Resistance 3 Review

dinsdag, 06 september 2011 om 11:00
Het wordt een strijd der titanen op de consoles. Welke shooter gaat het best verkopen, welke shooter krijgt de beste cijfers, welke shooter vinden gamers het leukste? Wat gaat Resistance 3 precies doen?
Resistance doet zijn naam eer aan, verzetten heeft namelijk helemaal geen zin. De game is uit en knalt als een spektakel je huiskamer in, in keiharde actie. Tijd om wederom de Chimera eens de baas te worden. In 1908 was het zover, toen brak het Chimera-virus uit om enorm snel op te rukken. In 1951 drong dit Chimera-leger het westen binnen en twee jaar laten waren de Verenigde Staten aan de beurt. Resistance 3 speelt zich af in 1957 en jij kruipt in de huid van Joseph Capelli, die beter luistert naar de naam Joe. Er rust een zware taak op jouw schouders.
Afwisselende shooter
We gaan het verhaal hier niet uit de doeken doen, wel kunnen we er kort twee dingen over zeggen: Resistance 3 is aan de ene kant filmisch. Aan de andere kant, heel tegenstrijdig, is het verhaal nou niet bijster interessant. Leuk om te volgen, maar echt heel diep gaat het allemaal niet. Wat de game wel heel goed doet, is het verhaal ondersteunen met erg, maar dan ook erg leuke missies. Jongens, Resistance 3 biedt afwisseling!
Hoe vaak hoor je het mensen niet blaten over first-person shooters: het is weer hetzelfde, of het is weer meer van hetzelfde. Waarop er altijd droogkloten zijn die zeggen 'duh, het is knallen, wat wil je nog meer?' Toch snap ik die mensen wel. Je hebt meer dan genoeg shooters waarbij je echt veelal hetzelfde doet. Van die games waarbij je na acht uur nog steeds tegen dezelfde vijanden vecht, een hele game lang dezelfde omgevingen ziet en meer van dit soort lelijke dingen. Waar Resistance 3 zich duidelijk onderscheidt van andere shooters is de hele aankleding.
De shooter serveert je eigenlijk een zesgangenmenu in een goed restaurant met meerdere gangen, top kwaliteit. Zo neemt de game je mee naar diverse plekken en beland je daarbij op de straten in steden, in moerassen, sneeuwvlaktes en ga zo maar door. Het ene moment bevecht je een eindbaas ergens op straat, het andere moment probeer je uit te breken in een gevangenis en weer op een ander ogenblik speel je een hoofdstuk waarbij je letterlijk het gevoel hebt een survival horror te spelen. Met zombies die je het hele level door achtervolgen, een missie die eigenlijk bijna niet lijkt aan te sluiten bij de rest van de game, maar toch zeer tof is. Vaak baan je je lopend een weg door de omgevingen, maar soms zal je vast zitten aan één locatie. Bijvoorbeeld op een boot of trein om vanuit daar alles om je heen tegen te houden. Het zijn intensieve, helse ritten! En Resistance 3 bevat zelfs een klein stukje on-rail shooter. Erg tof gedaan! Geloof ons, eenmaal deze game in je console gestopt te hebben, wil je niet meer stoppen.
Uitdaging
Op weg naar je missie zul je een hoop Chimera, en ook Grims, neer moeten halen. De game zit vol met vijanden. Soms zul je het redelijk rustig aan kunnen doen en kun je ze één voor één uitschakelen, maar meestal word je toch echt wel belaagd door hordes aan vijanden. En het wordt er nou ook niet echt makkelijker op. De campagne zelf duurt ongeveer twaalf uur en op het eind zul je er een aardige kluif aan hebben om de game uit te spelen, zoveel vijanden. Nee, Resistance 3 is niet altijd even makkelijk, dus uitdaging alom.
Veel toffe wapens
Wat Resistance 3 zo sterk maakt, is dat je echt wel even een bepaalde aanpak moet hanteren bij die vijanden. Wapens zijn dan ook van levensbelang. En wat zo heerlijk aan Resistance 3 is, is de uitgebreidheid van je wapenarsenaal. Waar je in het begin van de game enkel de Bullseye (Chimeraans machinepistool), de 44 Magnum (krachtige revolver) en een EMP-granaat tot je beschikking hebt, speel je in de game steeds meer wapens vrij. Op het einde zul je er twaalf hebben. Twaalf!! Weet je hoe veel dat is, hoe stoer dat is? Ja, het is tof speelgoed. Punt.
Twee functies van de wapens
De wapens zijn echt een van de sterkste punten van Resistance 3. Elk wapen heeft namelijk twee dingen die het kan. Druk je R1 in, dan volgt er gewoon een normale kogel. Druk je R2 in, dan gebeurt er iets bijzonders, je doodt dan bijvoorbeeld meerdere vijanden met dezelfde kogel. Gruwelijk gewoon! En dan is het ook nog eens zo dat de wapens allemaal nog een paar levels geüpgraded kunnen worden. Iets dat overigens automatisch gebeurt naarmate je vijanden doodt met een bepaald wapen. Resistance 3 kent ook wapens uit de eerdere Resistance games als de Rossmore (shotgun), Auger (Chimeraans geweer met energiekogels die door muren branden) en nog meer. Verder is er de Wildfire, die bijna aanvoelt als een rocket launcher. Een zwaar, krachtig wapen dat zijn werk bombastisch uitvoert. En één van onze favorieten is de Dead Eye: R1 indrukken en lekker snipen zoals je dat in elk game doet, R2 indrukken en een complete vijand wordt meteen opgeblazen, kaboem!
Tactiek bepalen
Het switchen tussen de wapens gaat erg makkelijk overigens. Als je het driehoekje ingedrukt houdt, heb je een snel overzicht van alle wapens, maar is er één knop om heel snel tussen een paar wapens te switchen. Nu vraag je je misschien af, heb ik al die wapens nodig? Ja! Dat maakt Resistance zo tof. Je moet per keer bekijken welke aanpak het beste werkt. De shotgun Rossmore is uitermate prettig om Chimera recht voor je neus af te schieten, maar als je bestormd wordt door een hele horde, wordt het alweer lastiger. Bevries ze dan maar eerst met je Cryogun (stikstofwapen) of tover eenmaal je Wildfire tevoorschijn. Ook is het zo dat je regelmatig grote bazen zult moeten verslaan. Deze zijn echt enorm groot en kennen een zwakke plek die oranje gekleurd is, net zoals we dat ook zagen in Lost Planet 2. Het is dan veiliger om op een afstandje te staan en met de sniper Dead Eye in te zoomen op de zwakke plek.
3D, Move en co-op: check, aanwezig
We raken er niet over uitgepraat, Resistance 3 speelt heerlijk weg. Bovendien kun je de hele campagne nu ook nog met iemand anders doorlopen. Iets dat we niet getest hebben overigens, maar de mogelijkheid is aanwezig. Net zoals dat Resistance 3 über hip met de tijd meegaat en compleet speelbaar is met de Move en in 3D! Ook opvallend is de gebruiksvriendelijkheid van de game, veel meer dan in andere games. Nederlandse ondertiteling wordt geheel verzorgd - jammer dat er een enkel taalfout is ingeslopen - en bij de multiplayer bijvoorbeeld krijg je complete uitleg erbij over wat alle modi zijn en wat je allemaal kunt doen.
Tig opties in de multiplayer
Ideaal voor beginners. Elke nieuweling kan Resistance 3 oppakken, zo hanteerbaar is de hele game, het wordt je gepresenteerd, nogmaals, op een dienblad. Wat betreft die multiplayer, want daar gaat het voor velen natuurlijk om, zijn de mogelijkheden enorm. Matchmaking, zelf wat vrienden uitnodigen, het kan allemaal. In ieder geval kun je met zestien man online heel wat knallen in diverse modi. Het is gewoon te veel om allemaal te bespreken, maar dit kun je allemaal doen: Deathmatch (normaal en klein), Team Deathmatch, Wargames, Capture the Flag, Breach, Chain Reaction en Classic Hardcore.
Veel mogelijkheden dus om in teams te spelen, acht tegen acht. De ene partij kruipt in de huid van mensen en de andere partij wordt de Chimera. Je begint standaard met één wapen, taak is om in de omgeving rond te lopen en jezelf van andere wapens te voorzien. Want met een lullig machinegeweer leg je zo het leven als er opeens twee vijanden om je heen staan. Zoeken naar die shotgun dus. De omgevingen in de verschillende modi variëren, erg prettig, want je hebt steeds het idee met iets anders bezig te zijn, hoewel in essentie de meeste modi gewoon op elkaar lijken natuurlijk. Maar voor wie het wil weten: het speelt als een tierelier, lekker! Helaas hebben we wel een keer gehad dat de verbinding er zomaar uitvloog wegens een error, maar dit zal nog opgelost worden met een patch. Dus er is niets aan de hand.
Paar minpunten
Lovende woorden dus voor Resistance 3. Kan de game dan niets fout doen? Weinig. De nadelen liggen meer aan het verhaal dat spannender, diepgaander had gemogen. Grafisch is het spel niet altijd even mooi, maar het is absoluut niet iets waar je je aan zult ergeren. Want vaak is het juist prachtig. Het is een beetje dubbelop, soms zie je dingetjes en denk je: hé hoe kan dat daar nou zo lelijk eruit zien terwijl het net nog zo mooi was? Het grootse nadeel is de lipsynchronisatie. Vaak je zie personages praten en dan bewegen de monden nou niet echt heel realistisch of overtuigend. Dat had beter gekund. Om nog maar te zwijgen over de emoties van de karakters. Alles wat je tegenkomt in de cutscenes is nogal standaard Hollywood, doorsnee. Jammer, gezien de Chimera dat nou niet bepaald zijn.
Niet verzetten, gewoon kopen!
Maar verder mag het duidelijk zijn. Resistance 3 scoort punten en doet zeker mee in de strijd voor beste shooter dit najaar. Als je weinig geld hebt en toch flink wat uren wilt gamen, is Resistance 3 absoluut een titel om in huis te halen. Het biedt een campagne aan die langer duurt dan de gemiddelde shooter van tegenwoordig en daarnaast heeft het nog allerlei modi in de multiplayer. Je raakt niet uitgespeeld! Sowieso kun je met punten de je verdient, nog allerlei grappige items vrijspelen, zoals bloopers bijvoorbeeld. Leuke extraatjes zijn het in ieder geval. Verder is Resistance 3 uitermate tof vanwege het arsenaal aan wapens, om te smullen. En de missies zijn gevarieerd. Wij zeggen maar één ding: verzet je niet langer, denk niet langer na, gewoon naar de winkel hollen en kopen die hap. O ja, en sleur je maat meteen mee, want je wilt natuurlijk wel samen de strijd aangaan tegen de Chimera!