Guild Wars 2 Review

donderdag, 13 september 2012 om 13:00
Het was een lange zit, zeker voor de fans. Maar eindelijk is de game er: Guild Wars 2. De veelbesproken MMORPG van ArenaNet en NCSoft is te spelen en er is al veel om te doen geweest. Of het lange wachten en alle commotie rondom deze verse MMORPG het waard was, lees je in deze recensie.
Maar liefst zeven jaar zaten er tussen de originele Guild Wars en het recent verschenen Guild Wars 2. Voor het eerste deel verschenen er nog diverse uitbreidingen, maar nu is het tijd voor het echte vervolg. ArenaNet en NCSoft springen 250 jaar vooruit in de tijd van Tyria, wat resulteert in Guild Wars 2.
Er is een hoop gebeurd
In deze 250 jaar is er een hoop gebeurd in Tyria, de fictieve wereld van Guild Wars 2. De belangrijkste gebeurtenis laat zich omschrijven als tamelijk desastreus voor de wereld, de rassen en diverse allianties. Zo zijn nieuwe rassen ontstaan, oude vergaan, hoofdsteden gesloopt en is de legendarische groep Destiny's Edge uit elkaar gevallen. Dit alles doordat vijf draken, waar Zhaitan de sterkste is, zijn ontwaakt na de laatste gebeurtenis uit Guild Wars: Eye of the North. Jij, een personage in deze grote wereld, gaat op onderzoek uit om diverse zaken recht te zetten.
Een persoonlijk verhaal
Dit alles zul je meemaken in een persoonlijk verhaal. Guild Wars 2 is opgedeeld in acht hoofdstukken, waarin de speler diverse belangrijke momenten gaat beleven. Waar veel MMORPG's een vast verhaal hebben, is dat in Guild Wars 2 anders. Diverse keren zul je keuzes moeten maken die invloed hebben op jouw eigen verhaal en een persoonlijk deel van de hoofdstad van het door jou gekozen ras. Hoewel de keuzes leuk zijn, zul je maar zelden het gevoel hebben dat de keuzes grote gevolgen hebben. ArenaNet heeft wel moeite in het verhaal gestoken, dit is terug te zien in de tussenscènes die volledig zijn ingesproken. De acht hoofdstukken beslaan elk ongeveer tien levels, waardoor je aan het einde van het verhaal level 80, het hoogste level, bereikt hebt.
Vele manieren van XP vergaren
Om de traditie van RPG's in stand te houden, zul je ervaringspunten (kortweg XP) moeten vergaren om in level te stijgen. Dit kun je op veel manieren doen. Zo kun je opdrachten vervullen voor mensen (wat er overigens bizar weinig zijn), spullen als ijzer vergaren, monsters verslaan of deelnemen aan willekeurig gegenereerde evenementen. Deze evenementen vinden op willekeurige momenten plaats en kunnen van alles omvatten. Van het beschermen van een caravan, plukken van druiven tot het verslaan van een sterk monster waar je een heel team voor nodig hebt.
Uniek vaardigheden- en vechtsysteem
Waar traditionele MMORPG's per klasse een rits aan speciale vaardigheden hebben die vrij te gebruiken zijn, is dat in Guild Wars 2 net even anders. Zo zijn er per wapensoort vijf vaste vaardigheden vrij te spelen, terwijl er voor elke klasse een x aantal vaardigheden vrij te spelen zijn door skillpoints te besteden. Deze skillpoints zijn te verkrijgen door aan zogenaamde skillpoint-events deel te nemen en levels omhoog te gaan. Verder kunnen je slechts vijf vaardigheden per keer als actief instellen, waardoor je tactische keuzes moet maken.
Wat betreft het vechtsysteem stapt Guild Wars 2 ook van het systeem af dat slechts één vijand de pineut is. In Guild Wars 2 loopt iedere vijand die in het bereik van jouw aanval staat schade op. Hierdoor bevat het spel wat meer actie. Ook kunnen diverse aanvallen van spelers gecombineerd worden. Zo kan bijvoorbeeld een pijl van de 'Ranger' van extra kracht voorzien worden door hem door de 'firewall'-vaardigheid van een 'Elementalist' te schieten. Het vechtsysteem voelt erg fris aan en biedt je een stuk meer vrijheid dan we van menig MMO gewend zijn.
Player vs. Player
ArenaNet en NCSoft zetten met Guild Wars 2 hoog in op Player vs. Player (PvP) gevechten. Dat is goed te merken, aangezien je vanaf moment één al mee kunt doen aan deze gevechten. Bij het deelnemen aan een gevecht zul je automatisch level 80 worden, maar je zult wel je eigen uitrusting behouden en de door jou vrijgespeelde vaardigheden. Hierdoor hebben spelers van level 80 wel een streepje voor doordat zij betere uitrusting en vaardigheden hebben.
Guild Wars 2 kent overigens twee soorten PvP. De eerste soort zijn kleinschalige battlegrounds, waar je punten dient over te nemen. Door punten over te nemen en te behouden, worden punten verkregen. Het team dat als eerste het benodigd aantal punten binnenhaalt heeft gewonnen. Deze potjes zijn vaak ook erg snel en binnen een minuut of tien afgelopen. Wil je liever wat langer de strijd aan gaan tegen menselijke spelers? Dan biedt soort 2, de World vs. World vs. World-modus een mooie uitkomst.
World vs. World vs. World
Deze World vs. World vs. World-modus beslaat per ronde twee weken. Drie servers zullen het tegen elkaar opnemen in een immens grote wereld, die onderverdeeld is in diverse gebieden en waar verschillende soorten punten zijn die overgenomen moeten worden. Voor het overnemen van de punten heb je niet alleen een groot leger nodig, maar komen ook zogenaamde 'Siege Weapons' aan te pas. Dit zijn wapens als katapulten en stormrammen. Want voor een punt overgenomen kan worden moet er eerst door de defensie heen gebroken worden. Deze 'Siege Weapons' zul je vooral nodig hebben om Stonemist Castle te veroveren. Dit is als het ware de heilige graal van de WvWvW-gevechten en levert bij uitstek de hoogste War Score op.
De punten zijn onder te verdelen in vier categorieën, waarbij de ene categorie meer 'War Scores' oplevert dan de andere. Om de vijf minuten worden deze scores bij elkaar opgeteld om vervolgens aan de totale 'War Score' van jouw server te worden toegevoegd. De server met de hoogste War Score wint uiteindelijk de ronde, waarna er voor de hele server een leuke, tijdelijke, bonus geldt.
In de praktijk is gebleken dat het nog een behoorlijk getouwtrek is om punten te behouden. Doordat drie servers tegelijk in een strijd verwikkelt zijn is er niet alleen onderlinge strijd, maar werken servers soms samen. Staat één server er erg sterk voor, dan blijkt dat de twee minder goede servers samen beginnen te werken tot alles weer stabiel is. Daarna breekt er weer een helse oorlog los. Op deze manier blijven de WvWvW gevechten erg interessant en leuk voor iedereen, want ook voor deze modus geldt dat er vanaf level 1 meegedaan kan worden.
De end-game content
Ben je uiteindelijk level 80 en heb je het wel gezien met de PvP gevechten? Dan zul je bij Guild Wars 2 waarschijnlijk van een koude kermis thuiskomen. Op het moment van schrijven zitten er geen grote raids in het spel, waardoor er niet met grote groepen naar kerkers afgereisd kan worden. Iets wat in veel MMORPG's erg aanslaat maar helaas ontbreekt in Guild Wars 2. Dit is overigens het grootste kritiekpunt van Guild Wars 2, want voor de rest hebben ArenaNet en NCSoft een pracht game afgeleverd. Zeker wat betreft de grafische pracht die het spel biedt.
De mooiste MMO tot nog toe
De dames en heren bij ArenaNet hebben een knappe prestatie geleverd wat betreft grafische pracht en praal. Waar veel MMO's bezuinigen op het grafische gebied om zo de game op een wijde variatie aan PC's te kunnen draaien, is dat bij Guild Wars 2 niet gebeurt. De gebieden, vijanden en steden zijn mooi en fantasievol weergegeven en de special effects zijn om van te smullen. Een schouderklopje dus voor ArenaNet!
Hulde voor ArenaNet en NCSoft!
Een welverdiend schouderklopje kunnen we wel stellen. ArenaNet en NCSoft hebben met Guild Wars 2 een prachtige MMORPG afgeleverd, die ook nog eens gratis te spelen is. Hoewel het verhaal en de end-game content niet de sterkste kant zijn van het spel, zul je jezelf uren, dagen en maanden kunnen vermaken in Tyria. Met Guild Wars 2 haal je een spel in huis van de bovenste plank en dat zul je merken ook. Guild Wars 2 zal voor menig gamer een verslaving worden en het virus heerst inmiddels ook op de redactie. Dus je weet het, zoek je een nieuwe topgame en een verslaving? Guild Wars 2 is je game!