Gran Turismo 6 Review

vrijdag, 13 december 2013 om 12:00
Al vijftien jaren lang kan menig gamer zijn racehart ophalen met de Gran Turismo serie. De term autoporno wordt regelmatig aangehaald als de franchise ter sprake komt. Anno 2013 is het tijd voor deeltje nummer zes in een reeks van simulatiegames. Weet Gran Turismo 6 autoliefhebbers te bevredigen?
Auto's zijn niet weg te denken uit onze samenleving. De auto is een van de meest gebruikte vervoersmiddelen, waar veel van worden gemaakt en zodoende is er voor iedereen wel de juiste bak op de markt. Niet alleen in het dagelijks leven zijn auto's tof, ook op het digitale asfalt racet menig gamer graag een rondje. Er zijn veel verschillende soorten racegames, van realistische games tot arcade racegames.

Eigen stijl

Gran Turismo is binnen dit assortiment altijd al het buitenbeentje geweest. Gaan andere series vaak de kant van Hollywood op, de simulatieracer van Japanse makelij houdt zich dicht bij de realiteit. Simpel in de basis, maar enorm uitgebreid als je dieper in de game graaft. Gran Turismo 6 sluit het PlayStation 3 tijdperk af en laat tevens zien welke visie de spiritueel vader van de franchise, Yamauchi, heeft op de toekomst van de merknaam.
Gran Turismo zet je aan om dingen anders aan te pakken dan zijn broertjes in de business. Al in het begin van de game merk je dat je echt vanaf de startlijn moet beginnen. Startend met een Honda Fit RS’ 10 maak jij je eerste virtuele kilometers in de game en verdien je de eerste in-game credits. Het levelsysteem uit Gran Turismo 5 is verleden tijd en alle 1200 auto’s die in de game gestopt zitten, zijn vanaf het begin klaar om gekocht te worden. Voordat je in de onbetaalbare stukjes techniek plaats kunt nemen, moet je jezelf wel eerst omhoog werken in de wat minder heldhaftige bakken.
Gran Turismo 6

De essentie

Daar is de carrièremodus van Gran Turismo 6 natuurlijk de uitgelezen kans voor. In deze modus wordt bekend met welke essentie de game gespeeld moet worden. Je let niet op de topsnelheid van de auto, maar je kijkt naar de realistische kenmerken; hoe snel een auto accelereert, hoe de wegligging is, de kracht van de remmen, dingen die in het echt ook van belang zouden zijn. Je wordt aangespoord om echt te gaan letten op wat elke auto te bieden heeft. Zelfs als je geen autofreak bent, je wordt helemaal in de cijfertjes gesleurd en het is gek genoeg verreweg van storend.
Tussen al die 1200 auto’s vind je helaas wel nog steeds een aantal rotte appels. Het verschil tussen Premium en Standard is opgeheven, maar toch zie je dat een heel groot deel van de voertuigen grafisch ondermaats presteert tegenover het selecte groepje ‘parels’. Het lijkt erop dat Polyphony een poging heeft gedaan het verschil in detail te maskeren door alle automobielen in een grote pot te gooien. Toch wordt pijnlijk duidelijk dat het overgrote deel van de autocollectie nog altijd bestaat uit modellen, die uit oudere Grant Turismo games zijn geplukt.

Veel herkenning

Dit wordt ook zichtbaar als je kijkt naar de jaartallen waarin sommige auto’s gemaakt zijn. Nieuwere modellen zijn niet aanwezig, zelfs niet als het hier gaat om eenzelfde type auto. Slechts 120 van de 1200 auto’s zijn toegevoegd aan Gran Turismo 6 en dus echt nieuw. Vrijwel alle andere beschikbare auto's stammen uit oudere games, een duidelijk knip-en-plak werkje. Dat de game leentjebuur heeft gedaan bij zijn voorganger, is merkbaar in nog een aantal opzichten. De geluiden van de motoren klinken nog altijd als stofzuigers met een te hoog toerental. In deel vijf was dit ook een groot punt van kritiek en het lijkt erop dat de moeite die nodig is om nieuwe geluidseffecten te creëren voor het nieuwste deel, niet aanwezig is geweest.
Gran Turismo 6

Nieuw interface

Neem je een kijkje in het vernieuwde menu, dan merk je meteen dat daar meer onderhoud is verricht. Laadtijden in Gran Turismo 6 zijn enorm teruggedraaid in vergelijking met deeltje vijf en het ellenlange wachten is voorbij. Alles is een stuk overzichtelijker en races worden bovendien vlugger geladen. Daarmee is een enorme ergernis verdwenen en haal je meteen een heleboel meer fun uit de game.
Wie al dat officiële gedoe beu is, kan de innerlijke serieuze racer op zekere momenten aan de kant te leggen en wat lol beleven. Deze zogenoemde koffiepauzes bestaan uit leuke en vooral aparte opdrachten die je even wakker schudden en klaar maken om weer het circuit op te gaan. Hierbij moet je denken aan uitdagingen waarbij je bijvoorbeeld een X aantal pionnen om moet rijden. Het zijn vaak kleine evenementen die laten zien dat je ook op een kinderlijke manier plezier kunt beleven met auto rijden.
Plezier dat soms resulteert in een iets te enthousiaste handeling achter het stuur. Het gevolg is dat je auto deuken oploopt. Nog altijd is het schademodel in Gran Turismo niet wat het hoort te zijn. Bolides lopen enkel cosmetische schade op, terwijl ze technisch niks mankeren. Dit in tegenstelling tot de multiplayer, waar auto’s wél gevolgen ondervinden van dergelijke collisies. De single player kan nog een hoop leren van de onlinecomponent die de game biedt.

Dynamischer rijden

Iets wat wel een flinke renovatie heeft ondervonden is de rijdynamica. Polyphony heeft een heleboel research gedaan en ervoor gezorgd dat je auto zo realistisch mogelijk reageert op zowel interne als externe factoren. De vorm van de auto en de suspensie zijn maar een greep uit de zak van factoren, die ervoor zorgen dat elke auto anders rijdt. Niet langer slip je meteen uit de bocht. Nu voel je vaak aan je auto dat hij moeite heeft met bochten en kun je optijd ingrijpen. De techniek werkt heerlijk mee en doet de game veel goeds.
Gran Turismo 6

Beter goed gejat dan...

Een vervolg is geen vervolg als het niet populaire oude componenten opnieuw aanbiedt om mee te stoeien. De vrije races zijn gewoon weer van de partij en met maximaal twee spelers kun je op een systeem racen tot je er bij neervalt. Je kunt strijden met je eigen gekochte auto’s, maar hier krijg je ook de mogelijkheid om een voertuig te ‘lenen’ van de virtuele garage. Met de toegevoegde nieuwe circuits staat de teller op 37 locaties met 100 verschillende lay-outs. Aan content geen gebrek dus.
De tuners kunnen eveneens rustig ademhalen. Gran Turismo 6 biedt een verscheidenheid aan modificaties voor je auto die op sommige punten toch een tikje gelimiteerd zijn. De menu’s zijn hier eveneens rap en overzichtelijk. Alle informatie die nodig is om ook de onwetende racer op pad te helpen is aanwezig en is een mooie opzet om je bolide te showen.
Want je kunt er weer lustig op los fotograferen. Op een select aantal prachtige locaties kun je de mooiste kiekjes maken en delen met mede autofanaten. Een fotoshoot voor een bekend naaktblad is er niks bij. De speciale evenementen waar je de definitie van autorijden ondervindt, bieden opnieuw een onvergetelijke ervaring. Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar ze maken de game wel af. Veel nieuwe toevoegingen zijn er niet, maar je kunt je afvragen of dat mogelijk is in een racegame die al vijftien jaar groeit.

Geslaagde evolutie

Gran Turismo 6 is een titel waar de meningen enorm van kunnen verschillen. Polyphony heeft op diverse fronten verbeteringen doorgevoerd, maar toch lijkt het erop dat er soms is gekozen voor kwantiteit boven kwaliteit. Dit zie je terug in de auto’s en het geluid; het is vrijwel een op een overgenomen. Op andere fronten is de game er wel flink op vooruit gegaan. Laadtijden zijn enorm verkort en er zijn een aantal zeer amusante uitdagingen en circuits aan het arsenaal toegevoegd. Dat hier sprake is van een evolutie is wel zeker, maar wel eentje die met vlag en wimpel is geslaagd.