met drie nieuwe games. De game met de meeste potentie is toch wel Hidden Agenda van ontwikkelaar Supermassive Games. Of deze potentie wordt waargemaakt lees je in deze Hidden Agenda review.
Sony heeft dit jaar PlayLink uitgebracht, een systeem waarmee games via een smartphone gespeeld kunnen worden. Ideaal dus voor multiplayer games omdat je niet een aantal extra controllers hoeft aan te schaffen. In juli verscheen de eerste game die PlayLink ondersteunde: That’s You. Deze partygame testte hoe goed je jouw vrienden kent en werd door ons beloond met een 7 in de That’s You review.
Deze week zijn Hidden Agenda, Knowledge is Power en SingStar Celebration uitgebracht. Die laatste twee zijn wederom partygames, maar Hidden Agenda is anders. Dit is een thriller van de makers van Until Dawn, die de lijn tussen film en game wil uitwissen. Samen met maximaal vijf vrienden neem je beslissingen in een spannend verhaal om hopelijk tot een goed einde te komen.
hidden agenda review

Bestuur alles via je telefoon

Spelen doe je via een smartphone waarmee iedereen eerst de gratis Hidden Agenda applicatie moet downloaden. Via de app kun je dan jouw telefoon verbinden met de game door op hetzelfde Wi-Fi netwerk te zitten als de PlayStation 4. Heb je geen Wi-Fi dan kun je gemakkelijk in het menu van de game je console omtoveren tot een hotspot en dat netwerk gebruiken. Je zit dus altijd wel op een lokaal netwerk, online samen spelen zit er niet in.
De telefoon is veel meer dan een controller in Hidden Agenda. Naast dat je een cursor kunt bewegen vind je hier namelijk ook een case file met alle informatie die je tijdens de game bij elkaar sprokkelt. Mocht je even de weg kwijt zijn wie een bepaald karakter is of wat er in een bepaalde scène gebeurde dan kun je het hier terugvinden. Super handig om dat allemaal bij elkaar te hebben.
Tijdens de game zie je regelmatig op het scherm dat de case file van een update is voorzien zodat je weet dat er nieuwe informatie is. Deze pop-up komt helaas wel erg vaak tevoorschijn waardoor je redelijk veel kunt missen omdat je continu je aandacht weer naar je telefoon verplaatst. Eén grotere update aan het einde van een scène was misschien handiger geweest.
hidden agenda review

Lukt het jou om een moordenaar te vangen?

Het verhaal van Hidden Agenda draait om de beruchte ‘Trapper’ moordenaar. Deze psychoot maakt dodelijke vallen van zijn slachtoffers, waar een aantal politieagenten al door is gesneuveld. Jij en je vrienden maken beslissingen voor enkele karakters die de Trapper willen opspeuren en terechtstellen. Je speelt als het ware in je favoriete detectiveserie waarbij je hoopt dat jouw beslissingen de juiste zijn.
Net als in Until Dawn hebben deze keuzes allemaal enige invloed op de dialogen en zul je in de ene keer andere dingen over de zaak leren dan een andere keer. Desondanks gaat het verhaal wel altijd dezelfde kant op en zul je de juiste keuzes moeten maken om op dat pad te blijven. Een verkeerde keuze kan ervoor zorgen dat je vroegtijdig de credits te zien krijgt omdat het je niet meer gaat lukken om de Trapper te vangen. Dit breekt helaas een beetje de illusie dat je daadwerkelijk een keus hebt.
hidden agenda review

Enkele vreemde designfouten

Hoewel het verhaal globaal gezien goed genoeg in elkaar steekt en je actief mee aan het denken bent wie de Trapper zou kunnen zijn, laat het ook wat steekjes vallen. Het zijn soms kleine dingetjes, zoals het ontbreken van handschoenen bij het oppakken van cruciaal bewijsmateriaal op een moordlocatie, maar soms zijn het ook grotere gebeurtenissen. Zo stuurt de politie zonder omkijken iemand die een waterdichte alibi heeft naar de gevangenis als dat toevallig zo uitkomt met jouw keuzes in het verhaal.
Mocht je voor het ‘echte’ einde al de credits zien, dan wordt er blijkbaar niet van je verwacht dat je Hidden Agenda nog een keer opstart om een andere keuze te maken. Aan het einde van de credits wordt namelijk onthuld wie de Trapper is en daarmee wordt alle mysterie rondom het verhaal tenietgedaan. De game heeft verder ook geen mogelijkheid om ergens doorheen te skippen, dus tijdens een tweede sessie moet je weer door alle uitleg en oefeningen heen voor je met het verhaal kan starten. Een mogelijkheid om vanaf een bepaald hoofdstuk te starten ontbreekt ook.
hidden agenda review

Speel met een geheime missie

Wat de game wel biedt, is zowel een verhaalmodus als een competitieve modus. De competitieve modus is een leuke toevoeging waarin spelers punten kunnen verdienen door het verhaal een bepaalde richting op te sturen. In het geheim krijgt één speler een doel voorgeschoteld, een bepaalde keuze die gemaakt moet worden. Het is aan de speler om onopvallend ervoor te zorgen dat die keuze ook gemaakt wordt, terwijl de andere spelers kunnen raden wie de persoon met het geheime doel is.
Het verhaal verandert er verder niet op, dus het is gewoon een leuke toevoeging om de beleving wat levendiger te maken als je met een leuke groep vrienden bent. In de verhaalmodus kun je terecht als je puur wilt genieten van het verhaal zonder ook nog je vrienden in de gaten te moeten houden.
hidden agenda review

Hidden Agenda Review - Een stap in de goede richting

Al met al is Hidden Agenda een spannend avontuur dat helaas ten onder gaat door allerlei problemen. Het is cool om te zien wat Sony nog meer van plan is met het PlayLink systeem dat nu officieel de partygames ontgroeid is. Hidden Agenda is een stap in de goede richting om serieuzere games in een groep speelbaar te maken. Veel van de problemen zorgen nu echter nog voor een domper in de ervaring, waardoor de volledige potentie nog niet gerealiseerd wordt.
Voor 20 euro haal je een avontuur in huis dat je waarschijnlijk maar een enkele keer zult spelen. Beter haal je dan de PlayLink Collection in huis waarmee je voor 10 euro meer ook nog That’s You, Knowledge is Power en SingStar Celebration erbij krijgt.
Cijfer: 5.5