Hard Corps: Uprising Review

woensdag, 29 juni 2011 om 15:30
Tussen al het grafische geweld van tegenwoordig dat weergeven wordt in prachtige 3D-omgevingen, verschijnt er ook wel eens een titel met het oude en vertrouwde platformgenre in 2D. Hard Corps: Uprising is zo’n game, waarvan het eerste woord van de naam de enige moeilijkheidsgraad is.
In Hard Corps: Uprising betreden we een wereld die geregeerd wordt door Tiberius, hoofd van het Commonwealth rijk. Doordat naburige landen de onderdrukking van Tiberius spuugzat zijn, komen ze in actie om zichzelf van deze kwelgeest te bevrijden. Helaas zijn al vele soldaten hierbij gesneuveld en dus moet er een elite team aan te pas komen om het klusje te klaren, waar jij deel van uit maakt.
Makkelijke opdracht
Dit klusje kan geklaard worden met twee verschillende personages, de mannelijke variant Bahamut en het vrouwelijke personage Krystal. Eenmaal iemand gekozen word je letterlijk in het diepe gegooid en mag je bewapend met een simpel geweer het zelf uit gaan zoeken. De opdracht is simpel, ren of sprint naar rechts en dood alles en iedereen die je tegenkomt. Naast alle vijanden neer te schieten is het ook belangrijk om wapens uit de lucht te schieten, deze vliegen een paar keer per level als een vogel over je heen. Als je hier in faalt, ben je eigenlijk al ten dode opgeschreven.
Krachtige wapens
Het standaard wapen, die je altijd bij je zult houden, is niet snel en sterk genoeg om al het kwaad dat je tegenkomt kapot te schieten. Dit kan beter gedaan worden met bijvoorbeeld een machinegeweer of de spread shot, die iedere keer drie schoten aflost in drie verschillende richtingen. Al die tijd dat je in gevecht bent, kun je maximaal twee verschillende wapens met je mee dragen die je op elk gewenst moment kunt omwisselen. Maar wees wel voorzichtig, want bij één kogel van een vijand raak je het dan geselecteerde wapen kwijt waar je dan het normale geweer weer voor in de plaats krijgt.
Aangezien het bijna niet te doen is zonder de krachtige wapens is het erg frustrerend als je door een kogel geraakt wordt die je dan net over het hoofd hebt gezien. Omdat het dan al bijna niet meer nuttig is om door te spelen kan het level beter opnieuw gespeeld worden, waarbij je helemaal via het hoofdmenu een nieuwe game moet opstarten waardoor we weer een minuut verder zijn.
Als je geraakt wordt, heeft dit natuurlijk niet alleen impact op je wapen, ook op je leven. In eerst instantie ben je al bij drie schoten dood en gaat er een level van je leven af. Je wordt dan terug gespawned naar de laatst gehaalde checkpoint, zonder krachtige wapens die je misschien wel had toen je langs de checkpoint kwam. Als je alle levens verspild hebt, mag je helemaal opnieuw beginnen.
Speel samen in co-op
Dit alles gebeurt in de Rising modus, waarin met behaalde punten upgrades gekocht kunnen worden. Denk hierbij aan verbeterde wapens, meer levens en betere bescherming. Vind je dit, hoe raar dan ook, te makkelijk, dan is de Arcade modus wellicht wat voor jou. In deze modus moet je het doen zonder upgrades en extra’s waardoor het nog lastiger wordt. Bestrijd je het kwaad liever samen met iemand anders, dan kan dit in co-op modus. De gameplay blijft hetzelfde, maar het levelen gaat een stuk makkelijker. Co-op is dan ook zeker een grote meerwaarde.
Dit alles is vormgegeven in een leuk maar niet bijzonder mooi jasje met veel Japanse details. Er zitten enkele leuke effecten in het spel verwerkt maar daar houdt het dan ook wel bij op. De muziek daarnaast is erg druk waar je van moet houden. Het is dan ook niet gek dat de game ontwikkeld is door een Japanse studio.
Voor mensen met teveel vrije tijd
Hard Corps: Uprising is geen game die nieuwe wegen inslaat. Het doel van de game is simpel, maar het uitvoeren ervan is erg moeilijk. Met de sterkere wapens gaat het doorlopen van de levels een stuk makkelijker, maar er is geen balans te vinden tussen de moeilijkheidsgraad en het materiaal waar je de beschikking over hebt. Met veel vrije tijd is Hard Corps: Uprising wellicht een leuke zoethouder, zo niet dan kun je jouw geld beter aan iets anders besteden.
Cijfer: 6