Harley and the Davidsons Review (DVD) - Vrij saai

zaterdag, 07 oktober 2017 om 11:13
“Dreamers. Rebels. Legends.” Deze drie woorden prijken groot op de DVD-hoes van Harley and the Davidsons. In deze Harley and the Davidsons review lees je of Michiel Huisman de serie naar een hoger niveau kan tillen of dat het verhaal over een bekend motormerk toch niet zo boeiend is.
Huisman kennen we al jaren in Nederland met rollen in Costa, Volle Maan en Phileine zegt Sorry. En het zal niet veel mensen ontgaan zijn dat hij ’t ook al aardig geschopt heeft in Hollywood. Al eerder zat hij in buitenlandse series, maar de hit Game of Thrones zette hem pas echt goed op de kaart. De woeste baard is er af en in Harley and the Davidsons lijkt hij alles behalve een ‘woeste’ krijger.
Harley and the Davidsons review afbeelding 1

Familiebedrijf

Hij speelt Walter Davidson die, samen met zijn broer Arthur Davidson (Bug Hall) en hun vriend Bill Harley (Robert Aramayo), een motormerk van de grond probeert te krijgen in Amerika. Harley-Davidson is een beroemde producent van motorfietsen, maar hoe is dit merk eigenlijk tot stand gekomen? Daar gaat de serie over en de 244 minuten (3 afleveringen in totaal) zijn dan ook gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Als je vandaag de dag denkt aan Harley-Davidson dan zie je een brute motor en vooral geen sportmotor voor je. En degenen die het nieuws volgen zullen mogelijk denken aan diverse bendes. Eigenlijk heeft het merk tegenwoordig niet zo’n goede naam. Daarom is het interessant om Harley and the Davidsons te kijken, omdat je daarin te zien krijgt dat er in eerste instantie gewerkt werd om een motor voor een breed publiek te maken en niet per se een specifieke doelgroep.
Harley and the Davidsons review afbeelding 2

Gas met die zooi!

Het meeste interesseante aan de serie zijn de diverse feiten die je als kijker voorgeschoteld krijgt. Want wat je misschien niet zo 1,2,3 zou verwachten is dat de drie heren behoorlijk wat obstakels hebben moeten overwinnen en geregeld was het nog maar de vraag of hun merk wel overeind zou blijven. De concurrentie was namelijk moordend en de jongens waren maar simpele zonen van immigranten uit de arbeidersklasse. Dus hoe boks je dan op tegen anderen met poen en meer opties?
Huisman, Hall en Aramayo hebben zich goed ingeleefd in hun rol, want wat er vanaf spat is één ding: doorzettingsvermogen. Er is continu die absolute drijfveer om de snelste motor te maken en korte metten te maken met de concurrent. Al betekent dat wel soms flink risico’s te nemen én grote risico’s. Zonder te veel te willen spoilen gebeuren er dingen waar je niet meteen aan zou denken voordat je begint met kijken, zoals de risico’s die destijds om de hoek kwamen bij races.
Net zoals de autosport geldt dat het er vroeger een stuk risicovoller aan toe ging dan nu. En mensen waren zich lang niet altijd bewust van alle risico’s, immers waren ze nog volop nieuwe techniek aan het ontwikkelen! Het zijn met name die spannende momenten waardoor je Harley and the Davidsons wel door wil kijken. Maar om eerlijk te zijn is de serie geregeld toch een tikkeltje saai.
De dialogen zijn niet voldoende uitgewerkt. Huisman speelt een personage dat lang niet altijd even sympathiek is, maar de gesprekken die hij aangaat met andere mensen komen niet altijd tot zijn recht. Iets waar het script eerder debet aan lijkt te zijn dan Huisman overigens. Het leven van de heren is simpelweg iets te onderbelicht.
De nadruk ligt erg op de techniek van de motoren en de strijd om te willen winnen. Maar daardoor krijg je als kijker eigenlijk onvoldoende een band met de hoofdrolspelers en dat is zonde.
Harley and the Davidsons review afbeelding 3

Harley and the Davidsons Review - Voor de motormuis

Als je wat meer te weten wilt komen over het ontstaan van Harley-Davidson, dan is de Harley and the Davidsons het kijken waard. Want je ziet en leert dingen die je waarschijnlijk nog niet wist. Maar als je op zoek bent naar een nieuwe serie waarbij je door het woordje Harley-Davidson of motoren denkt aan iets waarbij de adrenaline door je lijf pompt, dan kun je deze serie beter overslaan. Daarvoor kakt de serie te veel in en kun je af en toe geen gaap onderdrukken.