Hearts of Iron III: For the Motherland Review

vrijdag, 08 juli 2011 om 13:00
Vorig jaar verscheen Hearts of Iron III: Semper Fi, de eerste uitbreiding voor wat de meest complete game over de Tweede Wereldoorlog ooit wordt genoemd. Een jaar later is het de beurt aan 'For the Motherland'. Wat deze expansie met zich meebrengt lees je hier.
In de loop der jaren heeft uitgever Paradox Interactive al flink wat strategiegames op de markt gebracht. De games mogen dan niet altijd even sterk zijn, toch staat de uitgever garant voor een diepgang die ongekend is in andere RTS-games. Zo behoort Hearts of Iron III, een spel dat de Tweede Wereldoorlog beschrijft, ook tot de categorie diepgaande games en dat in een mate dat het spel vaak wordt omgeschreven als een simulatie. Een simulatie die eerder al werd uitgebreid met het ‘Semper Fi’ pakket, en die nu weer een stukje groter wordt dankzij de nieuwe uitbreiding ‘For the Motherland’.
Historisch
Hearts of Iron III is een strategiegame die zich afspeelt op een grote wereldkaart. Meer dan honderd naties doen mee in de game en zelf kun je starten als Amerika, Duitsland, Japan of andere grootmachten uit die tijd. Vervolgens moet je diplomatie voeren, economisch groeien, spionnen uitsturen, oorlog voeren en je eigen ministers uitkiezen. Daarnaast kun je ook historische gevechten en situaties herbeleven. Tot slot is er een mooie multiplayer modus die ook nu nog door heel wat mensen wordt gespeeld. De game had ook heel wat minpunten, zo deed de AI soms vreemd, waren de laadtijden vaak erg lang en is het spel gewoon aartsmoeilijk waardoor zelfs liefhebbers van strategiegames afgeschrikt worden.
Oorlog voor iedereen
Deze expansie lost alvast één probleem op. De laadtijden zijn korter gemaakt en het spel reageert gewoon sneller op elke aanpassing die je maakt. Helaas is de AI niet aangepast en blijft het spel even moeilijk. Daarnaast zijn er vooral aanpassingen gemaakt in de gameplay, en heb je meer mogelijkheden. De voorwaarden waar je land aan moest voldoen om te kunnen deelnemen aan de oorlog, waren eerst nogal rommelig. Precies daarom zijn deze aangepast en heb je nu een duidelijker doel voor ogen. Nu kun je erg snel deelnemen als er een bepaalde dreiging in de buurt van je land is. Bijvoorbeeld als Duitsland erg groot wordt en andere landen binnenvalt, kun je sneller verdedigingstroepen aanmaken om deel te nemen aan de oorlog. Om het proces nog eens te versnellen kun je met spionnen de plannen van andere landen stelen en bekijken.
De kleinsten zullen de grootsten zijn
Als klein landje had je vroeger slechts erg weinig kansen om uit te breiden en moest je het vooral doen met de beperkte economie waarover je beschikte. Ditmaal valt de geschiedenis duidelijker te veranderen en kun je gewoon vragen aan Duitsland of Amerika of je een extra stukje grond mag hebben. Indien er toegestemd wordt, sta je wel automatisch aan de zijde van je gulle weldoener en ben je haast verplicht om je land in de strijd te werpen. Zo kunnen zelfs de kleinste landen uitgroeien tot een heuse macht. Een goede zaak want het niet kunnen doorgroeien werkte vaak frustrerend in het verleden.
En eigenaars van een klein land zullen zeker blij zijn met de volgende nieuwe functie. Het is ditmaal mogelijk om de regering van een ander land te laten vallen door een hele reeks spionnen er naartoe te sturen. Meer spionnen betekenen meer macht en meer propaganda in jouw voordeel. Wanneer de regering van een ander land door jou toedoen valt, wordt er een nieuwe politieke partij opgericht die ervoor zal zorgen dat er heel goed kan worden onderhandeld met jouw land. Het doet denken aan de religieuze ontwikkelingen uit vroegere Total War games, waarbij een merendeel aan religieuze leiders je heel wat konden verder helpen door de religie van een land te wijzigen.
Het verzet
Wanneer een land is overgenomen, kun je het weer bevrijden door troepen te sturen die een ondergronds verzet kunnen oprichten. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat het verzet over genoeg wapens beschikt, anders worden de verzetsleden gewoon neergeschoten wanneer de lokale ordetroepen ze ontdekken. Wanneer het verzet groot en sterk genoeg is, kun je een opstand veroorzaken die het de bezetters erg lastig maken, zodat je met heel wat gemak het land kunt overnemen of bevrijden. Al deze nieuwe en extra functies zijn erg leuk en komen zeer goed van pas, maar zorgen er wel voor dat het hele spel nog ontoegankelijker wordt voor nieuwkomers.
Tot slot is de interface van de Theatre modus verbeterd. In de Theatre modus kun je de map beter bekijken, waardoor je een beter overzicht krijgt van je grenzen en het verloop van de oorlog. Hier kun je ook plannen maken voor toekomstige acties met behulp van de AI. De computer vertelt je namelijk welke acties je het best kunt ondernemen. Maar zelfs met deze hulp moet je nog een geweldig inzicht hebben, want het kan jaren duren om bepaalde troepen te bouwen. Net als in het echt!
Goed maar prijzig
Hearts of Iron III: For the Motherland voegt erg handige functies en gameplay elementen toe aan een spel dat eigenlijk al propvol opties zat. Hierdoor zal het nòg lastiger worden voor nieuwkomers om alles volledig te begrijpen. Het is erg knap dat kleine landen meer macht naar zich toe kunnen trekken en het is nu veel duidelijker wanneer je mee in de Tweede Wereldoorlog kunt stappen. Voor deze uitbreiding leg je 19,95 euro neer, en hoewel deze uitbreiding zo goed als geen minpunten kent voor de Hearts of Iron spelers, blijft het erg veel voor een beperkt aantal aanpassingen die eigenlijk niets baanbrekends toevoegen. De vorige uitbreiding, Semper Fi, had in vergelijking veel meer te bieden. Daarom kun je best even wachten tot de prijs daalt.