Rayman: Jungle Run Preview

Preview
donderdag, 13 september 2012 om 15:00
xgn google image
Als platformliefhebber heb je november vorig jaar niet kunnen missen. In die maand verscheen een goede titel, namelijk Rayman: Origins. Na deze toffe titel op de consoles is het later deze maand tijd voor Rayman op de iPad en smartphones. Over niet al te lange tijd slingert de vrolijke Rayman naar je toe in Rayman: Jungle Run.
Als je Rayman: Origins hebt gespeeld, ben je bekend met het stijltje van de game. Zo'n soortgelijke stijl mag je ook verwachten van Rayman: Jungle Run. Hetzelfde vrolijke kleurrijke palet krijg je voorgeschoteld, met dezelfde soort omgevingen en met gelijke spelmechanieken.
Iedere wereld introduceert nieuw spelmechaniek
Al laat een touchscreen zich natuurlijk heel anders bedienen dan een controller. Vandaar dat Rayman: Jungle Run wel iets anders is. De game telt in totaal vier werelden waarvan elke wereld zich laat kenmerken door de invoering van een nieuw spelmechaniek. Zo zul je in wereld één kunnen springen, in de tweede wereld kun je vliegen, in de derde wereld ga je tegen muren op rennen en in de laatste wereld zal het stoten met de vuisten centraal staan.
Genoeg uitdaging
De gehele game is hetzelfde idee van kracht. Rayman wordt automatisch naar voren gestuwd in de levels, het idee van een on-rails shooter, alleen heb je nu een platformgame in handen en geen shooter. Jij zult met het touchscreen essentële handelingen moeten verrichten om niet dood te gaan. Want doodgaan, betekent een level opnieuw spelen. Geen checkpoints dus en vooral geen genade. Een beetje gamer moet goed kunnen timen en wilskracht tonen, moet ontwikkelaar Pastagames gedacht hebben.
Nu begint dit idee van 'enkel op het touchscreen drukken' simpel. Want in de eerste wereld hoef je alleen maar te springen. Zo moeilijk kan het allemaal niet zijn, toch? Fout gedacht. Er zijn twee dingen die meteen in het achterhoofd gehouden moeten worden als jij na een paar seconden denkt dat deze game veel te makkelijk voor je is. Ten eerste geldt dat elk level vol zit met lums (die bekende gele dingen die je moet pakken). Enkel bij het verzamelen van alle lums, zul je alle ronde tanden van de dood vrijspelen. En bij vijf rode tanden, zul je het land van de dood bereiken. Een aantal lums verzamelen is niet zo moeilijk, maar alle 100 in elk level, daar ben je wel even zoet mee.
Ten tweede is het zo dat de moeilijkheidsgraad per level omhoog gaat. Wereld één is niet zo lastig, inderdaad, omdat je daar alleen maar hoeft te springen. Vanaf wereld twee wordt het al lastiger als je met Rayman zal moeten vliegen. En zodra je vordert en handelingen tegelijk moet doen, wordt het pas echt lastig. Wat dat betreft is de opbouw perfect, iets wat in Rayman Origins ook het geval was. Toen ging de moeilijkheidsgraad ook steeds per level omhoog.
Perfecte besturing
Bij een game die zich laat spelen door een touchscreen is een goede besturing uiterst belangrijk. Na onze speelsessie kan niet anders dan geconcludeerd worden dat de besturing zeer verfijnd was. Daar viel niets op aan te merken. Het enige waar wat van valt te zeggen is de korte speelduur van de game. Na een paar uur ben je zo door alle werelden en de daarbij behorende levels heen. Al geldt dan natuurlijk wel: als je écht alles wilt verzamelen, kan je er gerust een aantal uren biij optellen.
Topper van formaat
Rayman: Jungle Run wordt een topper van formaat, één die zo fijn speelt met een touchscreen dat iedereen dit in huis moet halen. Dat de game zo mooi, lief en uitdagend is, betekent dat zelfs mensen die nooit wat met games op de iPad of smarphones hadden, al betoverd raken na één simpele aanraking. Dat zijn geen gelogen worden. Rayman: Jungle Run is een game van hoog niveau. Misschien dat die wat te kort duurt, maar de prijs-kwaliteit verhouding is zeer netjes. Het spel zal vanaf 20 september gedownload kunnen worden voor 2,39 euro. En niet geheel onbelangrijk is het gegeven dat je zelfs wallpapers kunt vrijspelen. Neem van ons aan, dat als je zo'n stoere foto als achtergrond instelt, je indruk maakt. Tegen Rayman zeg je simpelweg geen 'nee'.