GO Vacation Switch Review - Slap aftreksel van Wii Sports Resort?

zondag, 29 juli 2018 om 9:00
VAKANTIE, ja! Daar zijn we wel aan toe. Het woordje vakantie in GO Vacation, trok dan ook voldoende de aandacht om eens te kijken wat dit spel in petto heeft. Na de GO Vacation Switch Review wordt duidelijk of dit een waar vakantiespel is.
Stel je een lekker warm strand voor. Voor je ligt de zee waar je in kunt zwemmen of met je boot lekker overheen kunt varen. Als je afgekoeld bent door het heerlijke water, stap je op je squad om over het strand te rijden. Wanneer je een prachtig resort hebt verkend, is het tijd om je in een heleboel minigames te dompelen.

Een grote verzameling

Met GO Vacation gaat het vakantieseizoen van start. Dit betekent dat je in plaats van op het strand liggen bakken aan de slag kunt met een heleboel buitenactiviteiten. Zo kun je op een surfplank springen om de woeste golven te bedwingen, met een waterscooter over het water racen of een intensief potje strandvolleybal spelen. Mocht je toevallig allergisch zijn voor sport, dan is dit je kans om te sporten zonder zelf te hoeven zweten.
In het totaal krijg je meer dan vijftig verschillende sporten voor je kiezen geworpen, die je allemaal één voor één solo kunt spelen om zo stempels te verzamelen. Mocht je heel die solo-ervaring maar niks vinden, dan kun je het spel ook met je vrienden of familie spelen. Op die manier ga je samen diepzeeduiken, probeer je elkaar in te maken tijdens een paardenrace of zoek je gevaarlijke hoogtes op, om kunstjes uit te voeren tijdens het skydiven.
GO Vacation Switch Review

Als de ouderwetse 100 prut in 1

Dit klinkt als één toffe verzameling aan minigames, maar schijn bedriegt: je kunt Vacation Go het best vergelijken met die ouderwetse verzamelkaartjes waar dan 100 spellen in 1 op staan. Je moet worden overtuigd door dat grote getal aan games, maar eigenlijk zijn het allemaal hele korte spelletjes die allemaal half zijn uitgewerkt. Soms geld, less is more en dat was zeker het geval bij deze 100 prut in 1-kaartjes en het lichtelijk vergelijkbare Vacation Go.
Het is niet de eerste keer dat we een grote minigame-verzameling aan sporten voorbij zien komen. Eerder namen bijvoorbeeld de iconische helden Mario en Sonic het al tegen elkaar op tijdens sporten van de Olympische spelen. Het grote verschil is dat ten opzichte van andere soortgelijke minigame-gebaseerde spellen, de minigames van GO Vacation vaak helemaal geen ziel hebben. Het klinkt overweldigend hoeveel minigames er in het spel zitten, maar heel veel van die minigames zijn slecht uitgewerkt en verliezen snel je aandacht.
GO Vacation Switch Review

Slecht uitgewerkte minigames

Een voorbeeld is één van de eerste minigames waarbij je met een scooter over het water racet in een poging als eerste de finishlijn te bereiken. Niet alleen lig je met gemak aan kop, ook is het heel erg makkelijk om die positie te behouden. De minigame daagt je op geen enkel moment uit en de baan waarover je racet, voelt leeg en inspiratieloos aan.
Het spel weet een minigame over diepzeeduiken ook in het spel verstoppertje te veranderen waarbij je schildpadden moet zoeken die gewoon zichtbaar in open zee zwemmen, waardoor je die beestjes veel te makkelijk spot. Ook het strandvolleybal is niet leuk: het enige wat je doet is één knop indrukken om de bal te raken. De poppetjes lopen zelf naar de bal toe, waardoor het een wachtspelletje wordt: wacht maar tot de bal bij mij in de buurt komt.
Doordat er ook negen van de tien keer geen enkele soundtrack op de achtergrond van die spellen wordt gedraaid, is er geen enkele vorm van spanning. Dit laat zien dat er tijdens met maken van het spel bijzonder weinig oog voor detail was.
GO Vacation Switch Review

Maar wat is dan de doelgroep?

Vergelijkbare spellen als Wii Sports hebben de lat erg hoog gelegd, doordat ze simpele gameplay gaven die voor heel het gezin nog interessant kon zijn. Met GO Vacation ligt dit anders: het spel is té makkelijk en biedt te weinig uitdaging. Dit maakt het spel naar ons idee alleen interessant voor de kleinste spelers die net om leren gaan met een controller. De vraag is daarentegen of zij elke minigame in het spel per direct zullen begrijpen.
De gameplay is namelijk niet zo verfijnd als Wii Sports. Er is geen uitleg over de besturing, want die krijg je pas wanneer je het spel pauzeert om via het pauze-menu de besturing te leren kennen. Elke minigame heeft een andere besturing die ook absoluut niet overeenkomt met wat je ervan verwacht na het spelen van andere games. Heb je bijvoorbeeld net Mario Kart 8 Deluxe gespeeld, dan is de besturing van de waterscooters compleet wennen omdat gassen en remmen compleet andere knoppen zijn dan gebruikelijk.
GO Vacation Switch Review

De fun zit buiten de game

Frustratie, verveling en weinig uitdaging, vat een groot deel van het spel samen. Een paar van de minigames zijn vermakelijk (sneeuwbalgooien bijvoorbeeld), maar over het algemeen haal je weinig plezier uit het spel. Toch is er één plek waar je toch nog de nodige plezier uit kunt halen: het resort zelf. Al helemaal wanneer je een eigen villa krijgt toegewezen.
Ook kun je via verschillende vervoersmiddelen door één grote hub rijden om van de éne naar de andere sport toe te gaan. Uiteindelijk valt er nog het meest plezier uit te halen door te bekijken hoe groot het eiland eigenlijk is. Alhoewel de minigames voelen alsof de game binnen één ochtend volledig ontworpen moest zijn, zit er meer detail in de hub.
Eigenlijk heb je in de hub even het idee dat je echt op een vakantie-resort bent. Over heel het eiland zijn er niet speelbare karakters die door het water lopen of op het strand staan. In tegenstelling tot de vrij statische minigames die grotendeels zichzelf voltooien, voelt de hub een stuk levendiger uit. Dit maakt het leuker om op je squad door het zand te rijden en de omgeving te verkennen. Vervolgens kom je tot de conclussie dat dit helemaal niet het doel van het spel was: is het niet bedacht als verzameling toffe sportminigames?
GO Vacation Switch Review

GO Vacation Switch Review - Matig ontvangen

De minigames hadden de hoofdattractie van dit spel moeten zijn. Geen van de minigames geeft daarentegen voldoening om ze voor een lange tijd door te blijven spelen. Al snel wordt dit spel een flauw aftrekseltje van Wii Sports en Wii Sports Resort, waarbij de hub jammer genoeg nog het meest vermakelijke deel van het spel is.
Het spel lijkt nog het meest geschikt voor de allerkleinste jeugd, maar waarom zouden ze dit spel moeten spelen als vergelijkbare en ook beter uitgewerkte spellen als Wii Sports Resort voor een minder dan een paar tientjes al speelbaar zijn? GO Vacation had potentie, maar voelt nu als het aftreksel van een veel te vaak gebruikt theezakje.
Cijfer: 4.5