GoldenEye 007 Review

woensdag, 17 november 2010 om 20:45
Mooie vrouwen, technische snufjes, mooie auto's en jij bent dé man. Het is een droom voor velen, maar niet iedereen kan die pracht en praal ervaren. In GoldenEye 007 mag jij even wegdromen in die rol. Want voor een aantal uren is jouw naam Bond, James Bond.
GoldenEye 007 is een first-person shooter voor de Wii. Het is een remake van GoldenEye 64, een game die in 1997 zeer goed werd ontvangen en een game die nog steeds door velen een warm hart wordt toegedragen. Nu is de game er opnieuw, maar niet meer met Pierce Brosnan in de hoofdrol, maar met Daniel Craig. Kortom, een remake die meegaat met zijn tijd. Dat belooft veel goeds, nietwaar? Wij kropen dan ook vol vertrouwen in dit avontuur door gebruik te maken van de Classic controller, hoewel elke optie mogelijk is, dus ook de Wiimote of de Zapper.
GoldenEye 007 Screenshot 156273 GoldenEye 007 Screenshot 156272 GoldenEye 007 Screenshot 156276
Spannend filmisch verhaal
In GoldenEye 007 kruip je dus in de huid van de huidige Bond, Daniel Craig, en krijg je te maken met wapenhandel waar een vies luchtje aan zit. Heeft dit iets te maken met terrorisme, wat is er allemaal aan de hand? Aan jou de taak hier alles over uit te zoeken en dit doe je door 14 levels te doorlopen die opgedeeld zijn in zes missies. In deze missies word je meegenomen over de hele wereld, waarbij je begint zoals in 1997, maar tóch wordt het al snel anders! In de rest van de game ga je onder meer langs in Barcelona en Dubai en eindig je in Nigeria. Gezegd moet worden dat het stuk voor stuk leuke missies en hoofdstukken zijn om te spelen.
Dit komt allereerst, omdat GoldenEye 007 je een spannend verhaal voorschotelt zoals je dat mag verwachten van de films. Hierdoor geeft de hele game een filmische ervaring en dat is super goed gedaan. Ten tweede is het zo dat er genoeg afwisseling in het spel zit. Hoewel je hoofdzakelijk de slechteriken moet omleggen met je wapens, waarvan je er steeds drie op zak hebt, doe je ook wel eens afwisselende dingen zoals het rijden in een tank. De vijanden zelf schiet je doorgaans gewoon dood, maar ook heb je de mogelijkheid een melee attack uit te voeren. En regelmatig is het zo dat je op iets explosiefs kunt schieten waardoor je in één keer meerdere mensen om zeep helpt, erg handig dus!
GoldenEye 007 Screenshot 153421 GoldenEye 007 Screenshot 153420 GoldenEye 007 Screenshot 151852
Diversiteit siert de game
En doordat de game je meeneemt naar verschillende werelddelen, heb je steeds weer het gevoel bezig te zijn met een andere toffe ervaring. Mensen in de sneeuw omleggen voelt een beetje aan als Call of Duty: Modern Warfare, terwijl je rondsluipend in de jungle eerder het idee hebt dat je in Far Cry 2 beland bent. Diversiteit doet de game dus meer dan goed!
Zoals gezegd, is GoldenEye 007 een remake van GoldenEye 64. Hoewel de game bij velen zal zorgen voor een nostalgisch gevoel, is het spel ook uitermate geschikt voor nieuwkomers. GoldenEye 007 voelt verfrissend aan, omdat het nieuwe dingen doet, dingen die we niet in GoldenEye 64 zagen. Het is een nieuw verhaal, het is geen Brosnan maar Craig en je technisch snufje is geen horloge maar een telefoon. Met deze telefoon doe je toffe dingen, zo zul je her en der foto's moeten nemen om verder te kunnen in de game. Maar ook wordt het gebruikt om deuren te openen en met regelmaat zul je je gadget dan ook ter hand moeten nemen. Ook hier weer wordt de diversiteit duidelijk. Wel hadden we graag meer gadgets willen zien, want helaas blijft het alleen bij deze ene optie en dat is toch een beetje te weinig voor onze geheime agent.
GoldenEye 007 Screenshot 148040 GoldenEye 007 Screenshot 148038 GoldenEye 007 Screenshot 148039
Punten van kritiek
Toch is het niet zo dat de game alleen maar goede punten bevat. Helaas kampt de game toch met Wii problemen. Grafisch ziet er leuk uit voor een Wii titel, maar shooters als een Call of Duty: Black Ops van nu kan het totaal niet overtreffen. En graphics zijn toch wel iets dat een ervaring nog echter en intenser kunnen maken. Het maakt GoldenEye een beetje van ondergeschikt niveau, zo van: De game is leuk, maar de echte toppers die hebben we voor handen op de overige twee consoles.

Daarnaast is het zo dat het spel een paar kleine foutjes bevat. Hoewel je vier verschillende moeilijkheidsgraden hebt, is de AI van de tegenstanders niet altijd zo best. Ook dit hebben we al beter uitgewerkt gezien in andere games. Toch zul je wel een aardige kluif hebben aan het elimineren van alle vijanden, want regelmatig word je echt plat gelopen door vijanden. Iets wat je overigens regelmatig kunt vermijden door te sluipen en mensen om te leggen met je pistool met gebruik van een demper. Daarmee lok je geen vijanden uit en dit is dan ook een element dat tof verwerkt is in de game.
Maar vijanden hoef je niet altijd te elimineren en dat is dan een fout die we ontdekt hebben in de game. GoldenEye 007 loopt qua moeilijkheidsgraad op, dus op het einde wordt het ook echt iets lastiger dan daarvoor. Dat is goed, maar helaas is het nou niet helemaal goed uitgewerkt. Want vlak voor het einde zaten we bij een lastig stukje vast, veel vijanden, iemand met een RPG en het was wikken en wegen hoe precies er langs te komen. Na een paar keer te zijn doodgegaan, trokken we in één keer een sprint naar de deur waar we heen moesten en klaar waren we. Mooi dat het zo simpel gelukt was, maar een mislukking dat het op die manier überhaupt mogelijk is! Tot slot is het toch wel erg lelijk dat vijanden wel granaten naar jou kunnen gooien, maar jij niet naar hen. Op zulke momenten mis je bijvoorbeeld een Medal of Honor waarbij je een granaat gewoon oppakt en teruggooit: boem, in your face!
GoldenEye 007 Screenshot 148037 GoldenEye 007 Screenshot 148035 GoldenEye 007 Screenshot 146322
Goede game met toffe multiplayer
Maar gelukkig zijn dit slechts een paar kleine mankementen, want over het geheel genomen is de game gewoon goed. Mede door de typische James Bond muziek en stem van Daniel Craig beleef je een filmische ervaring. En het is dan ook jammer dat de speelduur niet al te lang is. Na zeven uur ongeveer heb je de 14 missies wel doorlopen en omdat de game leuk is, hadden daar nog best een aantal uurtjes aan vastgeknoopt mogen worden wat ons betreft.

Maar mocht je nou klaar zijn, dan ben je eigenlijk nog lang niet klaar. Deze game wordt gesierd door een enorm grote replaywaarde dankzij een multiplayer waar veel tijd in is gestopt. Niet alleen split-screen kun je aan de slag, ook online zijn er nog eens negen verschillende modi waarmee je aan de gang kunt. Het enige jammerlijke hieraan is dat je online niet kunt communiceren. Maar qua multiplayer games op de Wii is GoldenEye 007 absoluut het beste wat je momenteel in huis kunt halen!
Tijd voor een nieuwe identiteit
Dus wil je weer eens wat anders op je Wii spelen dan een casualgame of avonturengame, of ligt je Wii nog stof te happen? Het is nu het perfecte moment om de Wii aan te zetten en GoldenEye 007 erin te stoppen. De game kan niet tippen aan andere first-person shooters die er zijn. Toch als jij enkel een Wii in bezit hebt, heb jij met GoldenEye 007 goud in handen. Het spel is filmisch, geeft je een tof verhaal en heel wat slechteriken mag je afknallen. Een goede audio ondersteunt het hele gebeuren en het is pas echt leuk om te zien in wat voor verschillende missies je belandt. Ja, haal die game maar op, want de komende tijd is jouw naam: Bond, James Bond.