Gang Up Review - Een bod waar je geen nee tegen kan zeggen?

zondag, 20 november 2022 om 15:00
gang up doosf1668709922
Het voelt goed om slecht te zijn. Of nou ja, het voelt in ieder geval goed om te doen alsof. En wat is er beter dan gewoon een schurk? De baas zijn van de schurken, natuurlijk! Hiervoor doken wij in Gang Up.

Voor wie is Gang Up?

Gang Up is een Take That spel. Dat houdt in dat het focust op maffe kaarten met wilde effecten. Hierbij gaat balans vaak het raam uit en draait het meer om elkaar lekker voor de voeten te lopen en in de rug te steken. Ben jij op zoek naar een snel en melig kaartspel dat je niet al te serieus hoeft te nemen? Dan is Gang Up misschien iets voor jou.
Hier staat natuurlijk ook tegenover dat het niets is voor een volk dat spellen heel serieus neemt. Kan jij niet zo goed tegen je verlies omdat iedereen gemeen doet tegen jou? Als je tegenstanders hebben besloten dat jij niet de uiteindelijke winnaar wordt, zal je ook niet met een bord kip naar huis gaan. Dus zet het van je af.

Wat is Gang Up?

In Gang Up zijn spelers maffiabazen, gangsterhoofden en andere bendeleiders. Deze smiechterige schurken rekenen hun succes slechts op één manier: beruchtheid. Word jij de boef die iedereen doet bibberen en de bajes bespot? Dan win jij het spel en mag je iedereen triomfantelijk uitlachen.
Dit doe je door een bende te vormen van medeplichtigen die uiteraard het zware werk voor je zullen doen. Stuur ze erop uit en laat ze misdaden plegen waar het volk nog weken, maanden of zelfs jaren over zal praten. Voor elke succesvolle misdaad gaat jouw reputatie omhoog, maar pas op! Als ze falen zal je de reputatie juist verliezen. En de scotoe is niet je enige vijand. Je moet je veel meer zorgen maken om je concullega's...
gang up startopstellingf1668709887

Een bende ellende

Het is ook zaak om de juiste allianties te sluiten. In Gang Up mag je namelijk de bende van één medespeler uitnodigen om deel te nemen aan een misdaad. Zij verdienen dan alle beloningen, maar ze delen ook in de straffen. Meer bendeleden betekent dat het gemakkelijker is om met de buit naar huis te gaan, en het moedigt die speler ook aan om te helpen als er wat mis gaat. Aan de andere kant zijn je tegenstanders meer geneigd wat roet in je eten te gooien. Want nu benadelen ze meer rivalen!
Pas ook op, want er zijn kaarten die spelers bendeleden laten stelen van hun 'partner', of je er met alle glorie vandoor te laten gaan. Het mes is nooit van tafel. Of nou ja, als het dat wel is zit het waarschijnlijk in je rug. Dus zorg ervoor dat jij de persoon bent met het mes in handen, of ga lekker stoken tussen je tegenstanders.
Deze spanning om wie wanneer wat kaarten jouw kant op smijt is ook precies wat het spel leuk maakt. Je kan natuurlijk altijd afleiden of iemand iets heeft, maar helemaal zeker ben je alleen als je tegenstanders niets op handen hebben. En dat zal niet vaak zijn. Toch kun je het spel niet winnen zonder risico's te lopen. Dus hoppa, daar ga je. En maar hopen dat er niet té veel roet in je eten belandt.

Munchkin in een krijtjasje?

Als je bekend bent met Munchkin zullen de regels van Gang Up je misschien aardig bekend voorkomen. Misschien zelfs iets té veel? Als spellen zoveel op elkaar lijken vragen wij onszelf altijd twee belangrijke vragen: waarom zou ik de een halen over de ander? Of zijn ze anders genoeg om allebei te halen? Want anders zit de kans er dik in dat een van de twee het daglicht nooit komt te zien, en zal vergaan onder een laagje stof.
Om de tweede vraag te beantwoorden, er is niet echt een reden om beide spellen in je kast te hebben. Gang Up is in essentie een simpelere versie van Munchkin. Je hoeft je geen zorgen te maken over of je een man of een vrouw bent, een dwerg of een elf en of je wel genoeg handen hebt voor al dat gereedschap. In Gang Up kan je een kaart spelen als je reputatie hoog genoeg is, en anders niet. Het spel heeft bovendien ook niet honderd miljoen miljard uitbreidingen. En vind je Munchkin duizend maal niets, dan is de kans dat je je gaat vermaken met Gang Up ook erg klein.
Maar dat simpele is juist wel fijn voor een spel als deze. We hadden er in het begin over dat Gang Up een spel is dat je niet te serieus moet nemen. Het gaat goed gepaard met een gezonde dosis suiker, bier en substanties die we niet mogen promoten. Gang Up is leuk voor in de kroeg, en voor spelers die even iets tussendoor of tijdens het socializen willen doen. Wil jij even je brein op laag zetten maar wel wat spanning meemaken? Dan komt dit beter binnen.
gang up na wat rondesf1668709910

Geen kogels, maar sneeuwballen

Nog een reden waarom je Gang Up niet te serieus moet nemen is omdat het absoluut valt onder het 'win meer' type spel. Je moet je reputatie verhogen om te winnen, en tegelijkertijd zorgt een hogere reputatie ervoor dat je meer en vooral ook betere kaarten kan spelen. Voor je het weet loopt een speler er met de winst vandoor. Voorbij een bepaald punt is er dan ook erg weinig dat je eraan kan doen.
Dat je gaandeweg sterker wordt is natuurlijk niet vreemd. Engine building is een belangrijk deel van bordspellen. Maar het sneeuwbaleffect van Gang Up is wel erg groot. Het gebeurt vanzelf dat een speler zo krachtig wordt dat zelfs twee of drie spelers in tandem hen niet meer kan stoppen. Bovendien hebben zij nu toegang tot alle kaarten die een inhaalslag onmogelijk maken.
Gelukkig is het spel kort genoeg dat het voorbij is voor je je hier écht aan kan storen. Een potje Gang Up zou niet veel meer dan tien minuten moeten duren. Dat is maar goed ook, want in onze ervaring is het richting het einde zelden spannend. Dan beginnen we liever opnieuw dan dat we nog een tijdje doorspelen.

Inkoop en productiekosten

Waar we ons ook wel aan storen, is dat we onderdelen van buitenaf moeten pakken om de score bij te houden. Het klinkt misschien stom, maar het voelt best slordig dat we wat muntjes tevoorschijn moeten toveren om op de reputatiekaart bij te houden hoe je ervoor staat. We snappen het, een punchboard moet je produceren. En het doosje is klein. Om de kosten laag te houden en om ervoor te zorgen dat alles past moet er wat opgeofferd worden. Maar konden ze op zijn allerminst niet iets doen als de HP trackers in Hero Realms?
Hier staat natuurlijk tegenover dat Gang Up erg goedkoop is om aan te schaffen. Op de site van uitgever Hot Games zelf schaf je het spel aan voor 11,99. Schappelijk, zelfs voor een kaartspel. Bovendien hebben ze niet bezuinigd op de kunst op de kaarten zelf. De cartoonachtige stijl is kleurrijk en speels. En geen twee kaarten zijn hetzelfde, iets dat we zeker waarderen.
gang up reputatief1668709898

Al met al is Gang Up een leuk tussendoortje waar je niet al te hard over na hoeft te denken. Het is leuk om lekker kaarten te smijten en elkaar zoveel mogelijk te dwarsbomen. Ook is het spel te kort om je écht te storen aan hoe oneerlijk het kan zijn. Zolang je de boel niet te serieus neemt, tenminste.
Meer van Hot Games? Lees ook onze review van Rollecate!