Hero Academy Review

door Wouter
woensdag, 29 augustus 2012 om 21:00
Wat krijg je als je een potje schaken combineert met een flinke partij koene ridders en een aantal cartooneske Team Fortress 2-karakters? Dat het een rare combinatie is mag duidelijk zijn, maar toch probeert ontwikkelaar Robot Entertainment deze mix tot leven te brengen onder de naam Hero Academy. Een bordspel met raketwerpers, snipers, zwaarden en toverstokken; of dit goed samen gaat lees je hieronder.
Schaken is voor lang niet iedereen weggelegd. Sommigen vinden het saai of hebben moeite om zich voor een lange tijd te blijven concentreren. Anderen kunnen zich er weer helemaal in verliezen en genieten van de spanning die het met zich meebrengt. Hoe dan ook, zo´n bordspel kan op z'n beurt best een oppepper gebruiken. De opwinding staat namelijk al snel op een laag pitje bij een spelletje van een paar uur. Hero Academy probeert een frisse wind te brengen en zo een nieuwe betekenis aan het woord bordspel te geven. Maar blijft de gezelligheid en spanning zo wel gespaard?
Verre van schaken
Het is niet makkelijk om uit te leggen hoe Hero Academy precies werkt. Op het eerste gezicht denk je aan schaken, terwijl het eigenlijk veel meer is dan dat. Niet alleen zijn er andere voorwaarden om te winnen, maar ook dingen als upgrades, bommen en levensbalken maken voor een groot deel de gameplay. Als speler krijg je twee plekken op het bord waar je pionnen kunt plaatsen. Iedere pion heeft weer zijn eigen specialiteiten, zoals op afstand vechten of van dichtbij, en een eigen manier van voortbewegen. Per beurt (ja, het spel werkt nog steeds met beurten) krijg je een bepaald aantal acties dat je mag uitvoeren. Je kunt er dan voor kiezen om een pion te plaatsen, of juist te vérplaatsen. Maar ook een upgrade geven of een vijandig karakter aanvallen kost een punt. Heb je al je zetten verbruikt dan is de tegenstander aan de beurt. Uiteindelijk is het jouw doel om de twee kristallen van de tegenstander te vernietigen.
Aangezien het spel alleen over een multiplayermodus beschikt is dit zetten-systeem een goede toevoeging. Soms ben je namelijk een dag op je tegenstander aan het wachten en als je dan slechts één zet kunt doen ben je de strategie die je aanvankelijk voor ogen had misschien al kwijt. Doordat je meerdere handelingen tegelijk kunt doen in een beurt kun je veel sneller en makkelijker meerdere strategieën uitproberen. Ook speel je zo veel sneller op de strategie van de tegenstander in.
Slechts twee volken
Bij het uitvoeren van bepaalde strategieën komt het gekozen volk ook erg van pas. Je weet inmiddels al dat je uit ridders en Team Fortress 2-karakters kunt kiezen, maar zo zijn er nog een paar. Ieder met weer zijn eigen specialiteiten. Helaas moet er voor deze extra volken wel geld neergelegd worden. Aanvankelijk zul je het dus met de twee standaard volken moeten doen. Dat betekent niet dat je hier niet zoet mee bent. Bij iedere kant zijn de verschillen niet alleen te zien (zwaarden tegen geweren) maar ook te merken. De Team Fortress sniper kan bijvoorbeeld alleen in horizontale lijnen vuren terwijl de pijl en boog ook diagonaal kan. In ruil daarvoor kan de sniper wel een grotere afstand overbruggen.
En zo kunnen we wel even doorgaan. Iedere karakter heeft een tegenspeler waarmee de verschillen wel degelijk merkbaar zijn. Zo begin je dus al snel een voorkeur te krijgen voor een bepaald team dat het beste bij jouw strategieën past. Je hoeft hierbij niet bang te zijn dat je een slechter team neemt dan de tegenstander. Alle karakters zijn namelijk verrassend goed tegen elkaar afgewogen waardoor er altijd een goede balans heerst. Als je dan eenmaal verliest is het niet de schuld van het gekozen volk.
Mobiel is beter
Voor de recensie zijn wij aan de slag geweest met de Steam-versie, maar Hero Academy is er ook voor iOS. Op het laatstgenoemde platform zul je waarschijnlijk meer lol beleven aan het spel mede doordat het, zoals we eerder al schreven, alleen een multiplayer heeft. Zodra je jouw beurt hebt afgerond is het wachten op de tegenstander en om nou steeds achter je PC te zitten wachten op je tegenspeler is ook niet leuk. Er zit gelukkig wel een handig meldingssysteem in. Door deze functie kun je Hero Academy gewoon op de achtergrond laten draaien en als het jouw beurt is bij een van je begonnen spellen, dan verschijnt er rechtsonder een melding. Het is een handige functie waardoor je andere dingen kunt doen op je PC, maar het weet niet de mobiele versie te verslaan waar je te allen tijde de stand van zaken kunt nakijken. Op die manier speelt Hero Academy het fijnst.
Leuk voor tussendoor
Hero Academy is een leuk en verslavend tussendoortje. Op de momenten dat je op de bus moet wachten of even een bezoek brengt aan het kleine kamertje is het ideaal. Dit spel werkt daarom het beste op iOS, maar dat wil niet zeggen dat de Steam-versie slecht is. Voor iemand die bijvoorbeeld voor een paar uur achter zijn PC werkt kan het ook leuk zijn en het meldingssysteem is hierbij erg handig. Zo kun je Hero Academy gewoon op de achtergrond draaien. Bovendien kun je door de verschillende eigenschappen van ieder karakter met eindeloze strategieën komen. Kortom, Hero Academy geeft een frisse draai aan het ouderwetse schaken.