Gran Turismo 5: Prologue Review

Review
maandag, 31 maart 2008 om 14:30
xgn google image
Is Gran Turismo 5: Prologue 40 euro waard? Deze game is namelijk niet echt groot te noemen. Maken de mooie auto's dit goed?
Formula One en Colin McRae zijn eigenlijk de enige, redelijk realistische, racegames op de PlayStation 3 op dit moment. Natuurlijk heb je ook de Need for Speed games en MotorStorm, maar deze zijn meer arcade achtig dan echt realistisch te noemen. Omdat Gran Turismo 5 zo mooi, groot en realistisch moet worden, zal de game waarschijnlijk pas in 2009 uit gaan komen. Om de race liefhebbers toch tevreden te houden was Polyphony Digital van plan om twee demo's uit te brengen in de PlayStation Store, de tweede wat uitgebreider dan de eerste. De eerste, Gran Turismo HD Concept, zou met de release meteen te downloaden zijn, en de ander moest tussen de release van de eerste demo en het uitkomen van Gran Turismo 5 verschijnen. Gran Turismo 5: Prologue is in de tussen tijd gegroeid tot een hele grote demo waardoor je het spel eigenlijk geen demo, maar ook geen volwaardige game kan noemen. Om met de deur in huis te vallen: Polyphony Digital is er in geslaagd om race liefhebbers weer een hele tijd te vermaken, je zult dit echter wel merken aan je portemonnee.
Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48656 Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48651 Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48648
Zes circuits met meerdere varianten
In Gran Turismo HD Concept kon je aan de gang met enkele auto's in een bergachtige omgeving. Ditzelfde circuit zit ook in Gran Turismo 5: Prologue (vanaf hier aangeduid als GT5:P). Als je naar beide games gaat kijken, zul je geen verschil kunnen vinden in de omgeving. Ze hebben het jammer genoeg niet nóg mooier gemaakt dan dat het al was, maar dit is aan de ene kant ook wel te begrijpen, want het zag er al heel erg gedetailleerd uit. Naast dit bergcircuit, wat overigens de naam Eiger Nordwand met zich draagt, zijn er vijf andere circuits waar op te racen valt.
Het tweede circuit is London City Track, deze speelt zich af in de binnenstad van London, oftewel een straatcircuit. De straten zijn erg smal waardoor je erg op je snelheid moet passen. Vooral bij de scherpe bochten moet je krachtig afremmen, anders beland je in de boarding. Het derde circuit is de Daytona International Speedway. Dit is in de realiteit een beroemd circuit voor bijvoorbeeld Nascar races. Het circuit is eigenlijk niets bijzonders, het is namelijk een, zo goed als, rond circuit waardoor je (bijna) niet hoeft te remmen.
Suzuka Circuit is de thuisbasis van de Formula One races in Japan. Met GT5:P kun je ook eens ervaren wat Formula One racers normaal zien vanuit een snelle auto op dit circuit. Het volgende circuit heeft lichtelijk iets te maken met het vorige circuit. Fuji Speedway ligt namelijk ook op Japanse bodem en is ook voor Formula One races geschikt. Het opvallendste van deze baan is het lange rechte stuk waar je met een snelle auto veel uit kan lopen of de achterstand ten opzichte van je tegenstanders kan verkleinen. Als laatste heb je nog de High Speed Ring. Dit circuit was, en is nog steeds, heel populair in vorige Gran Turismo games. Alle zes de circuits zijn in meerdere varianten te rijden waardoor het niet snel voorkomt dat je twee keer precies hetzelfde circuit tegenkomt in korte tijd. Zo zullen er weggedeeltes toegevoegd of weggelaten worden, of moet je het circuit in andere richting volgen.
Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48665 Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48661 Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48663
Een stuurtje geeft je een nog realistischer gevoel
Auto's heb je in vele soorten en maten. Voor veel mensen is het een droom om een snelle sportauto op de oprit te hebben staan. Het gevoel wat je krijgt wanneer je aan het racen bent in een game is natuurlijk een heel ander iets dan wanneer je achter het stuur zit van een echte auto. GT5:P kan de realiteit al aardig nabootsen, vooral wanneer je een stuurtje tot je beschikking hebt met rumble mogelijkheden, maar de technologie is nog niet ver genoeg om een betaalbaar iets op de markt te brengen wat de race-ervaring nog realistischer moet maken dat het bijna echt is. GT5:P ondersteunt sowieso de populaire stuurtjes die momenteel in de winkels verkrijgbaar zijn. Wanneer je al een stuurtje hebt, of binnenkort haalt, dan kun je net zoals bij de controller zelf instellen waar welke knop bedoeld voor is.
Drie klasses, drie maximale winbedragen
Wanneer je de instellingen allemaal goed hebt staan, kun je eindelijk beginnen met racen. Zoals bij eigenlijk bijna elk (race) spel begin je met een mager budget waar je een simpele auto van kan kopen. Hoe meer races je wint, hoe hoger je krediet natuurlijk wordt. In het begin zijn de winbedragen nog niet echt hoog. Dit verandert zodra je tegen betere auto's moet racen, we zitten dan inmiddels in klasse B waar je prijzen van rond de 12.500 kunt winnen. In het begin kun je enkel in klasse C wedstrijden rijden, waar je prijzen tot 7.500 kunt winnen. Wanneer je bij elke wedstrijd op z'n minst derde staat, mag je een klasse hoger. Elke klasse bevat tien wedstrijden, door een simpele berekening kom je tot de conclusie dat GT5:P 'maar' 30 wedstrijden heeft in de singleplayer modus. Naast klasse C en B heb je dus nog één klasse, namelijk A waar je bijna alleen maar Ferrari's, dure Audi's en soortgelijke terug zult zien. In deze klasse valt maximaal 20.000 te winnen.
Van de tien wedstrijden die je terugvindt in één klasse is het merendeel van de races een normale wedstrijd. Je krijgt twee, drie of zelfs vijf rondes de tijd om minimaal derde te worden. Een andere race modus is het rijden op tijd. Je krijgt dan bijvoorbeeld tien minuten de tijd om een snelle ronde te rijden. Rechts wordt aangegeven welke tijd je minimaal moet halen om op de eerste, tweede op derde plek te belanden.
Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48676 Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48675 Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48674
Een hemel voor auto liefhebbers
Er zitten om precies te zijn 72 auto's in GT5:P. Wat meteen opvalt is dat er geen Porsche's en Lamborghini's in de game zitten. Wees niet getreurd want er zijn genoeg andere snelle auto merken, zoals Audi, BMW en Ferrari om maar een paar voorbeelden te noemen. In de C en B klasses krijg je vooral te maken met merken als Honda, Nissan, Mazda en bijvoorbeeld Volkswagen. De auto's zien er één voor één schitterend uit. Als je een nieuwe auto aan gaat schaffen heb je vaak de keuze uit meerdere kleuren.
Voordat je een race gaat starten, zul je eerst enkele instellingen goed moeten zetten voordat je de baan op kan. Neem bijvoorbeeld het bandentype wat helaas bij veel races niet in te stellen is naar eigen smaak. Iets anders waar je erg veel rekening mee moet houden is de tractiecontrol. Dit bepaalt of de auto zich op de baan vast gaat kleven, of dat de auto erg snel zal slippen wanneer je een bocht door scheurt. Aan de beginneling is ook gedacht, hij of zij zal namelijk 'de perfecte lijn' in kunnen stellen. Deze lijn geeft precies aan waar je moet gaan rijden om een bocht perfect te nemen. Als je te hard de bocht in komt wordt de streep rood en zul je dus krachtig moeten afremmen om niet van de baan te vliegen. Je tegenstanders kunnen ingesteld worden op standaard of professioneel. Ben je een ervaren racer, dan zullen professionele tegenstanders je meer uitdaging geven en wordt het voor jezelf een stuk leuker, het is namelijk niets aan wanneer je in je eentje een heel stuk voor op de rest ligt, nietwaar? Ook kun je instellen of zelf wilt schakelen, of dat het automatisch moet gebeuren.
Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 49604 Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48680 Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48677
Naast dat een auto er mooi uit ziet, is het geluid wat een auto produceert ook erg belangrijk. Elke auto heeft zo zijn eigen geluid. Terwijl een Ferrari je helemaal wegblaast qua geluidsproductie laat een Renault Clio je bijvoorbeeld in de kou staan, zo is duidelijk te horen wat voor een motor in de auto's zitten. Een klein ding wat het vermelden waard is, is een stofwolk. Vaak zul je, vooral in het begin, nog wel eens in de grindbak terecht komen, je laat dan een stofwolk achter wat het gezichtsveld voor diegene achter je een stukje kleiner maakt. Helaas is zo'n stofwolk met een paar seconden al weer weg waardoor het niet erg veel nut heeft, maar wel leuk om te zien is.
Online en multiplayer
Een grote verbetering ten opzichte van vorige Gran Turismo games is dat er in GT5:P een online modus zit. Je kunt met maximaal 16 man de baan op en verschillende events rijden. Dit is eigenlijk precies hetzelfde als wanneer je offline aan het racen bent. Alleen race je online tegen 'echte' tegenstanders. Wanneer je er met de winst vandoor gaat zal het krediet aangevuld worden waarmee je uiteindelijk weer nieuwe auto's kan kopen. Zo heeft de online modus ook echt een functie, naast het plezier wat je natuurlijk hebt.
Naast het online racen heb je ook nog wat andere dingen waarvoor internet vereist is. Neem bijvoorbeeld Gran Turismo TV. Op deze 'zender' vind je veel uitzendingen over auto's terug. Het bekende autoprogramma Top Gear kun je hier ook bekijken. In GT5: P kun je ook racen tegen iemand die bij jou op de bank zit. Het scherm wordt dan opgedeeld in bijvoorbeeld twee stukken.
Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 49611 Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48684 Gran Turismo 5: Prologue Screenshot 48682
Conclusie
Gran Turismo 5: Prologue is een racegame die je uren zoet kan houden, zowel online als offline. De singleplayer is helaas niet erg uitgebreid, wat het bedrag van 40 euro wel een tikje duur maakt. Voor mensen die van racegames houden, zal dit waarschijnlijk geen punt zijn. Wanneer je Gran Turismo 5: Prologue koopt, krijg je een game met ruim 70 auto's, welke er spetterend uitzien en één voor één goed klinken. Verder bevat het spel zes circuits die zijn opgedeeld in meerdere varianten, en je krijgt er een online en offline modus bij. Deze game mag eigenlijk niet ontbreken in je collectie wanneer je ook maar iets geeft om auto's en racen.
Cijfer: 8.8