XGN Historie: Xbox

Article
donderdag, 18 november 2010 om 19:30
xgn google image
In deze allerlaatste XGN Historie bespreken we de Xbox. Het was de eerste console van Microsoft en moest dus een eigen identiteit zien te krijgen. Dit probeerde Microsoft te bereiken door de toevoeging van Xbox Live.
Microsoft maakt al games sinds 1990 en is verantwoordelijk voor succesvolle titels als Age of Empires en de Microsoft Flight Simulator franchise. Toch kwam de drang naar het maken van een eigen console pas erg laat. Pas in 1999 hoorden we voor het eerst van grote baas Bill Gates dat Microsoft werkte aan een console.
De nieuwe console moest een multimedia apparaat worden dat cd’s, dvd’s en games kon afspelen. Verder werd er ook al gehint naar het toekomstige Xbox Live, wat veel belangstelling opwekte. Oorspronkelijk kreeg de console de naam DirectX Box, omdat heel wat mensen van het DirectX team hadden meegewerkt aan het project. De naam werd later veranderd naar Xbox aangezien het publiek hier beter op reageerde.
Semi-succesvolle launch
De Xbox verscheen voor het eerst in Amerika in 2001, de rest van de wereld volgde een half jaar later, in 2002. De timing van de launch was niet perfect, de Dreamcast verkocht dan wel niet meer, maar de PlayStation 2 ging over de toonbank als zoete broodjes. De Xbox verkocht zeer goed in Amerika, waar het de Gamecube van Nintendo al snel inhaalde. Ook Europa verwelkomde de Xbox met veel plezier. Japan was echter minder blij met de nieuwe console en bleef trouw aan haar eigen bedrijven, Nintendo en Sony.
De andere werelddelen maakten heel wat goed en Microsoft wist gamers aan te spreken door sterke launchgames aan te bieden. Het hielp natuurlijk ook dat de Xbox de allereerste console ooit was die over een ingebouwde harde schijf beschikte.
Gigantische controller
De Xbox controller was uniek in die zin dat hij monumentaal groot was. In 2008 werd deze dan ook opgenomen in het Guinness Book of Records als grootste controller ooit. In Japan kreeg men vanaf het begin een kleinere controller, die Microsoft later wereldwijd zou verschepen. Helaas waren heel wat mensen afgeknapt op de grote controller en zochten ze hun heil bij andere consoles.
De controllers hadden trouwens ook toegangspoorten voor geheugensticks. Op deze manier konden savegames eenvoudig worden overgezet op andere consoles. Heel wat ontwikkelaars waren bang dat deze geheugensticks gebruikt zouden worden voor piraterij en besloten om deze functie niet in hun games te plaatsen. De geheugensticks werden dan ook vooral gebruikt om Xbox Live accounts mee op te slaan.
Xbox Live
De online gaming service van Microsoft, Xbox Live, ging van start op 15 november 2002. Het was zonder twijfel het beste online systeem van de zesde generatie consoles en wist tijdens de eerste twee maanden ongeveer 250.000 gamers te lokken. De Xbox wist hiermee de Dreamcast, de grootste online concurrent, aan de kant te schuiven. In 2005 was het aantal Xbox Live leden al gegroeid naar twee miljoen. Deze groei was vooral te danken aan de komst van Halo 2.
Ook Electronic Arts speelde een rol in het populair maken van Xbox Live. Het bedrijf sloot namelijk een contract met Microsoft om alle populaire EA sportgames van online gameplay te voorzien. Deze eerste versie van Xbox Live overleefde tot 11 mei 2010, wanneer de laatste Halo 2 gamer afsloot en Microsoft de stekker uit de servers trok.
Xbox Live was een succes en de meest populaire Xbox game was dan ook een hit op de online service. Halo 2 is met haar acht miljoen verkochte exemplaren de meest succesvolle Xbox game. De game wisselt de hele tijd tussen het verhaal van Master Chief en Arbiter. De leukste vernieuwing was het dual-wielden, waardoor je in elk hand een wapen kon vastnemen. In het begin zorgden ontwikkelaars ervoor dat de Xbox versie van een spel pas maanden later verscheen dan de PlayStation 2 editie. Toen ze, mede dankzij de Halo franchise, zagen dat de Xbox een toekomst had, werd ervoor gezorgd dat spellen tegelijkertijd verschenen op beide consoles.
Music Mixer
De Xbox had ook de nodige uitbreidingen, waaronder de Xbox Music Mixer microfoon. Xbox Music Mixer was een spel waarbij je muziek en zang kon opnemen om deze vervolgens naar je computer te sturen via Xbox Live. Dit spel werd ontwikkeld door Microsoft Game Studios in de hoop dat de kloof tussen consoles en computers gedicht kon worden. Het karaokespel werd geen succes, maar Microsoft zou in de toekomst nog meer pogingen ondernemen om dit te verwezenlijken.
Ook Logitech bracht een uitbreiding uit voor de Xbox, de Logitech Wireless Controller. Deze draadloze controller was gebaseerd op de originele controller, maar werd aangepast zodat deze eenvoudiger in de hand te nemen was. De controller werd een succes en Microsoft begreep dat de opvolger van de Xbox een veel betere controller nodig zou hebben.
Online erkenning
De eerste console van Microsoft werd een succes en verkocht 24 miljoen exemplaren. Dat is meer dan de Gamecube en de Dreamcast, maar een peulenschil wanneer je kijkt naar de 146 miljoen verkochte PlayStation 2 consoles. Toch had Microsoft de smaak te pakken en de Xbox 360 behaalde alweer mooie verkoopcijfers toen de Xbox in 2006 uit de rekken werd gehaald. De Xbox zal vooral herinnerd worden vanwege het populaire Xbox Live, dat later zou worden verdergezet op de Xbox 360. Het is dan ook door Xbox Live dat Sony en Nintendo beseften dat een online service erg belangrijk zou worden. We sluiten deze laatste XGN Historie dus af met een recordbrekende console, ook al is het maar die van grootste controller aller tijden.

Populair Nieuws