Gears of War 3 Review

donderdag, 22 september 2011 om 20:15
Brrrr, het is vaak nat buiten, het is niet lang meer licht. Dus denken we massaal met z'n allen: laten we ons in een hokje opsluiten en virtueel de spanning opzoeken. Het tijdperk van grootschalige oorlogen is begonnen. Na Resistance 3 is het de beurt aan Gears of War 3. Knalt deze game je console uit of niet?
Gears of War en Gears of War 2 sloegen in als een bom. Met name deel één was enorm geliefd vanwege een goed dekkingssysteem en menig game werd daarna onder de loep genomen en vergeleken met Gears. Met spanning, maar ook argusogen werd er al een tijdje uitgekeken naar de afsluiter van de trilogie: Gears of War 3. Kan de game de druk aan, is Marcus nog steeds zo'n stoere vent en kan de game nog wat nieuws brengen?
Het verhaal gaat verder
De third-person shooter Gears of War 3 neemt je wederom mee naar de planeet Sera. De engerds uit de vorige twee delen, de Locust, mogen dan bijna uitgeroeid zijn, een andere vijand komt sneaky de hoek om. Wees op je hoede, want in Gears of War 3 is het tijd voor de Lambent: ofwel de Locust is gemuteerd! Spannend. Verder fungeert er als rode draad door het verhaal de zoektocht naar de vader van Marcus. Niets is wat het lijkt, want is de beste man misschien toch niet dood? Goed nieuws voor de liefhebbers: het verhaal zit beter in elkaar dan het vorige deel, het vloeit meer in elkaar over en wordt logischer gepresenteerd. Maar logisch betekent niet per se kwalitatief goed. Want eerlijk is eerlijk, houd je van een gemiddelde B-film en Hollywood clichés, dan past Gears of War 3 ook wel in jouw straatje. Spierbundels met enige vorm van intelligentie in de hoofdrol en dat mooi afwerken tot een diepgaand verhaal, is er niet bij in Gears of War 3. Een spannend verhaal als Mafia II is bijvoorbeeld leuker en intenser om te volgen.
Maar is dat erg? Valt mee. Het betekent dat een nieuweling zonder enig probleem in de game kan stappen. Met de bovengenoemde informatie heb je deel één en twee niet nodig. Bovendien begint de game meteen super stoer met hetzelfde begin als Gears of War. Tof gedaan, Epic Games! En vanaf dat mooie moment is het tijd om te knallen. Die Lambent moeten gewoon dood. Afknallen in de lucht, onder je brute schoenzolen laten plakken of gewoon genadeloos een kogel door de kop boren. Het maakt niet uit. Sterven zullen ze! Motherfuckers.
De campaign
Gears of War 3 voelt aan als een heerlijk goed zittend oud jasje. Dekking zoeken is nog steeds van groot belang in de game, want de vijanden zijn slimmer dan ooit tevoren. Hoofdpersoon Marcus bestuurt helaas nog steeds een beetje stroef, precies zoals in deel één en twee. Soms heb je het gevoel alsof hij loopt met een keutel in de kont en denk je: ik heb weleens een personage bestuurd dat soepeler aanvoelde. Maar ach, het is exact Gears of War één en twee: het werkt prima, maar misschien had de game op dit gebied wel even iets getweaked mogen worden. En wel of geen keutel in de kont, schieten als een malle gaat in Gears of War 3 heer-lijk! Een breed scala aan wapens zorgt ervoor dat je zeker aan je trekken komt. Bekende wapens als de simpele Lancer en Hammerburst zijn van de partij, maar ook zijn er nieuwe geweren zoals de Retro lancer en One-shot aan het arsenaal toegevoegd. Vooral die laatste is een must in de Horde modus. Eén knal en een vijandelijk monster is pats-boem kassie wijlen. Bovendien ziet al het geweld er grafisch mooier uit dan voorheen.
Qua campaign zijn er flink wat verbeteringen ten opzichte van deel twee. Allereerst duurt de campaign langer. Op de normale moeilijkheidsgraad zul je ongeveer negen uur bezig zijn en dat is zeer netjes. Zeker als je beseft dat het knalfestijn pas goed van de grond komt in de multiplayer. Verder zit het zó goed in elkaar, dat het verhaal beter met draadjes aan elkaar hangt dan daarvoor. Al is het dus wel jammer dat het allemaal zo simpel en typisch Amerikaans is.
Maar vergeet dat, ga de actie volop in en beleef een waar spektakel. Het leukste is om dit te doen met één of meerdere metgezellen. Offline kun je met twee mensen schieten en online is er een co-op voor vier personen. Epic Games, het moet gezegd worden: de keuze hiervoor doet je naam eer aan! We houden ervan. Punt. Tot slot, en dat is zeker niet geheel onbelangrijk, is het zo dat de missies gevarieerder zijn dan voorheen. We hebben het niet over de diversiteit in omgevingen, maar wat je hierin allemaal uitspookt. Er is een goede balans gevonden tussen intense gevechten met Lambents, baasgevechten en andere zaken. Zo zitten er nu kleine mech-stukjes in verwerkt, is het heerlijk om een enkele keer een on-rails gedeelte te kunnen spelen. Een welkome afwisseling! Jammer dat het einde lichtelijk teleurstelt, maar toch zal menigeen die campaign nog wel eens oppakken. Al is het alleen al om met vier man de game nog eens op insane te doorlopen. Ja, die moeilijkheidsgraad verdient een achievement en gelukkig krijg je die uiteindelijk ook.
Verbeterde multiplayer
Na de campaign ben je ongeveer opgewarmd voor het echte werk: de multiplayer. Ga die campaign trouwens zeker spelen, want daarmee haal je een bepaald niveau dat gewoon lekker bij de multiplayer wordt opgeteld. Alle modi vloeien dus fijn in elkaar over. De multiplayer is flink op de schop gegaan en verdient eigenlijk gewoon applaus. Dat kan online niet in een tekst, hé? Dan maar zo: a.p.p.l.a.u.s. Waarom? Om meerdere redenen, die we nu één voor één uiteen zullen zetten. Hoe vaak moest je in het vorige deel niet wachten voor je eindelijk eens je kogel mocht lossen in een wedstrijd? Het duurde allemaal zo ongelooflijk lang dat je bijna dat pistool voor je eigen brein wilde zetten uit verveling. Ja, we zijn ongeduldig. Gelukkig is de zoektocht naar een match in Gears of War 3 binnen enkele seconden gepiept.
De mutlipayer speel je net als het vorig deel met maximaal tien man. Er zijn zes multiplayer modi met tien verschillende mappen. Het is goed om te zien dat als iemand nu te lang in een game stilstaat, om wat voor reden dan ook, dat deze persoon nu gewoon na verloop van tijd uit de wedstrijd wordt gezet. Daardoor blijft Gears of War 3 leuk voor degenen die wél hun best doen en serieus bezig zijn. Tot slot zijn de 'Host Advantage' servers niet meer van de partij zoals in Gears of War 2, maar zijn er nu 'Dedicated Servers'. Dit betekent dus dat de speler die de game host niet meer veel krachtiger is. En lag is zo goed als geheel van de baan.
Toffe Horde modus
Gears of War 2 was ontzettend geliefd vanwege de Horde modus, dé modus waarin mensen allerlei soorten Locust genadeloos hard konden afslachten. Of het nou een Boomer, Ticker, Kantus of wat dan ook is: het moet dood! Er zijn net zoals de vorige keer 50 waves die behaald moeten worden die in moeilijkheidsgraad steeds meer oplopen. Het idee is hetzelfde, maar de uitvoering is ietsje beter. Je wilt je uiteindelijk nooit in een echte oorlog bevinden, maar als je er een paar seconden over nadenkt, denk je vast: Extra mogelijkheden zouden wel prettig zijn, nietwaar? Dat is dan ook precies waar Gears of War 3 ook zo mooi in uitblinkt. In elke wave verdien je namelijk punten voor het aantal vijanden dat je neerhaalt (maak ook eens een execution kill - je zult ervan genieten!) en daar kun je vervolgens weer dingen van kopen. Denk onder andere aan turrets, barriers en decoys.

Handig speelgoed. Sterker nog: je hebt het maar wat hard nodig! De moeilijkheid hangt sterk af van de kaart die je kiest, want de een heeft meer schuilplekken dan de ander. Simpel is bijvoorbeeld Trashball, terwijl de kaart 'Mercy' pijnlijk moeilijk is. Wel is het een hele uitdaging. En des te meer een waar genot als je je vijanden ziet bloeden in het gelegde prikkeldraad. Haha, sukkel, moet je maar uitkijken. Helaas kijken de Tickers wat beter uit, want verdikke, wat een irritante rotbeesten! Knal ze zo snel mogelijk af, want ze zijn stom. Heel stom.
Nieuwe optie: Beast modus
Een nieuwe toevoeging in Gears of War 3 is de Beast modus. Zeker leuk om eens te spelen, maar het is lang niet zo leuk als Horde. Toch is het idee op zich erg spannend: draai de rollen om, wat gebeurt er dan? In Beast modus kruip je dus niet in de huid van heldhaftige mensen, maar bestuur je beesten. Een spin, een Boomer, een Ticker, een Drone en nog veel meer. Het kan allemaal. Vind je manier om de mensheid naar de hel te helpen. Want in Beast modus is het alles of niet, geen genade met de mensen. Maar de echte toffe dingen gebeuren dus in Horde, als ook de overige modi in de multiplayer. Team Deathmatch is bijvoorbeeld ook om je vingers bij af te likken.
Geen baanbrekende vernieuwingen
Ondanks dat er zoveel veranderd is in Gears of War 3, is er eigenlijk gelijktijdig heel weinig veranderd. Dat klinkt paradoxaal en dat is het dan ook wel een beetje. Wat we bedoelen is dat zowel de campaign als de multiplayer zijn aangepast en verbeterd. Maar baanbrekend, zoals deel één was, is dit deel niet. Het is allemaal wat meer van hetzelfde. Wel op een aangename manier trouwens. Toch was het fijn geweest als we nog door een bepaalde toevoeging écht weggeblazen zouden worden, iets wat we niet hadden zien aankomen. Dat doet Gears of War 3 helaas niet.
Marcus is de bom
Dat neemt niet weg dat Gears of War 3 een hele goede reden is om een Xbox 360 te kopen als je die nog niet hebt. Met een uitgebreide campaign, die ook nog eens speelbaar is met vier man, en een uitgebreide multiplayer is het een simpele optelsom. Het is zoiets als dat één en één drie maakt. Daarbij moet wel heel duidelijk in het achterhoofd worden gehouden dat Gears of War 3 voornamelijk de basis uit voorgaande delen aanpast en die jou op een mooier presenteerblaadje voorschotelt. De game is dus beter dan deel één en twee, maar tegelijkertijd is het niets nieuws. Volg je het nog? Met andere woorden: heb je het een beetje gehad met de Gears of War franchise en zoek je iets nieuws? Dan is Gears of War 3 jouw ding niet. Wil je echter opnieuw in de huid kruipen van opgepompte helden en hele dagen en nachten slaaptekort hebben omdat de multiplayer zo ongelooflijk gelikt is geworden? Dan moet je niet twijfelen, maar kopen. Ondanks een clichématig verhaal is Marcus Fenix de bom. Boemmmmmmmmm!