Resident Evil: The Mercenaries 3D Review

vrijdag, 08 juli 2011 om 18:00
Zombies bekijken in 3D zodat menig gamer nog banger zal worden, dat moet Capcom vast gedacht hebben met de release van Resident Evil: The Mercenaries 3D. Maar wordt het echt zo griezelig?
Resident Evil: The Mercenaries is de eerste Resident Evil game op de 3DS. De titel doet al vermoeden wat voor soort spel je in handen hebt, hoewel lang niet iedereen dit door zal hebben. Je hebt met deze game in ieder geval geen singleplayer avontuur in handen, daarvoor moet je wachten op Revelations dat volgend jaar uitkomt. Een demo hiervan zit overigens bij The Mercenaries 3D. Waar je wel mee te maken hebt zijn losse speelbare missies, als het ware de Mercenaries modus uit Resident Evil 5.
Slechts een paar missies om te spelen
Wat dat betreft lijkt de game qua opzet - nee niet uitvoering - een beetje op Pilotwings Resort. Voor veel geld krijg je weinig om te spelen, slechts een aantal missies die je daarna steeds weer opnieuw kunt spelen. Mits je daar zin in hebt uiteraard. Hiermee wordt direct duidelijk dat The Mercenaries 3D zich richt op een specifiek publiek, de die hard Resident Evil fans. Of diegenen die steeds maar weer een nieuwe highscore willen neerzetten met het uitmoorden van zombies.
Want daar gaat het om. De game biedt vijf hoofdstukken die stuk voor stuk weer onderverdeeld zijn in aparte missies. Het eerste deel van de game is eigenlijk een tutorial, handig voor eventuele nieuwkomers, als ook om vertrouwd te raken met de besturing van de 3DS. Hoewel deze niet moeilijk is: analogestick is om te lopen met wat knoppen schiet je en via het touchscreens verander je wapens, pak je een granaat, heel je jezelf etc. Bij hoofdstuk 4 en 5 wordt het pas echt leuk en gaat het los. Wat je moet doen verschilt, maar houd er rekening mee dat elke missie slechts een paar minuten duurt. Zo moet je bijvoorbeeld zoveel mogelijk zombies in een level overhoop knallen en krijg je er bonuspunten bij als je de juiste combinaties maakt.
Leuk om samen te knallen
Het leukste is om deze levels samen te spelen. En hiermee scoort de 3DS dan ook absoluut punten. Zowel offline als online kun je meerdere missies co-op spelen. We hebben dit getest en gezegd moet worden: dit werkt goed. Als je met iemand van je vriendenlijst wilt spelen kun je een game hosten en hij of zij kan zo joinen binnen een paar seconden. Heb je even geen vriend binnen handbereik en wil je toch niet alleen de situatie handelen, dan kun je online op zoek naar iemand. Soms zul je iemand aantreffen, niet altijd.
Zoals je gewend bent van Resident Evil 5 moet je echt samenwerken. Dreigt je partner dood te gaan, dan moet je er als de bliksem op af om deze te redden. Want alleen samen zul je verder komen. Tof gedaan. Wel is het zo dat je niet alle missies samen kunt doen, enkel het laatste deel van de submissies bij hoofdstuk 1, 2, en 3, en hoofdstukken 4 en 5 helemaal. Dit heeft er ongetwijfeld mee te maken dat de actie pas echt losgaat in deze laatste twee hoofdstukken. Overigens kun je er ook voor kiezen om de strijd aan te gaan met iemand anders om te jagen op het grooste aantal kills. Maar de vraag blijft staan, waarom in hemelsnaam houdt de game dan al op na vijf hoofdstukken?
Weinig content
Net wanneer het dus leuk begint te worden, krijg je al de aftiteling en is het gedaan met de pret. De opzet van de game is om een hoge replaywaarde aan te brengen doordat je de game steeds opnieuw kunt spelen om scores te verbeteren. En de bedoeling is om met zoveel mogelijk karakters alles te behalen. Per missie hangt het er vanaf wie je als personage kiest, met de een zal het makkelijker gaan dan met de ander. Leuk aardigheidje is dat Claire Redfield een speelbaar personage is. Verder kun je uiteraard aan de slag met bekenden zoals Chris Redfield en Albert Wesker. Maar zeg nou zelf, zit jij hier op te wachten? Ben jij degene die de volle mep betaalt voor een game zodat je eigenlijk één multiplayer modus krijgt en verder niets? Waarschijnlijk niet. De game is dus leuk maar qua content biedt het veel te weinig.
Geen angstige horror
Daarbij is het niet geschikt voor de mensen die op zoek zijn naar echte horror. Resident Evil: The Mercenaries is niet eng. Als je Resident Evil 5 op een van de consoles gespeeld hebt, weet je precies wat je kunt verwachten van deze 3DS-titel. Het draait om actie en moorden, niet om schrikmomenten. Daarvoor is het wachten op Revelations dat wél een singleplayer avontuur zal aanbieden. Het is wel zo dat als je Resident Evil 5 leuk vond, je The Mercenaries ook waardeert. Het is dezelfde opzet namelijk, dezelfde sfeer, dezelfde vijanden, wapens en dergelijke, alleen dus geen campagin. Veel zul je in ieder geval wel herkennen.
Mooi, maar console blijft net iets beter
Helaas moet wel gezegd worden dat hoewel het voor een 3DS-titel redelijk bestuurt, Resident Evil op een console nog altijd beter werkt. Want op een consoleversie kun je om je heen kijken en heb je meer overzicht waar je nu precies heen moet. Bij The Mercenaries op de 3DS kun je wel lopen, maar om je heen kijken wil niet echt, waardoor de besturing niet helemaal goed uit de verf komt. Aan de ene kant komt het voortreffelijk uit de verf, voor 3DS-maatstaven doet het wat het kan en werkt het gewoon goed. Aan de andere kant weet je hoe het speelt op een console en dat dat soepeler gaat. Wel is het zo dat het schieten zef, het wisselen van wapens en het gebruik van het touchscreen, prima te doen is allemaal. En wat de 3DS echt toevoegt is het 3D-beeld. Gezegd moet worden dat zombies in 3D er gewoon tof uitzien en The Mercenaries 3D sowieso erg mooi oogt op de 3DS.
Gemengde gevoelens
Al met al laat The Mercenaries gemengde gevoelens achter. Ja, het is Resident Evil. Ja de sfeer is precies zoals deel vijf en dat wordt goed overgezet. Maar nee, je krijgt veel te weinig voor je geld. Een singleplayer avontuur mist, je krijgt niets anders dan vijf missies om die maar steeds weer opnieuw te spelen. En dat is simpelweg te weinig. Neem daarbij in je achterhoofd dat de besturing nog altijd net iets beter werkt op een console en je beseft dat dit spel het niet helemaal is. Toch is het wel zo dat je niet eerder zombies mee kon nemen onderweg, de 3DS doet wat het moet doen en het is super cool dat je online co-op kan spelen. En let op: 3D oogt fijn. Ons advies is dan ook: leuk voor in de budgetbak om eens met die paar hoofdstukken aan de slag te gaan. Griezelliefhebbers en singleplayerfanaten kunnen beter wachten op Revelations.