Ghost Blade HD Review - Moeilijke bullet-hell-shooter

zaterdag, 09 november 2019 om 9:30
ghost blade hdf1573078079
Het leven is niet altijd een feest of toch wel? Bij bullet-hell shoot ‘em ups levert dat vaak een tweeledig antwoord op. Het is fantastisch om je een ongeluk te schieten door veel geweld, rondvliegende kogels en veel fratsen en gekke kleuren. Maar gelijktijdig is het zo lastig om zo’n dodemansrit helemaal levend door te komen. In de Ghost Blade HD Review lees je hoe deze game uitpakt op de Switch.
De game wordt in de eShop verkocht voor 14,99 euro (nu in de aanbieding voor 11,99 euro). Er is een sciencefiction-verhaal aanwezig, maar wie kan zich daar druk om maken? Waar jij je druk om maakt is het verslaan van tig vijanden en ziek moeilijke eindbazen. In totaal bevat de game vijf stages. De moeilijkheid valt in te stellen op makkelijk, normaal of moeilijk. Begin vooral op easy, want daar zul je al een behoorlijke kluif aan hebben.
Anders dan met sommige Geo Neo-games die je op de Switch te koop hebt, zoals Metal Slug, heb je hier geen eindeloos aantal levens. Je hebt een beperkt aantal levens en een paar continues. Daarna is het op en begin je weer opnieuw. Het zorgt ervoor dat Ghost Blade HD een lastige shoot ‘em up is, maar dat is wat je mag verwachten van een degelijke game uit het genre.
ghost blade 1f1573079381

Samen sta je sterker

Zodra je vliegt heb je een piesstraaltje en deze kun je steeds groter maken, waarbij diverse maffe kleuren van je tv-scherm spatten (als je tenminste op groot scherm speelt). Daarnaast heb je een paar grotere aanvallen die je kunt inzetten. Het is raadzaam de game met twee man te spelen, want je deelt de levens niet met elkaar en het aantal vijanden neemt niet toe. Dit betekent dat je samen dus letterlijk sterker staat.
We hebben de proef op de som genomen: de eerste speelsessie belandden we in stage drie alleen en in stage vier met een leger van twee man. Natuurlijk baart oefening kunst en hoe vaker je de game speelt, hoe ‘makkelijker’ het wordt om tig kogels van veel vijanden te ontwijken. Echt makkelijk wordt het uiteraard nooit.
ghost blade 2f1573079402

Niet zonder schoonheidsfoutjes

Ghost Blade HD speelt heerlijk weg. Je scheepje vliegt prettig en het oppakken van meer kogels zodat je killing spree groter wordt, gaat ook makkelijk. Wat je alleen door al het geweld niet zo goed ziet liggen, zijn de extra levens. Alleen iemand met hele sterkte ogen ziet ze liggen. Meestal ben je zo geconcentreerd aan het schieten en probeer je zo druk vijanden te ontwijken, dat je maar nauwelijks mee krijgt wat er verder op een map gebeurt.
Wellicht had dit dan ook wat anders gekund. Sowieso is het zonde dat de game niet opgeslagen kan worden en je geen oneindig aantal continues kunt instellen. Alleen al om deze reden was het eerlijker geweest en minder traditioneel dan levens na een stage ergens te kunnen ‘kopen’. Een game als Sky Force Anniversary heeft een veel eerlijker systeem ingebouwd, waarbij je steeds na een level upgrades kunt kopen voor je schip.
Wat dat betreft blijven de opties van Ghost Blade HD erg beperkt. Alles zit eigenlijk in de hoofdgame, in die paar stages. Daar komt bij kijken dat de bazen niet heel geïnspireerd aanvoelen. Iedereen die veel shmups onder de knoppen heeft gehad, zoals ondergetekende, weet dat er flink wat variatie mogelijk is. Ghost Blade HD kleurt erg binnen de lijntjes en zal nooit een baas aanreiken waarvan je denkt ‘Wow dit heb ik nog nooit gezien’.
ghost blade 3f1573079421

Ghost Blade HD Review - Speelt volgens het boekje

Dus wat dat betreft is vijftien euro een beetje te veel van het goede. Je krijgt niet een Shoot 'em Up die je nog nooit eerder hebt gezien, ook al is de game wel degelijk vermakelijk voor twee man. Je kan best een paar uurtjes zoet zijn door te trainen in de trainingsmodus en daarna los te gaan in hoofdgame, maar verwacht niet dat je uren en uren bezig zult zijn.
Door het gebrek aan een upgradesysteem is dit niet een titel waarin je levels opnieuw wilt blijven spelen. Als co-op liefhebber is het leuk om de game eens in de aanbieding te halen. Maar vijftien euro is wat te veel van het goede, daarvoor biedt de game te weinig vernieuwing. Let wel op de moeilijkheidsgraad: je zal moeten oefenen om het einde te halen. Succes!