Guns of Icarus Online Review

maandag, 26 november 2012 om 14:00
Bij het horen van de titel Guns of Icarus Online, zou een beetje Nintendo fan waarschijnlijk denken aan een spin-off van het vrolijke icoon Kid Icarus, maar dan met geweren in plaats van kruisbogen. Hartstikke fout, beste lezer. Deze game speelt zich weliswaar in de lucht af, maar het is een titel zoals je die waarschijnlijk nog nooit gespeeld hebt.
Hoezo dan? Nou, Guns of Icarus Online plaatst je op het dek van een reusachtige zeppelin waarop je oorlogen moet voeren tegen andere schepen waar vijandige crews op rondlopen, die op precies hetzelfde uit zijn: moord en totale vernietiging. Klinkt allemaal erg intrigerend. Maar werkt dit concept ook in de praktijk, of is Guns of Icarus Online gedoemd tot neerstorten?
Intense vuurgevechten
De intensiteit kan hoog oplopen als jij rondloopt op het dek van jouw vliegende fort en je jouw motley crew, bestaande uit vier willekeurige spelers, in paniek ziet rondrennen, alle vuurtjes dovend en kapotte kanonnen reparerend met hun gereedschappen, terwijl alles langzaam maar zeker wordt verwoest door een paar vijandige schepen. Want dat is waar het in Guns of Icarus Online om draait: multitasken. En zo goed mogelijk alle noodzakelijke klussen opknappen om het hoofd van jouw schip zo lang mogelijk boven water (of in dit geval in de lucht) te kunnen houden en zo je nemesis te kunnen overwinnen.
Op papier is het een fantastisch concept. Je bent namelijk geforceerd om samen te werken met een groep onbekenden die in hetzelfde schuitje zitten als jij. De post-apocalyptische luchten zijn namelijk niet veilig. In verschillende online spelmodi die verdacht veel lijken op de alom bekende modi zoals bijvoorbeeld Deathmatch en King of the Hill. Niets wat we nog niet hebben gezien, maar in Guns of Icarus Online wordt er toch een eigen draai aan gegeven door het gebruikte spelconcept. Let wel dat alle modi de focus leggen op online multiplayer. De solist zal offline bar weinig kunnen uithalen, op de 'Practice' modus na, waarin je de basics op een saaie manier tot je kunt nemen.
Een goede samenwerking is een pré
Werk je goed samen, dan is de kans aanwezig dat je een episch vuurgevecht met succes zult doorstaan. Uiterst bevredigend is het, wanneer je een andere zeppelin compleet doorboort met raketten, om die vervolgens in duizend stukken uit elkaar te zien spatten. Heb je echter een rotte appel in je crew zitten, dan wordt de tunnel naar de overwinning meteen een gigantisch stuk donkerder en vooral langer. Want in Guns of Icarus Online is samenwerken een cruciale factor. Eenlingen zullen dus snel naar de loopplank worden gestuurd.
Gelukkig is er wat variatie te vinden in Guns of Icarus Online, die de gameplay een beetje fris houdt. Zo heb je de 'Captain' klasse die overigens meteen de zwaarste rol op zich moet nemen: namelijk het besturen van de zeppelin en het gigantische gevaarte op zo'n manier neer kunnen zetten dat de crewleden die achter het geweer stappen een goed zicht hebben. Een pijnlijke opgave, helemaal als je vliegensvlug moet nadenken terwijl je vijandige raketten aan het ontwijken bent. De 'Gunner' is het best achter de kanonnen en kent unieke vaardigheden, zoals speciale ammunitie. De 'Engineer' heeft ook een belangrijke taak, namelijk het doven van vuurtjes en repareren van kapotte onderdelen die ontstaan tijdens een vuurgevecht. Ook hij heeft de beschikking tot enige vernuftige skills. Iedere klasse kan zo zijn steentje bijdragen in de activiteiten van de andere klasse, maar mist natuurlijk andermans unieke vaardigheden.
Deze trias is een combinatie die verrassend goed werkt, al dan niet lichtelijk gelimiteerd in de mogelijkheden. Op de unieke vaardigheden na, zijn de klassen namelijk nagenoeg hetzelfde en zien ze er ook precies hetzelfde uit. Jammer, want in het heetst van de strijd is het wel handig als je je lokale Engineer in een oogopslag kunt vinden, toch? Dit geldt overigens ook voor het design van de zeppelins, want het is nagenoeg onmogelijk om in de verte te kunnen zien of een schip nou bij jouw team hoort of dat je jouw raketten alvast in de aanslag mag nemen.
Klein maar fijn?
Waar ook variatie gevonden kan worden, is in het kiezen van de zeppelin waar jij jouw digitale alter-ego oorlog op laat voeren. Er zijn zes verschillende gevaarten waar je uit kunt kiezen: van kleine, wendbare zeppelins, tot grote logge vliegende tanks. Iedere zeppelin ziet er anders uit ten opzichte van de ander. Ook is het mogelijk om te bepalen welke kanonnen je gaat installeren. Maar met welk arsenaal ga je op pad? Dit zijn moeilijke keuzes die je voorafgaand moet maken als kapitein. Deze keuzes kunnen namelijk net de doorslag geven tot de overwinning, of een pijnlijke enkele reis naar de harde grond onder je.
Bugje hier, bugje daar
Je zou denken dat Guns of Icarus Online kwalitatief gezien zo de verloren gouden stad van El Dorado is binnengevlogen, zo mooi. Helaas is dat absoluut niet zo. Ook al is het noemenswaardig dat de game uit een succesvolle Kickstarter campagne is gerezen, barst deze titel op het moment van schrijven van eigenaardige bugs en connectieproblemen. Zo is het kennelijk doodnormaal dat verschillende soorten kogels en raketten er precies hetzelfde uitzien en ook klinken. Of dat je op willekeurige momenten door de vloer van jouw schip heen zakt en kijkt niemand er raar van op als je door het schip van een andere crew heen vliegt. Werkelijk een hilarisch gezicht als je het voor de eerste keer ziet, maar al snel merk je op dat dit aanzienlijk afdraagt van de spelbeleving.
Maar vooral de lag is in deze game de absolute boosdoener, die ons ervan tegenhoudt de game van harte aan te raden. Vooral als je in een achtervolging zit of in een intens vuurgevecht, kun je de klok erop gelijk zetten dat de game een paar keer per minuut bevriest en tien seconden later weer vrolijk verder draait. Niet alleen draait de game hiermee de immersie de nek om, maar werkt het gewoonweg irriterend als jouw zeppelin na die stilstand aanzienlijke schade heeft geleden omdat de vijand rustig verder kon knallen. Onvergeeflijk.
Audiovisueel een genot voor het oog en de oren
Gelukkig zijn het niet enkel donkere luchten waar Guns of Icarus Online tegenaan kijkt. De game verdient namelijk absoluut pluspunten op het audiovisuele gebied. Het grafische jasje waarin deze titel is gestoken is zeer noemenswaardig. De omgevingen zien er prachtig uit en geven je echt het gevoel dat er een post-apocalyptische sfeer heerst. De mystieke muziek die op de achtergrond draait is uiterst subtiel en valt amper op, maar vormt tegelijkertijd een belangrijk onderdeel om je echt in de game te kunnen verdiepen.
Nog geen hoogvlieger
Het is goed om te zien dat er ontwikkelaars zijn die een andere weg durven in te slaan. Er zijn namelijk bijzonder weinig simulatiegames waarin je onderdeel uitmaakt van een zeppelin en die gezamenlijk met hand tot tand moet verdedigen tegen andere schepen. Concepttechnisch fantastisch, maar in de praktijk stelt de game helaas erg teleur. Bugs en lag zorgen ervoor dat Guns of Icarus Online geen hoogvlieger is geworden. Er moet simpelweg nog een hoop gebeuren voordat de game perfect speelbaar wordt. Niets wat updates niet kunnen verhelpen, echter. Dat de blauwdruk voor een geslaagde titel nu op tafel ligt, dat moge duidelijk zijn.
Cijfer: 6