Heartstopper Review – De perfecte coming of age queer serie?

zondag, 08 mei 2022 om 16:00
hs 101 unit 00118 rt2f1651586758
Netflix kwam onlangs met een nieuwe tienerserie genaamd Heartstopper. Deze serie is gebaseerd op de gelijknamige graphic novels van Alice Oseman over twee jongens op de middelbare school die verliefd op elkaar worden. Op Rotten Tomatoes wist de serie een score van 100% binnen te halen, maar wat vindt XGN van deze serie?
In Heartstopper volgen we de 14-jarige Charlie. Hij is al een tijdje uit de kast op school, wat gepaard ging met een hoop homofobie en pesterijen. Op de eerste dag van het nieuwe semester ontmoet hij Nick, die als bijnaam ‘de rugby-koning’ heeft. De twee kunnen het al snel goed vinden en raken bevriend, hoewel Charlie al snel meer voelt. Zijn vrienden zijn het er over eens: Nick is hartstikke hetero, maar Charlie begint toch echt te twijfelen.
Charlie en Nick staan centraal in de serie, maar hun vrienden spelen ook een grote rol. Zo is er Elle, die van school is gewisseld omdat haar klasgenoten transfobisch waren. Op haar nieuwe meisjesschool wordt ze al snel vrienden met Tara en Darcy, die hun relatie verborgen houden van de rest van de school. Ook Charlie’s en Elle’s vriend Tao heeft zo zijn eigen problemen: nu Elle op een andere school zit en Charlie steeds meer met Nick omgaat, voelt hij zich steeds vaker alleen.
hs 103 unit 00087 rt1f1651587056

Liefdesbrief aan de queer gemeenschap

Hoewel de karakters te maken krijgen met verschillende vormen van homofobie, lesbofobie en transfobie en andere zware onderwerpen, weet Heartstopper een balans te creëren tussen serieus en luchtig zonder dat de zwaardere onderwerpen gebagatelliseerd worden. De serie normaliseert niet alleen queer zijn, maar laat ook zien hoe mooi het is om onderdeel te zijn van de gemeenschap en vrienden te vinden die je door en door begrijpen en accepteren voor wie je bent. Heartstopper is een liefdesbrief aan de queer gemeenschap; jong en oud, in de kast of uit, en iedere seksualiteit en genderidentiteit.
heartstopper season1 episode8 00 16 24 13f1651587450

Herkenbaar voor iedereen

De serie is dan wel gemaakt voor de LHBTQ+-gemeenschap, maar dat betekent natuurlijk niet dat de serie niet aantrekkelijk is voor wie daar niet toe behoort. Iedereen zal zich herkennen in de pieken en dalen die bij het opgroeien komen kijken, hoe de tieners proberen te ontdekken wie ze zijn en waar ze thuishoren en ondertussen school proberen te overleven. Dat doet de serie ook met een hoop humor en regelmatig weet Heartstopper een glimlach op je gezicht te toveren.
Wie fan is van de originele graphic novels en bang is dat de serie een slechte verfilming is kan opgelucht ademhalen. De jonge cast brengt de karakters zonder zichtbare moeite tot leven, waardoor je al snel vergeet dat het acteurs in een rol zijn. Hoewel de serie hier en daar wat veranderingen heeft doorgevoerd, blijft het trouw aan de karakters, het verhaal en de sfeer van de graphic novels. Ook maakt Heartstopper op speelse wijze gebruik van stripachtige graphics in de stijl van auteur Alice Oseman, wat bijdraagt aan de luchtige en zoete sfeer van de serie. Wel jammer is dat bepaalde scènes uit de boeken niet in de serie te zien zijn, maar dit is een klein minpunt.
hs 101 unit 00129 rt1f1671724035

Heartstopper Review – Een must see

Heeft Heartstopper ook minpunten? Eigenlijk niet. Met een getalenteerde cast, goed script, passende muziek en leuke humor is het goed te snappen dat de serie ‘certified fresh’ is op Rotten Tomatoes. Wie van meer drama of actie houdt in series, zit wellicht niet goed bij Heartstopper, maar als je op zoek bent naar een serie vol positiviteit dan wil je Heartstopper niet overslaan.
Cijfer: 9.5