Hamilton's Great Adventure Review

dinsdag, 06 september 2011 om 15:00
Wat krijg je als je een puzzelgame combineert met Uncharted en de animatiefilm Up? Iets wat misschien wel een beetje lijkt op Hamilton’s Great Adventure! Waarom dat zo is, lees je hier.
Hamilton’s Great Adventure (HGA) vertelt het verhaal van een oude man en zijn avonturen rond een mystiek en mysterieus continent. Wij luisteren mee terwijl de bebaarde goedaard zijn jonge kleindochter – die wel wat wegheeft van meisje Ellie uit Up – meeneemt op een ontdekkingsreis, toen hij nog als twee druppels water op de slechterik uit de sterke animatiefilm leek. Zelfs hun achtergronden lijken op elkaar: beide mannen zijn op zoek naar iets bijzonders, waarvan de meeste mensen niet geloven dat het bestaat. Verwacht echter geen ballonnen of een chagrijnige man die verdacht veel wegheeft van de grootvader van ondergetekende, want daar houdt de vergelijking op.
Niet Pixar-waardig
Verder hoef je geen hartverwarmende scènes of prachtige visuals verwachten. Hamilton’s grote avontuur doet genoeg om je bij de les te halen, maar niet meer dan dat. Het verhaal wordt uit de doeken gedaan in comic-achtige tekeningen met tekstboxen en is eigenlijk geen moment interessant. Bovendien is de presentatie mager. HGA weet zich op het eerste gezicht niet van de talloze andere downloadbare games te onderscheiden en heeft daarmee meteen een streepje tegen. Het is dan ook de gameplay waar het spel zijn strepen wil verdienen.
En op dat moment doet Uncharted zijn intrede. Althans, zijn avontuurlijkheid. Om eerlijk te zijn heeft HGA niet echt veel weg van Nathan Drake en zijn perikelen, behalve dat het beide avonturiers zijn met een passie voor gevaarlijke dingen. Dat geldt ook als een connectie, toch? Hamilton moet namelijk in meer dan zestig levels de uitgang en – niet geheel onbelangrijk – de bijbehorende sleutel zien te vinden. Dat doet hij zonder vechten, springen en schieten. Hij loopt de levels simpelweg door. Centraal staan daarbij timing en bovenal de juiste route, aangezien er altijd een bepaalde weg is om zowel de sleutel als de uitgang te bereiken, zónder vast te zitten.
Opletten geblazen
Het is dus gameplay die je vast wel eens bij een Zelda- of Pokémon-game bent tegengekomen. Al snel zul je er achter komen dat je op bepaalde plateaus maar één of twee keer kunt staan en daar moet je goed gebruik van maken. De vriendelijke leercurve leert je alle regels kennen en maakt de levels steeds wat moeilijker. Waar je in het begin nog met een oogopslag ziet hoe je moet lopen, is het tegen een ware uitdaging om het hele parcours goed af te lopen. Gelukkig zitten de levels erg goed in elkaar, waardoor je continu scherp moet blijven en uitgedaagd wordt.
Trial & error
Een klein minpunt daarbij is dat de camera her en der tekort schiet, met name in de grotere gebieden. Het wordt dan moeilijk alle lagen, hoeken en bovenal het gehele speelveld te overzien, wat kan leiden tot onverwachte situaties en trial & error. Dit zal sommige spelers wellicht niet aanspreken, aangezien het betekent dat je een bepaald gebied vaak over moet doen. In de meest uitdagende stukken ontdek je steeds een nieuw element en zul je je tactiek daar op moeten aanpassen. Dat kan voor frustratie zorgen, hoewel het natuurlijk wel veel voldoening teweeg brengt.
Een ander aspect dat spelers af kan schrikken, is een gebrek aan variatie. In principe doorloop je dezelfde soort puzzel tientallen keren. Je moet dus wel van dit soort uitdaging houden, om deze game te kunnen waarderen. Zijn dit soort breinbrekers echter je ding, dan zul je veel plezier aan Hamilton’s avontuur beleven. De makers zelf lijken overigens ook veel lol aan het spel te hebben gehad, getuige de humoristische uitleggen en level-titels. Het zijn slechts kleine dingetjes, maar titels als ‘walk like an egyptian’ en ‘snakes on a plane’ zorgen wel voor een glimlach.
Leuke puzzelgame
Hamilton’s Great Adventure is een game die zichzelf in de voet schiet door de matige presentatie. Daarachter schuilt echter een verslavende en gewoonweg erg leuke puzzelgame met meer dan voldoende levels. Let wel: je moet opgewassen zijn tegen de nodige, frustrerende trial & error en het gebrek aan variatie. Dan blijft een prima spel over.