G1 Jockey Review

dinsdag, 03 juli 2007 om 23:28
Ben je zat van je tennis-, voetbal- of basketbalgames? Dan is er nu de mogelijkheid om op een andere manier te sporten: te paard met G1 Jockey.
Ieder jaar is het de beurt voor een paardrijgame waarin jij kunt bewijzen hoe behendig jij bent in het managen van je paard als jockey. Dit keer komt er een PS2-port uit voor de Wii. Wil jij je Wiimote als zweep gebruiken?
RPG-elementen
Het klinkt misschien een beetje maf: paardrijden op je Wii en dat is het misschien ook wel, maar het wordt nog gekker als je beseft dat je niet echt met een normale sportgame te maken hebt. G1 Jockey is eigenlijk een soort van RPG-game, maar uiteraard niet op de Japanse manier zoals je zou verwachten, je moet wel degelijk je paardje managen en wedstrijden rijen. Maar daarnaast draait het ook om het verkrijgen van 'riding skills'.
Als je direct aan de slag wilt om te kunnen paardrijden heb je het mis, want eerst zul je als een ware RPG je karakter aan moeten maken, ben je een jongen of een meisje? Wat voor kleur vest doe je aan? En zelfs daarna kun je niet direct aan de slag, want er volgen heel wat dialogen alvorens je kunt beginnen. Deze dialogen komen overigens de hele game ook terug dus kijk niet raar op als je er plotseling in je beeld staat: 'I can't wait too meet my mentor'.
G1 Jockey Screenshot 58786G1 Jockey Screenshot 58783G1 Jockey Screenshot 58780
De beste worden
Hoewel de game veel RPG-elementen kent, is het hoofddoel van de game, zoals veel andere games, je opwerken van rookie naar de ware kampioen. En dit gaat heel wat tijd en geduld van je vergen. G1 Jockey is best gecompliceerd, het spel kent veel menu's, vele mogelijkheden en de besturing heb je niet heel snel onder controle. Wat trainingen doorlopen is dan ook een absolute aanrader, waarbij je dus wel het geduld moet hebben voor de vele wolkjes tekst. Je leest het goed, tekst, want gesproken dialogen en filmpjes zul je helaas niet terugvinden.

PS2-port
Dat de game zoveel opties kent is enerzijds een pre, anderzijds kun je merken dat G1 Jockey een PS2-port is, je kunt niet navigeren door eenvoudig me je Wiimote op je scherm te richten, nee je moet ouderwets met knopjes navigeren en dat is zonde. Gelukkig zit de innovatieve besturing wel tijdens het paardrijden zelf verwerkt, want door met je Wiimote te zwiepen sla je op de billen van je paard. En dat zorgt toch wel voor het nodige vermaak!

Hoewel het een PS2-port betreft, valt de game grafisch niet tegen. Datzelfde kunnen we helaas niet voor het geluid concluderen, hoewel de hoeven van de paarden op de grond natuurgetrouw in de oren klinken is de muziek nogal zoetjes en alles behalve enerverend. En nogmaals, gesproken dialogen waren ook wel op zijn plaats geweest.
G1 Jockey Screenshot 58787 G1 Jockey Screenshot 58784 G1 Jockey Screenshot 58779
Alleen voor meisjes?
Toch stoort dit niet omdat G1 Jockey genoeg te bieden heeft. Als je geduld hebt voor de gesprekken en de vele statistieken kun je menig wedstrijd rijden of wat dacht je van het fokken van je eigen paard? Als je dit allemaal meisjesachtig in de oren klinkt, heb je het helaas wel mis. Want zodra je met de Wiimote en nunchuck in de handen zit, waarbij je de Wiimote als zweep gebruikt en de nunchuck om te rijden en te sturen, zul je je helemaal in je nopjes voelen. Immers wil je winnen en begin je al snel te tikken met het zweepje op de billen van je paard.

Pluim verdiend
Dus is de game wat voor jou? Als jij graag een uitdaging aangaat, wilt winnen en weer eens wat anders wilt dan de gebruikelijke sportgames, kun je rustig G1 Jockey in huis halen. De game verdient alleen al een pluim voor de innovatieve besturing waarbij je de Wiimote als zweep gebruikt. Houd er wel rekening mee dat de game niet makkelijk op te pakken is, het vergt wat geduld voor het onder de knie krijgen van het spel, maar ook voor het aanhoren van de dialogen. Maar eenmaal in je nopjes, zul je de adrenaline wel voelen en dat geldt ook voor de mannen!