Gears of War: Judgment Review

maandag, 18 maart 2013 om 12:35
Het verhaal van Gears of War is intussen tot een episch einde gebracht, maar het begin van de oorlog tegen de Locust liet nog wat kansen open. People Can Fly pakt deze kansen met beide handen aan neemt ons mee naar het begin. Zal deze studio de franchise naar nieuwe hoogten weten te tillen of zakken wij door deze liever in een sinkhole weg?
Het verhaal begint vlak na de Pendulum oorlogen, bekend uit de Gears of War boeken. In deze oorlogen streden de soldaten van de Coalition of Ordered Governments (COG) tegen de Union of Independent Republics (UIR) om de macht over de Imulsie, een waardevol goedje wat zich onder het oppervlak van Sera bevindt. Deze oorlog is voorbij, maar direct steekt een andere bedreiging de kop op, namelijk de Locust. Emergence Day is een feit.
De soldaten van de UIR en de COG slaan nu de handen ineen en trekken samen ten strijde tegen deze bedreiging. Alle mankrachten zijn namelijk nodig, want het lot van de mensheid staat op het spel. In Gears of War: Judgment volgen we het verhaal van Kilo Squad die uiteindelijk tot de gebeurtenissen uit het eerste deel van Gears of War moeten leiden.
Grafisch niet echt iets nieuws
Wat direct al opvalt als je de game opstart is dat alles er veel levendiger uitziet. De oorlog is natuurlijk pas net begonnen en nog niet alles is naar zijn grootje geholpen. De game is kleurrijk en kent weer de stijl zoals we die uit Gears of War 3 kennen. Prachtig gedetailleerde gebouwen die deels de vernieling in geholpen zijn. Je ziet wel overal lijken liggen, waarvan het jammere is dat je menig maal hetzelfde lijk tegenkomt in een andere positie.
De game ziet er dus prima uit, maar is niet omhoog gegaan op het grafische vlak. De soundtrack van de game is ook veel minder episch dan je zou verwachten. Je hoort dat er nieuwe geluiden bij zijn gekomen, maar ook dat veel geluiden en uitspraken zijn gerecycled. Hier is natuurlijk niets mis mee, want het geeft een stukje herkenning, maar toch zou je verwachten dat de soundtrack wat vernieuwender zou zijn.
Oude en nieuwe elementen
De game kent wel een aantal nieuwe wapens, vijanden en karakters. De wapens zoals de Boomshot, de One Shot, de Lancer en de Retro Lancer zijn gewoon van de partij, maar er zijn ook wapens zoals de Booshka, een granaatwerper, en de Markza, een wat zwakkere sluipschuttersgeweer met een groter magazijn. De game kent de bekende vijanden, zoals de Locust Grenadiers en de Serapede en de Kantus, maar ook een paar nieuwe etterbakken. Zo is er bijvoorbeeld de Rager die er echt niet tegen kan als je op hem schiet. Hij zal dan een pantser optrekken en op je af komen stormen als een klein Berserkertje. Een kort lontje dus.
Al deze nieuwe wapens en vijanden kom je tegen in het verhaal, dat Kilo Squad volgt, zo'n vijftien jaar voordat Marcus Fenix uit de cel gehaald wordt. Wat je dan ook op zal vallen is dat Fenix en zijn vriend Dominic Santiago in geen velden of wegen te bekennen zijn. De twee iconen uit de vorige delen zijn namelijk niet in dit verhaal verwerkt. Wel kom je Marcus nog even tegen in het Aftermath gedeelte van de game. Dat gaat namelijk over de gebeurtenissen na Gears of War 3. Het verhaal van Judgment gaat over Kilo Squad, waar Damon Baird en Augustus Cole onderdeel van zijn. Hen kennen we al uit de eerste drie Gears of War games, maar er zijn ook een aantal nieuwe gezichten bijgekomen.
Oorlogsverhalen
Een nieuw karakter is namelijk de kadet Sofia Hendrik, die nog in opleiding was om een Onyx Guard te worden. Daarnaast is Garron Paduk, een doorgewinterde UIR-soldaat met een rijk oorlogsverleden, van de partij. In het begin van de game zien we hoe Kilo Squad geboeid en onder begeleiding naar de rechtszaal wordt gebracht. Ze worden namelijk beschuldigd van het stelen van militaire technologie en zullen berecht worden door kolonel Ezra Loomis.
Ieder lid van de Kilo Squad moet een pleidooi houden en dus vertellen wat ze hebben gedaan. Deze pleidooien zijn de stukken die je in de game zult spelen. Dit heeft People Can Fly een aantal interessante mogelijkheden gegeven. Allereerst wordt er met iedereen een stuk gespeeld, wat voor afwisseling zorgt. Daarnaast is een verhaal nooit twee keer hetzelfde. Als je dus een stuk opnieuw speelt, kan het zijn dat het wat anders gaat dan de vorige keer. Daarnaast heeft People Can Fly het verhaal gemengd met een interessant element, namelijk levels waarin je een doel moet beschermen zoals in de Horde modus uit deel drie. De rode draad van het verhaal wijkt verder niet af door deze stukken en opties, maar de vijanden en situaties die je tegenkomt, kunnen hierdoor variëren. Een erg aangename toevoeging.
Teamwork
Ook kom je in ieder level een groot, knipperend Gears of War logo tegen. Dit zijn uitdagingen die het spel net even wat lastiger maken. Als je deze activeert zal je sneller punten scoren, maar zie je bijvoorbeeld geen hand voor ogen of heb je ineens alleen pistolen om mee te vechten. Het kan ook gebeuren dat vijanden sterkere wapens hebben of de allerergste: dat de missie ineens op tijd gaat.
Deze punten leiden uiteindelijk tot sterren en natuurlijk ervaring. Je stijgt in de singleplayer modus dus ook in level, maar dat zijn we al gewend van de franchise. Met de sterren speel je skins voor wapens en karakters vrij en daarnaast kun je er karakters voor in de multiplayer modi mee vrijspelen.
Het is in Judgment mogelijk om het verhaal alleen te doorlopen of met maximaal drie vrienden via Xbox Live. Daarnaast kun je je wagen aan de bekende online modi zoals Team Deathmatch, maar ook aan nieuwe modi. Zo is er een OverRun modus. Hierin moet je als zijnde COG-team proberen te zorgen dat een aantal doelen niet ingenomen worden door Locust. De Locust spelers moeten op hun beurt er juist weer voor zorgen dat deze doelen overgenomen worden. Het is eigenlijk een combinatie van de bekende Horde en Beast modi uit Gears of War 3.
In de Survival modus is dit eigenlijk hetzelfde behalve dan dat de Locust bestuurd worden door de computer. In beide modi zijn er een aantal klassen waar spelers uit moeten kiezen. Bij de Locust zijn dat de verschillende vijanden en bij de COG heb je bijvoorbeeld een helende of reparerende rol. Een andere nieuwe modus is de Free For All modus, waar iedereen tegen elkaar strijdt. Deze modus is redelijk chaotisch in vergelijking met de rest, maar is wel een aangename toevoeging.
Echte Gears of War game
Gears of War: Judgment is misschien op bepaalde gebieden niet zo episch als het vorige deel, maar het feit dat de oorlog net begonnen is speelt hier parten. People Can Fly heeft het verhaal dan ook misschien niet naar nieuwe hoogten getild, maar heeft ook zeker niet ingeleverd op kwaliteit. Zo zie je dat er aandacht geschonken is om een levende omgeving te maken met veel kleur en detail. Ook de nieuwe wapens hebben de nodige aandacht gehad en verstoren de balans niet. De uitdagingen in de levels en de afwisseling als je opnieuw een level speelt zorgen ervoor dat je het verhaal in ieder geval een paar keer wil doorlopen. Op multiplayer gebied was de franchise al sterk, maar de samensmelting van Horde en Beast in de Surival en OverRun modi doet hier een schepje bovenop. Daarnaast is Free For All een modus die echt iets nieuws voor de franchise doet. Kortom, Judgment is een echte Gears of War game geworden, niets meer, maar zeker ook niets minder.