Terwijl 2021 de boeken ingaat als het jaar waarin vrijwel iedere game uitgesteld wordt, heeft Sony een oplossing om fans toch van toffe games te voorzien. Voor eerdere toptitels op de PlayStation 4 wordt een speciale Director’s Cut uitgebracht, waarbij Ghost of Tsushima het eerste pareltje is die in een nieuw jasje gestoken wordt. In onze Ghost of Tsushima Director’s Cut review lees je of de Director’s Cut meer is dan een veredelde Game of the Year-editie.
Ghost of Tsushima Director’s Cut is een nieuwe, uitgebreidere versie van Sucker Punch’ meest-recente game Ghost of Tsushima. Deze uitgebreide versie bevat namelijk een nieuwe verhaallijn op het nieuwe Iki-eiland. Ook bevat de PS5-versie van de game (die wij speelden) nieuwe features, zoals volledige DualSense ondersteuning, 3D Audio en Japanse nasynchronisatie.
Ghost of Tsushima Director’s Cut brengt als grootste toevoeging een compleet nieuw eiland met zich mee. Iki Island is waar het nieuwe avontuur van Jin Sakai zich afspeelt. Voor nieuwe spelers ontgrendelt het eiland na de eerste acte van de main game, terwijl spelers die de game al uitgespeeld hebben en alleen voor Iki Island terugkeren direct met de uitbreiding aan de slag kunnen.
De nieuwe verhaallijn haalt Jin naar een eiland in de buurt van Tsushima dat ook door de Mongolen belaagd wordt. Toevalligerwijs is het tevens het eiland waar Jin nogal vervelende herinneringen aan heeft. Aan alle kanten is duidelijk dat Jin niet graag op het eiland is en de innerlijke strijd die hij voert tegen het verleden is dan ook verreweg het tofste aspect van het verhaal.
Grote vijand The Eagle weet namelijk niet een hele memorabele indruk achter te laten. The Eagle, zoals de grote schurk heet, werkt goed als nieuw kwaad, maar komt te sporadisch in het vier uur-durende verhaal voor om een blijvende indruk achter te laten. Jins innerlijke demonen die terugkoppelen aan het eerdere verhaal blijven je juist bij.
Gelukkig is het verhaal op Iki Island op andere manieren nog wel erg interessant. Net als in het eerdere verhaal van Jin Sakai zijn er genoeg bijfiguren die het verhaal doen opfleuren en ervoor zorgen dat je gepassioneerd je katana uit de schede haalt om Mongolen in mootjes te hakken. Deze keer moet dat alleen wel wat tactischer gedaan worden.
Op Iki Island zijn vijanden namelijk een stukje slimmer. Duidelijk is dat Sucker Punch wat feedback ter harte heeft genomen, want de vijandelijke AI schakelt nu van sword stance om Jin het vuur aan de schenen te leggen. Daarnaast zijn de nieuwe vijanden in de vorm van sjamanen zacht gezegd pittig.
Sjamanen zorgen er bijvoorbeeld voor dat vijanden een stuk agressiever zijn en beter reageren op je aanvallen. Hierdoor is de uitbreiding best pittig, al helemaal tijdens duels, want voor velen zal het alweer even geleden zijn sinds ze de katana van Jin in de hand namen. De extra uitdaging zorgt er dan ook goed voor dat je tactisch nadenkt over je speelstijl en het volledige arsenaal van de Ghost of Tsushima uit de kast trekt om vijanden te verslaan.
Niet alleen met de nieuwe vijanden weet Iki Island zich te onderscheiden van de rest van de game. Net als met de verschillende biomen van Tsushima heeft Iki Island ook haar compleet eigen gevoel dankzij de diversiteit in de natuur. Iki voelt nog kleurrijker dankzij een scala aan bomen, wateren en bergen die je telkens weer in de verleiding brengen om de Photo Mode op te starten.
Iedere keer dat je door de bloemenvelden galoppeert, is het alsof je een levend schilderij bekijkt. Dit heeft in dele te maken met het grafische pracht en praal dat mede mogelijk wordt gemaakt door de PlayStation 5. De Director’s Cut brengt op de next-gen console van Sony namelijk een 4K-resolutie met zich mee.
Verder zijn de laadtijden nog verder ingekort. Waar deze al kort waren op PS5 toen alleen de PS4-versie nog beschikbaar was, is het verschil met de Director’s Cut toch nog aanzienlijk. Binnen drie seconden is de game nu namelijk ingeladen, waarna je de game als een zonnetje draait als je voor de 60 fps framerate kiest.
Wel moet gesteld worden dat de Ghost of Tsushima Director’s Cut op bijzondere wijze tegen de lamp loopt. De manier waarop het prijskaartje aan de game hangt, is vrij bijzonder. Voor 79,99 euro kun je de game namelijk voor PlayStation 5 halen.
Voor nieuwe spelers is het dan ook een absolute aanrader. Je krijgt dan immers een game waar je dik 70 uur in kunt steken als je alles wil doen, terwijl spelers die alleen het verhaal willen ervaren zo’n 35 tot 40 uur zoet zijn. Het probleem zit alleen juist in de betaalde upgrade voor wie de game vorig jaar op de PS4 haalde.
Eén van de beste features van Ghost of Tsushima’s Directors Cut zit namelijk achter een extra betaalmuur van 10 euro. De Ghost of Tsushima Director’s Cut kost namelijk 20 euro, waarna je alleen toegang krijgt tot Iki Island en je de PS4-versie van de game blijft behouden. Wie vervolgens nog een keer tien euro over de balk smijt, krijgt vervolgens de PS5-versie van de Director’s Cut.
Het is de totaalprijs van 30 euro die alleen een stuk moeilijker te verantwoorden is. Het totale prijskaartje voor loyale fans die de game op 17 juli 2020 oorspronkelijk in huis haalden, komt namelijk uit op 90 euro en dat is simpelweg iets te veel van het goede. 30 euro extra voor maximaal 15 uur extra content klopt qua verhouding simpelweg gewoon niet.
Wat dit vooral jammer maakt, is dat het geheime wapen van Ghost of Tsushima Director’s Cut te vinden is in een exclusieve PS5 feature. Het betreft de DualSense-integratie. Iedere zwaardslag voel je bijvoorbeeld terug via de haptic feedback, terwijl ook het rhythmische galopperen van je trouwe viervoeter telkens weer speciaal voelt.
Tel daarbij de fantastische uitwerking op van de adaptive triggers die bij het pijl en boog schieten een extra dimensie toevoegen. Het is duidelijk dat Sucker Punch veel tijd en moeite in de speciale PS5-features heeft gestoken. Van de 3D Audio kan hetzelfde gezegd worden, want ook deze zorgt ervoor dat je nog meer het gevoel hebt alsof je op Iki rondloopt. Ieder briesje van de wind vliegt je levensecht om de oren.
Al met al is de Ghost of Tsushima Director’s Cut de beste manier om het avontuur van Jin Sakai te ervaren. Het al bestaande avontuur oogt en speelt op de PlayStation 5 beter dan ooit en de toevoeging van Iki Island is meer dan welkom. Deze geeft je vele extra redenen om nog langer te genieten van Jins avontuur, ondanks dat de extra verhaallijn aan de korte kant is.
Vooral de DualSense schittert in deze editie van de game doordat ieder aspect van de controller optimaal benut wordt. Meer dan ooit heb je het gevoel alsof je een samoerai bent. Het is dan ook bijzonder teleurstellend dat Sony een belabberd prijsmodel hanteert voor haar meest trouwe fans. Die betalen zich scheel, terwijl de slimme spelers die de kat een jaar uit de boom keken maximaal profiteren.
Cijfer: 8