Heroes of the Storm Review - MOBA genre opnieuw uitgevonden

dinsdag, 02 juni 2015 om 18:10
In de wereld van Multiplayer Online Battle Arenas (MOBA's) is er momenteel een overkill in het aanbod van games. Weet Blizzards eigen MOBA game Heroes of the Storm een unieke ervaring neer te zetten waarbij de concurrentie verpletterd wordt? Je leest het in de Heroes of the Storm review!
Het MOBA-genre is enorm populair en begon met een mod op Blizzards Warcraft III, genaamd Defence of the Ancients (beter bekend als DOTA). In een oververzadigde markt brengt Blizzard, nadat het spel een flink aantal jaren in ontwikkeling is geweest, Heroes of the Storm uit. Met sterke concurrenten als League of Legends, SMITE en DOTA 2 moet Blizzard iets bijzonders neerzetten om gamers enthousiast te maken en verschillend te zijn. Of dat gelukt is, lees je in deze Heroes of the Storm review.
Heroes of the Storm Review

Multiplayer Online Battle Arenas

De populariteit van MOBA's kent momenteel een hoogtepunt en misschien stijgt dit met Heroes of the Storm naar een hoger niveau. Voor de gamers die niet bekend zijn met het genre, leggen wij uit wat Heroes of the Storm precies is. De game combineert vijf verschillende Blizzard-helden per team, die unieke skills hebben om de tegenstander op zeven verschillende maps het leven zuur te maken. Deze maps hebben vaak drie grote paden waar kleine minions over lopen, die langs torens proberen te komen om de stad van de tegenstander te slopen.
Bij andere grote MOBA's hield het daar al snel op. Er waren wat extra kleine paden om tussen de drie verschillende grote paden te kunnen manoevreren, maar het doel is uiteindelijk om de torens van je tegenstanders te vernietigen en daarna hun stad te slopen. Bij Heroes of the Storm is het echter de bedoeling om bepaalde objectives te behalen, waardoor je voordelen krijgt op de paden. Daarnaast zijn er nieuwe mogelijkheden om de tegenstander te bereiken, door bijvoorbeeld kleine dorpjes te doorkruisen of mercenaries in de bossen om te leggen, om zo sterker te worden.
Heroes of the Storm bevat dus een geheel ander concept dan andere MOBA's en is minder gefocust op het vechten tussen minions en heroes. Gamers die zich richten op het doden van vijandelijke heroes krijgen meer experience, waardoor hun levels sneller stijgen. Gamers die zich echter richten op de objectives krijgen grote voordelen op de paden en kunnen de stad van de tegenstander stukken sneller bereiken. Strategieën moeten hierdoor opnieuw bedacht worden, waardoor tactische keuzes het grote verschil in de game kunnen maken!
Heroes of the Storm Review

Samen levelen

Waar je in League of Legends en andere MOBA's uitgescholden wordt voor noob en je team pisnijdig is omdat jij een grote fout maakt waardoor je achterblijft in de game, is Heroes of the Storm uniek door de focus te leggen op het samenwerken. In alle MOBA's is samenwerken belangrijk, maar in Heroes of the Storm gaat dit net wat verder door te levelen als een team. Wanneer jouw team meer experience verdient door minions te doden van de tegenstander, gaat het level van elk teamlid tegelijkertijd omhoog.
Op deze manier zijn er geen voordelen meer voor individuele spelers die alle kills jatten en sneller levelen dan anderen. Spelers die minder goed zijn zorgen op deze manier ook voor een minder groot nadeel en blijven op hetzelfde level als anderen. Wel kan een speler die echt heel slecht is en geen experience binnensleept (waardoor het teamlevel niet stijgt) als een probleem worden ervaren. In de spelstrategie moet iedereen dus ook rekening houden met de slechtste spelers.
Heroes of the Storm Review

Gelijk alle skills

Het samenwerken in Heroes of the Storm is dus belangrijk om voor een succesvolle afronding te zorgen. Een unieker concept bij Heroes of the Storm, in vergelijking met andere MOBA's, is het feit dat de speler alle skills vanaf het eerste moment al kan gebruiken. Door in levels te stijgen, verdient de speler talentpunten, om hiermee vervolgens skills te veranderen of sterker te maken. Hierdoor heeft iedere speler in het begin al alle vaardigheden, op de heroic abilities na die op level 10 worden vrijgespeeld, en loop je minder snel achter.
Door de komst van de vaardigheden die meteen al al beschikbaar zijn en versterkt kunnen worden door talentpunten, verdwijnt een ander groot element. Er is namelijk gekozen om geen voorwerpen toe te voegen. In andere MOBA's waren er ontzettend veel voorwerpen om jouw personage sterker te maken en te specialiseren. Omdat er veel voorwerpen zijn, weten veel spelers niet waar ze moeten beginnen en raken ze al snel het overzicht kwijt. Niet bij Heroes of the Storm, dus!
Heroes of the Storm Review

Laag instapniveau

Door de voorwerpen uit het spel te halen en teams tegelijkertijd te laten levelen, worden nieuwe spelers die weinig verstand hebben van de statistieken in de game geholpen. Aan alle elementen kan worden afgeleid dat Heroes of the Storm gemaakt is met een laag instapniveau in gedachten, waardoor echte individuele skills niet de overhand hebben. Heroes of the Storm is makkelijk op te pakken en blijft op deze manier leuk voor zowel nieuwe als oude MOBA-gamers.
Nieuwe gamers zullen de voordelen ervaren van het samen spelen en worden meegetrokken in de vaardigheden van anderen. Ondanks het feit dat iedereen bijdraagt aan het team is er geen groot verschil meer in levels, waardoor elke speler het gevoel heeft mee te kunnen komen met andere teamleden. De samenwerking in combinatie met objectives maakt het spel uniek en ook werkelijk een strategische game, waar veel nieuwe gamers plezier in zullen krijgen.
Het plezier in Heroes of the Storm is ook afhankelijk van de speelduur, want wanneer je aan de verliezende kant staat is een lang potje al snel frustrerend. Bij Heroes of the Storm duurt één game over het algemeen 20 tot 25 minuten, dit kan uitgerekt worden tot ongeveer 35 tot 40 minuten. De duur is afhankelijk van de objectives die voltooid worden en de keuzes die de spelers maken. Door de relatief korte potjes kunnen nieuwe spelers snel veel ervaring opdoen.
Heroes of the Storm Review

Overeenkomsten

Voor nieuwe gamers is het lage instapniveau praktisch en eenvoudig. Maar dit maakt de game niet te simpel. Voor de echte liefhebbers van het genre heeft Blizzard er namelijk voor gezorgd dat je, door meerdere potjes te spelen, goud en experience verdient waardoor nieuwe heroes en skills unlocked kunnen worden. Op deze manier ontstaat er toch een zekere diepgang, zodat je beter kunt worden en het spel je eigen kan maken.
Aan de andere kant wordt de grens tussen skills en het eenvoudige, lage instapniveau weer kleiner gemaakt door hetzelfde model toe te passen als in andere succesvolle MOBA's. Gamers kunnen namelijk goud en experience kopen door bundels aan te schaffen. Ook kun je speciale pakketten in de winkel kopen, zoals het Heroes of the Storm Starter Pack met meer personages. Op deze manier worden skills van gamers net zoveel beloond als gamers die het geld kunnen investeren. Naar onze mening ontbreekt de uitdaging voor de ervaren spelers om geboeid te blijven, maar dit kan naarmate de game langer online is veranderen.
Heroes of the Storm Review

Heroes of the Storm review - Een absolute aanrader

Heroes of the Storm is voor nieuwe MOBA-gamers een absolute aanrader vanwege het lage instapniveau. Zowel voor Blizzard fans als MOBA-fans is de game absoluut vernieuwend. De vraag is echter of de uitdaging om te groeien groot genoeg is om deze gamers te blijven boeien. Op dit enkele puntje na is de game uitstekend gemaakt en heeft een flink aantal positieve punten vanwege de vele vernieuwende elementen.
Blizzard heeft met Heroes of the Storm een nieuwe weg ingeslagen in het MOBA-genre. De ontwikkelaar doet dat op unieke, verfrissende wijze, maar combineert daarbij ook de geliefde aspecten. Heroes of the Storm gaat voor een flink aantal speel uren zorgen op de redactie, mede vanwege de Free-To-Play stijl die je naar eigen keuze kan hanteren.