Gears of War 2 Review

zondag, 09 november 2008 om 12:10
Twee jaar geleden veegde Epic's Gears of War de vloer aan met menig andere shooter. Zal het vervolg op deze topper de zaag weer in andere shooters zetten of delft het dit keer het onderspit?
Gears of War 2 pakt het verhaal op waar deel een eindigde. De mensheid wilde de Locust Horde uitschakelen door een Lightmass Bomb midden in een Locust nest te ontsteken. Ze hoopten hiermee een einde te maken aan de bedreiging die de Locust Horde vormde en de beschaving opnieuw op te kunnen bouwen. Niets is minder waar. De Locust hebben de ontploffing overleefd en zes maanden nadat de bom is ontploft, slaat de Locust Horde nu op grote schaal terug. De mensheid balanceert op het randje van uitsterven en complete steden worden letterlijk de grond in getrokken. Men nam aan dat de stad Jacinto nog de enige veilige plek op Sera was, door de 100 kilometer dikke laag graniet waarop de stad rust. Niets is minder waar en de Locust rukken nu in groten getale op richting deze stad om de mensheid voor eens en altijd uit te roeien. Aan de COG- soldaten is nu de onmogelijke taak om de mensheid te behoeden van het uitsterven en de planeet Sera te redden.
Bigger, better and more badass
De speler volgt het verhaal van Marcus Fenix, Dominic Santiago en de rest van Delta Squad, terwijl er gevochten wordt voor het behoud van de mensheid. Hierbij gaat het spel niet alleen dieper op de oorlog tussen de mensheid en de Locust Horde in, maar ook op de persoonlijke verhalen van de personages. Zo is Dominic Santiago bijvoorbeeld op zoek naar zijn vrouw Maria, welke spoorloos verdwenen is tijdens E-Day.
Gears of War 2 Screenshot 70704 Gears of War 2 Screenshot 70664 Gears of War 2 Screenshot 70651
Gears of War 2 borduurt verder op de succesformule van het eerste deel, maar brengt wel de nodige verbeteringen aan. Allereerst is het verhaal dieper uitgewerkt, maar ook de bewegingen van de karakters, de A.I. en de algehele omgevingen zijn sterk verbeterd ten opzichte van Gears of War. De besturing van het spel is hier en daar verfijnd, maar over het algemeen is deze gelukkig hetzelfde gebleven.
De computergestuurde karakters van zowel de COG- soldaten als de Locust Horde, zullen niet zoals in het eerste deel halfslachtig proberen de tegenstander uit te schakelen, maar door de verbeterde A.I. op een tactische manier dekking zoeken en elkaar zelfs overeind helpen als ze neergeschoten zijn. Epic probeert hiermee een nog intensievere ervaring in de oorlog te creeëren dan deel één en dat is goed gelukt.
Audiovisueel op zijn best
De grafische verbeteringen zijn in Gears of War 2 goed te zien en ook wat betreft het geluid heeft Epic weer de juiste snaar weten te raken. Epic heeft alle bewegingen van de personages sterk verbeterd, waardoor de bewegingen een stuk soepeler over komen op de speler.
Gears of War 2 Screenshot 70673 Gears of War 2 Screenshot 70672 Gears of War 2 Screenshot 70671
De soundtrack van Gears of War 2 zorgt ervoor dat de spanning stijgt op de juiste momenten en de speler krijgt mede hierdoor het gevoel dat hij daadwerkelijk ergens mee bezig is. Als er even geen machinegeweren of achtergrondmuziek te horen is, komt de omgeving pas echt goed tot zijn recht. Het geluid van de verlaten straten van Sera kunnen de speler bijna vertellen wat er allemaal is gebeurd op deze plek.
De omgevingen van Sera zitten nu ook vol met leven. Overal waar de speler kijkt zal op zijn minst in de verte wat groen te zien zijn. De gebouwen in het eerste deel zagen er al indrukwekkend uit, maar ook hier heeft Epic veel puntjes op de spreekwoordelijke 'i' gezet wat betreft de details. Let hierbij op schilderijen aan de muren en bureaus die eruit zien alsof ze halsoverkop verlaten zijn; deze spreken boekdelen over de beschaving van Sera. Het lijkt bijna wel alsof Epic hier ook een nieuwe standaard neer probeert te zetten.
Met zijn allen
De multiplayer modi in Gears of War 2 zijn ook sterk verbeterd. In plaats van maximaal acht spelers, kunnen er nu tien spelers tegen elkaar spelen in maar liefst tien nieuwe multiplayer levels.
Gears of War 2 Screenshot 60623 Gears of War 2 Screenshot 60624 Gears of War 2 Screenshot 61329
Natuurlijk heeft Epic de Warzone, de Execution en Annex modus gelaten zoals ze waren, maar ze hebben niet stilgezeten. De spelers kunnen nu bijvoorbeeld genieten van nieuwe modi zoals Horde, Submission, Wingman en Guardian. Het doel van deze modi is eigenlijk steeds hetzelfde: De vijandelijke spelers afslachten, terwijl je er voor zorgt dat dit niet met jou gebeurt.
In de nieuw toegevoegde Horde modus nemen maximaal vijf spelers het op tegen steeds sterker wordende hordes Locust. Als de spelers een horde verslagen hebben zal iedereen weer overeind staan en er een nieuwe ronde starten met sterkere Locust. Ook heeft Epic een originele variant op Capture The Flag toegevoegd, genaamd Submission. Hier moeten de spelers een gestrande speler neerschieten, om deze vervolgens naar een cirkel ergens op de map te brengen. Als dit lukt, wint het bijbehorende team de ronde. De gestrande speler is daarentegen wel gewapend, dus het is niet zo makkelijk als het klinkt.
Epic heeft naast de multiplayer modi ook de looks van de lobby en het complete rangensysteem veranderd. De interface lijkt een beetje op het systeem zoals Bungie het hanteerde in Halo 3 en de rangen van de spelers worden met dezelfde tekens aangeduid. De spelers kunnen nu ook stemmen op de gamemodus en het level dat gespeeld wordt. Op zich is er niets mis met deze interface, maar het was natuurlijk mooier geweest als het een geheel eigen Gears of War stijl had gehouden.
Hakken of zagen?
Gears of War 2 is het briljante vervolg op het eerste deel. Epic is zo’n beetje alle beloftes nagekomen die ze gedaan hebben en het hele spel is dan ook op de schop genomen. Het verhaal gaat dieper op alles in en de omgevingen zijn vele malen groter en levendiger. Daarbij is de A.I. van beide partijen sterk verbeterd. De besturing is een beetje verfijnd, maar is over het algemeen hetzelfde gebleven. Gears of War 2 zet ook dit keer weer de zaag in menig shooter en is dan ook een must have voor alle gamers die van actie houden.
Cijfer: 9.2