Harry Potter Hogwarts Mystery Review - Gevangene van de energie

maandag, 30 april 2018 om 14:59
Waarschijnlijk heb jij altijd wel de droom gekoesterd om een student te worden van Hogwarts. Al vanaf de eerste films, boeken en games zijn er mensen die wachten tot een uil een uitnodiging komt brengen. Dit gebeurt dan eindelijk in deze mobiele game, waarover je meer leest in de Harry Potter Hogwarts Mystery review.
Al bij het opstarten van Hogwarts Mystery hoop je dat Rubeus Hagrid op zijn vliegende motorfiets aankomt om je persoonlijk uit te nodigen naar Hogwarts te komen. En hoewel deze iets wat aangezette man niet op komt dagen, zal er wel een uil langskomen die een prachtige door Professor McGonagall ondertekende brief bij je zal bezorgen. Vanaf nu ben jij een student(e) aan Hogwarts, hogeschool voor hekserij en hocus pocus.
Hogwarts Mystery Review

Veel om te verkennen

Vol enthousiasme kun je nu Hogwarts verkennen. Dit gigantische kasteel kent een heleboel geheimen, die jij kunt ontrafelen door verschillende hoofdstukken van het Harry Potter Hogwarts Mystery-verhaal te doorlopen. Met je zelfgemaakte avatar scroll je langs verschillende plaatsen en verdiepingen in het kasteel. In het kasteel kun je met verschillende andere studenten en professoren praten, die allemaal missies voor je klaar hebben liggen.
Zo is een missie bijvoorbeeld het leren van de toverspreuk Lumos of bestaat een missie uit het leren gebruiken van een zwerkbalbezem. Ook kan een missie bestaan uit het maken van een toverdrank. Tijdens de missies worden een hoop herinneringen opgewekt die de verschillende boeken, films en games hebben achtergelaten, maar jammer genoeg weet de gameplay van de verschillende missies op geen enkele manier te matchen met die blijvende herinneringen.
Hogwarts Mystery Review

Gameplay erg simplistisch

De gameplay van het spel is erg simpel. In je scherm lichten een heleboel dingen op en hier kun je dan op tikken. Zo tik je op personages om hen om hulp te vragen, tik je op boeken om de stof tot je te nemen, tik je op de leerkracht om feedback te vragen, of tik je weer op iets anders om iets anders voor elkaar te krijgen. Elke keer wanneer je iets doet krijg je daarvoor punten. Om een missie te voltooien en een echte professionele tovenaar te worden, heb je een bepaald aantal sterren nodig en je behaalt die sterren door voldoende punten te scoren.
Dat je enkel op voorwerpen en mensen aan het klikken bent, geeft niet heel veel voldoening. Na een langere tijd te spelen, ga je jezelf mogelijk zelfs vervelen. Nu moet je van een mobiele game als deze niet al teveel verwachten. Het spel heeft enkel een touch screen, waardoor de mobiel vrij beperkt is in welke gameplay het kan bieden. Dit zorgt ervoor dat Hogwarts Mystery voor de echte gamers minder interessant is en zich dan ook voornamelijk richt op de casual gamers die ook Harry Potter-fan zijn.
Hogwarts Mystery Review

Wacht of betaal

Een van de ergernissen aan het spel is nog wel het verdienmodel van Hogwarts Mystery. Deze zorgt hier en daar voor de nodige frustratie. Zo moet je om echt verder te komen met een missie precies plannen wanneer je de missie weer oppakt. Want voor elke missie heb je een maximale tijd alvorens je hem volledig opnieuw moet doen.
Lastig, als je om die missies te voltooien ook nog in-game energie erin moet blijven steken. Wanneer je energie op is, dan moet je wachten of nieuwe energie kopen in ruil voor echt geld. Dit zorgt voor zeer frustrerende momenten waarbij je soms je mobiel liever het raam uit wil werpen. Het is bijzonder vervelend om te zien dat je personage bijna wordt gewurgd door de plant Devil's Snare, maar het toch tijd is om de mobiel even in slaapstand te zetten, omdat je niet voldoende in-game energie hebt om de verschillende stengels van de plant weg te kunnen tikken.
Gelukkig is het mogelijk om hier en daar wat energie te vinden door op voorwerpen in het kasteel te tikken, toch levert je dit op de lange termijn weinig op. Ergens zou je de game een nieuwe subtitel willen geven: Harry Potter en de Gevangene van de Energie.
Hogwarts Mystery Review

Altijd online

We zien dit verdienmodel steeds vaker in casual games. Jammer, aangezien het model bijzonder frustrerend kan zijn. Als je namelijk niet de tijd hebt om je agenda vol te krassen met tijdstippen dat je even vijf minuten het spel moet spelen omdat je dan nieuwe energie hebt, dan kan het namelijk een dure hobby worden om telkens nieuwe energie te kopen.
Dit verdienmodel is waarschijnlijk ook de reden waarom je constant online moet zijn om het spel te kunnen spelen. Alhoewel de game buiten het verdienmodel geen enkele toevoeging heeft waarbij je het gevoel hebt echt een internetconnectie nodig te hebben, is het spel onspeelbaar als je niet met het internet verbonden bent. Dit is jammer, want nu lijkt de eis om online te zijn er enkel te zijn zodat het spel kan controleren of je niet cheat.
Hogwarts Mystery Review

Vreselijk spel dus?

Maar waarom zou je dan Hogwarts Mystery dan spelen? Vooralsnog klinkt het als een vreselijk spel, waarvoor je nog geen euro neer zou leggen. Laten we eerlijk zijn, zo zwart wit ligt het nu ook niet. Zo is het duidelijk dat het spel zich richt op de echte Harry Potter-fans: mensen die al van kinds af aan hopen dat een uil bevestigt dat ze eigenlijk toverkrachten bezitten.
Wie heeft er niet van gedroomd om les te krijgen van de bekende Harry Potter-professoren? Het is dan ook een feest van herkenning om Professor Snape je af te zien katten tijdens een les over toverdranken en heel vermakelijk om de spreuk Lumos te leren van die veel te kleine professor Banning. Doordat je de personages zo goed kent uit andere media, is het erg tof om al ze nu ook mobiel op zak te hebben.
Hogwarts Mystery Review

Voice acting

Een ander feest van herkenning is om de stemmen van bekende acteurs terug te horen in het spel. Alhoewel de hoeveelheid voice acting vrij beperkt is, keren actrice Maggie Smith en acteur Michael Gambon terug om respectievelijk Professor McGonagall en Professor Dumbledore van een prachtige stem te voorzien. Zo is de bekende stemming van Maggie Smith te horen tijdens het introfilmpje van Hogwarts Mystery.
De dialogen worden in-game niet voorzien van voice acting, maar dat is vergeven omdat het voor sommige acteurs bijzonder lastig zal worden om de echte stem nog in de game te verwerken. Zo kan Alan Rickman zijn geweldige prestaties als Professor Snape niet meer neerzetten, omdat de beste man natuurlijk is overleden. En echte Harry Potter-fans zouden natuurlijk geen ander persoon dit iconisch personage meer willen zien vertolken.
Hogwarts Mystery Review

Spelen voor het verhaal

Uiteindelijk zijn het de iconische personages die je door het spel begeleiden en een nieuw verhaal tonen binnen de wereld van Harry Potter. Het verhaal speelt zich af, net nadat He Who May Not Be Named het litteken op de nog in de wieg liggende Harry Potter toverde. Je zult lang bezig zijn met het verhaal van Hogwarts Mystery. Niet alleen omdat de game je telkens ophoud omdat je niet voldoende energie hebt, maar ook omdat er veel content is.
Daarnaast breidt de content van Hogwarts Mystery zich nog uit. Zo zullen er in de toekomst meer hoofdstukken volgen, waardoor je langer door kunt blijven spelen. Wel moet afgevraagd worden of het spel voor een langere tijd populair weet te blijven vanwege haar eentonigheid. Updates blijven nodig zodat er genoeg te verkennen valt binnen de wereld van Harry Potter.
Hogwarts Mystery Review

Harry Potter Hogwarts Mystery review - Weet niet te overtuigen

Al vanaf het begin wordt duidelijk dat Hogwarts Mystery een vrij eentonige game is die voornamelijk interessant is voor de casual gamer en echte Harry Potter-fans. Het spel biedt veel content en het zal een flinke tijd duren voor je het hebt uitgespeeld. Het is een feest van herkenning voor iedereen die de films en games een warm hart toedraagt!
Toch ontkomt de game niet aan een hoop irritaties. Het meest irritante aan het spel blijft namelijk dat het gebruik maakt van een erg achterhaald verdienmodel: telkens energie nodig hebben om door te blijven spelen. De vraag is of Hogwarts Mystery niet gewoonweg enkel populair is omdat het de wachttijd voor de 'Harry Potter Go-titel', Wizard Unite, wat verdraaglijker maakt.
Ga jij met de game aan de slag? Lees dan ook onze Harry Potter Hogwarts Mystery tips om meer Energy in de game te halen.
Cijfer: 6