Ninja Reflex Review

woensdag, 02 april 2008 om 16:30
Altijd al opzoek geweest naar een game die je klaarstoomt om een carrière als Ninja te beginnen? Stop dan maar moet zoeken, want Ninja Reflex doet dit voor je, of toch niet?
Concept
In Ninja Reflex speel je verschillende minigames die allemaal wat te maken hebben met je reactietijd, oftewel reflexen. Tevens bevat deze game geen geweld. Hoewel je dit wel zou verwachten is het tegenovergestelde waar. De minigames zijn puur oosterse Ninja-achtige oefeningen voor je reactietijd. De game bevat in totaal zes minigames met elk zes opdrachten waar we later dieper op ingaan.
Ninja Reflex Screenshot 41303Ninja Reflex Screenshot 41302Ninja Reflex Screenshot 41301
Ninja Reflex is dan ook weer een echte partygame, die tevens ook een multiplayer optie biedt waarin je kan proberen de zwarte band te halen bij je persoonlijke Sensai, oftewel leermeester. Tevens wordt er in de multiplayer gevechten gekeken welke Ninja het beste is.
Wii en haar unieke controls
Op de Wii bestaan talloze titels die allemaal minigames bevatten en ook nog eens volop gebruik maken van de unieke controls die de Wii biedt. Nou is dit op zich niet zo’n hele slechte zaak wanneer deze minigames ook nog eens deugen en de controller niet té overdreven gebruikt wordt. Natuurlijk zorgen de unieke eigenschappen van de Wii ervoor dat je een leuke gameplay krijgt, maar dit kan ook over-the-top gebruikt worden wat zelfs voor frustratie kan zorgen. Ninja Reflex is zo’n game: de unieke controls van die Wii worden soms een beetje teveel gebruikt wat er voor zorgt dat je de game al snel weg legt.
De meeste features van de Wiimote komen dan ook aan bod, denk hierbij aan zwaaien, dingen gooien, afweren met een zwaard enzovoorts. Op zich kan dit natuurlijk heel erg leuk zijn maar iedereen heeft het nu denk ik wel een beetje gezien: dat gezwabber met die Wii controller. Kom op ontwikkelaars, doe eens wat nieuws.
Ninja Reflex Screenshot 45314Ninja Reflex Screenshot 45313Ninja Reflex Screenshot 45312
Minigames
De game kent zes minigames met elk zes verschillende opdrachten. De minigames luiden als volgt, Koi (grijp je naar vissen), Nunchaku (sla met je nunchucks op voorwerpen die naar je toegegooid worden), Shuriken (gooi werpsterren), Katana (blokkeer slagen en versla vijanden met een zwaard), Hashi (pak vuurvliegjes met je stokjes), en als laatste Hotaru (pak vuurvliegjes wanneer ze oplichten).
Op zich zijn deze modi vrij leuk om te spelen maar een modus als bijvoorbeeld Katana kampt met flinke technische problemen waardoor deze modus zowat onspeelbaar is. Wanneer je vijf van de zes opdrachten van een minigame voltooid hebt, kun je een ‘test’ doen om een nieuwe bandkleur te verdienen. Wanneer je nieuwe bandkleuren vrijspeelt krijg je nieuwe opdrachten bij een minigame.
Ninja Reflex Screenshot 45323Ninja Reflex Screenshot 45322Ninja Reflex Screenshot 45321
De game kent overigens nog een hele bizarre feature, er zit namelijk een meditatiemodus in. De meditatiemodus fungeert in principe gewoon als een screensaver met een Ninja die je vertelt hoe je moet mediteren. Wanneer je dit gaat doen, zal je jezelf al snel gaan afvragen waar je in vredesnaam mee bezig bent.
Waarom?
Waarom is er zo'n game uitgebracht? Er zijn inmiddels al zoveel Wii games die hetzelfde doen qua minigames en dit ook nog eens veel beter doen. Met Mario Kart en Super Smash Bros. Brawl in het vooruitzicht kun je je centen beter bewaren en niet aan Ninja Reflex uitgeven. Want je betaalt maar liefst 40 euro voor zes minigames waar je binnen twee á drie uur helemaal goed en wel door heen bent.
Want er bestaan leukere games die ook minigames bevatten, denk hierbij aan Wii Play, Mario Party 8, Wario Ware: Smooth Moves enzovoorts. Het is ronduit belachelijk dat er voor een game als Ninja Reflex 40 euro wordt gevraagd, tenzij jij natuurlijk helemaal into Ninja’s en reactietijd testen bent.
Ninja Reflex Screenshot 45320Ninja Reflex Screenshot 45319Ninja Reflex Screenshot 45318
Presentatie
Voor een Wii game ziet Ninja Reflex er aardig uit, dit mag ook wel aangezien de game niet heel erg veel inhoud kent. Ook is het geluid van de game heel toepasselijk met zijn Japanse muziekklanken. Tevens worden de menu’s mooi weergegeven en daar valt dan ook niks op aan te merken. Dit is dan toch wel weer een goed punt aan Ninja Reflex, maar uiteindelijk is het toch de gameplay die een game goed maakt.
Wanneer je niet genoeg kunt krijgen van minigames op de Wii of het gezwabber met je Wii controller is Ninja Reflex echt iets voor jou. Toch is 40 euro voor de matige inhoud van Ninja Reflex een belachelijk hoog bedrag aangezien je voor 40 euro wel betere games voor de Wii kunt scoren.
Cijfer: 5.5