Guild Wars 2 Preview

Preview
vrijdag, 23 september 2011 om 17:50
xgn google image
Sinds de komst van de massive multiplayer online game World of Warcraft, is het MMO-genre duidelijk ondergesneeuwd. Weet Guild Wars 2 zichzelf in de picture te spelen?
Helaas hebben vele MMO's gefaald en zijn er een hoop poorten naar virtuele werelden gesloten. Eeuwig zonde, aangezien er toch een hoop bloed zweet en tranen in zo'n overtuigend universum zijn gestopt. Guild Wars 2 stapt in de ring om te overleven. Het originele Guild Wars stond destijds al als een huis, maar speelt het vervolg lekker weg? Heeft ontwikkelaar Arena Net met Guild Wars 2 wederom goud in handen? Op de Gamescom hebben we alvast een eerste duik in de spelwereld van deze ambitieuze titel mogen nemen.
Met Engineers valt niet te spotten
Onze eerste ontmoeting met Guild Wars 2 vindt plaats in een afgesloten gebied waar groepen spelers het tegen elkaar op kunnen nemen, terwijl ze tegelijkertijd rekening moeten zien te houden met het overnemen van gebieden. Multitaskende gamers dus, dat wordt nog een uitdaging straks. Maar het resulteert wel in een heerlijk chaotisch slagveld waarin verschillende klassen al hun vaardigheden in de strijd kunnen gooien.
De game laat ons kennismaken met de Charr Engineer, een uit de kluiten gewassen beest met de nodige technische snufjes tot zijn beschikking om dood en verderf te zaaien. Een mechanische rugzak die hij bij zich draagt, geeft hem de mogelijkheid om vallen te plaatsen, turrets neer te zetten en te wisselen tussen zijn geweer en vlammenwerper. Een dodelijk arsenaal dus, en dat hebben we geweten op het slagveld.
Voor ieder wat wils
Zo'n groot personage heeft natuurlijk effect op zijn manier van lopen. In Guild Wars 2 merk je dat duidelijk, althans het effect is te zien bij onze Engineer. Het is niet zo dat hij langzamer loopt dan een andere klasse, maar zijn manier van bewegen geeft je echt het gevoel dat je met een heel zwaar wezen aan het samenwerken bent. Het leidt er ook toe dat je aanvallen een stuk bevredigender aanvoelen, aangezien je toch een bepaalde vorm van kracht uitstraalt.
Duidelijk valt te zien dat ontwikkelaar Arena Net veel aandacht heeft besteed aan de diversiteit van de verschillende rassen en klassen die rondlopen in Guild Wars 2. Niet alleen het uiterlijk bepaalt hoe je erbij loopt, maar de grote verschillende soorten aanvallen en speelstijlen zorgen ervoor dat het loont om te gaan experimenteren met nieuwe personages. Zo is er voor iedere speler wel wat wils en het zorgt er tegelijkertijd voor dat Guild Wars 2 op verschillende manieren beleefd kan worden. Althans, dat valt te zien op het slagveld waar wij ons in bevonden. Spelers voeren met hun eigen unieke personage namelijk zelfbedachte tactieken uit en gebruiken diverse aanvallen om het de oppositie flink moeilijk te maken.
Traditioneel klassensysteem weggevaagd
Op zich klinkt dat niet nieuw, maar als je je bedenkt dat de kernrollen, zoals de rol van de uitdeler van klappen, healer of tank, niet echt bij een specifieke klasse op zich hoort, kun je je hopelijk voorstellen dat de focus minder ligt op de alom beruchte triangel in het rollensysteem en meer op het bieden van diversiteit in de gameplay zelf. Een wijze keuze, want nu kunnen spelers zich meer richten op het hebben van plezier, in plaats van dat ze zich daarop voor moeten bereiden door naar geschikte klassen te zoeken voor het ideale team.
Spammers hebben pech
Je kunt trouwens niet zomaar meer met je muis over een vijand heen gaan en daarna als een op hol geslagen gek op toetsen gaan drukken om zo aanvallen af te vuren. Nee, dit keer moet je sommige vaardigheden goed timen om die succesvol te kunnen gebruiken tegen je doelwit. Althans dat is het geval bij de Charr Engineer waar wij mee speelden. Denk aan een aanval die een bepaald gebied op de grond beslaat. Mist deze aanval het doelwit, dan zul je hier weinig tot geen voordeel uit kunnen halen. Tactisch omgaan met je middelen is dus geboden in Guild wars 2.
Vele handen maken licht werk
Omdat onze speelgroep nog vrij onbekend was met de gamemechanieken, duurden gevechten soms wat langer dan gedacht. Omdat personages meer levenspunten hebben dan in de gemiddelde shooter, moedigt het aan om in teamverband te werk te gaan. Of je moet zo zelfverzekerd van je zaak zijn dat je als eenmansleger slachtpartijen gaat verrichten. Maar wees bij dezen gewaarschuwd, want dat denkbeeld kan zich ook tegen je keren als je straks oog in oog staat met een groep vijandige spelers.
We hebben een paar bloedstollende gevechten mogen voeren met andere spelers en hebben zelfs het leven niet hoeven laten, dus dat gedeelte hebben we niet kunnen testen voor je. Maar je moet het zo zien: anders zouden wij er nu niet over kunnen schrijven. Alle flauwheid weggelegd, heeft de ontwikkelaar aangegeven dat ook doodgaan niet aan hoeft te voelen als een straf, maar als een leermoment. Dus wees een held en incasseer die klappen maar als een echte man.
Het totaalplaatje klopt, nu de community nog
Helaas duurde onze speelsessie maar kort, maar onze eerste indrukken waren meer dan positief. Het ziet er naar uit dat Arena Net met Guild Wars 2 een online titel in handen heeft waar spelers straks nog lang van kunnen genieten. Als de grote open wereld die de ontwikkelaar ons heeft beloofd net zo intrigerend is als het slagveld waar wij ons op bevonden, dan twijfelen we er niet aan dat de game hoge ogen gaat gooien. Het grafische stijltje is om van te smullen en ook op het gebied van de gameplay staat de game als een huis. Nu het grote publiek nog, want een game als deze schreeuwt er gewoon om gespeeld te worden door een enthousiaste community aan gamers. Wij gunnen het deze titel in ieder geval van harte.