Project Sylpheed Review

woensdag, 04 juli 2007 om 15:22
We horen de laatste jaren niet veel meer van de zogenoemde space-shooters zoals we die vroeger hadden. Wellicht is de markt te klein of is het erg lastig om een goede space-shooter te creëren. Gelukkig zijn onze dagen van rauw over en brengt Microsoft eindelijk weer eens een échte space-shooter uit: Project Sylpheed. De game verscheen al eerder in Japan en werd daar uitgegeven door Square Enix. Microsoft heeft een aantal vertalers erop gezet en maakt de game hiermee toegankelijk voor Europa en de VS. Maar is Project Sylpheed een leuke game om de zomermaanden mee door te komen? Of had Microsoft Project Sylpheed beter in Japan kunnen laten? Je leest het in onze recensie.
Verhaal
Zoals bij veel Japanse games is het verhaal bijna niet te volgen. Sylpheed speelt zich ergens in de 27e eeuw af, een tijd waarin de mensen reizen van wereld naar wereld. En, hoe kan het ook anders, ook in Sylpheed zijn er weer een aantal bad-guys die roet in het eten gooien. Aan jou de taak deze slechteriken uit te schakelen en de mensheid te redden. Je kruipt in de huid van een jongeman; Katana genaamd, en vliegt heel wat af in je ruimteschepen. Het mag duidelijk zijn dat het verhaal in Sylpheed geen belangrijke rol speelt.
Design
De game zit wonderwaardig genoeg vol met actie, voornamelijk het schieten staat centraal. Spelenderwijs worden er nieuwe wapens vrijgespeeld. Deze worden, na aanschaf, automatisch toegevoegd aan je standaard arsenaal van vier wapens. Dit loopt uiteen van laserbeams tot raketten. Je kunt de wapens aanschaffen door het gebruik van je credits die je tijdens het spelen verkrijgt.
De missies bevatten vaak een tijdslimiet waardoor de spanning en intensiteit iets verhoogd worden. De missies op zichzelf zijn namelijk nogal eenvoudig, meestal draait het om zoveel mogelijk tegenstanders vernietigen in zo min mogelijk tijd. Een enkele keer moet je een bepaalde kant opvliegen en een ander schip verdedigen. Dat is niet echt innoverend maar door de continuïteit aan actie zul je de eenvoudige opdrachten naar de achtergrond kunnen plaatsen.
En verder?
Het spel bevat, naast een flinke hoeveelheid singleplayer missies, highscore lijsten en leaderboards. Een groot gebrek is echter het ontbreken van multiplayer mogelijkheden. Want wat is nou leuker dan ruimteschepen van vrienden uit de lucht halen via Xbox Live? Afin, geen multiplayer maar wel toffe cutscenes en een kleurrijke game die hier en daar een beetje eentonig en onduidelijk is. Tevens heb je ook een aantal hulpjes in de game die eigenlijk tegenstanders zouden moeten neerhalen, helaas zijn ze daar niet echt succesvol in. Dit is wel jammer want de game is op easy en normal al behoorlijk lastig, dus wat hulp kan geen kwaad. Grafisch is de game niet helemaal tip top, maar, zoals ik al zei, wel behoorlijk kleurrijk en vooral de in-space ontploffingen zijn tof uitgewerkt.
Oordeel
Project Sylpheed is geen titel die je weken, laat staan maanden, zal bezighouden. Met het oog op andere goede titels die onlangs verschenen zijn voor de Xbox 360, zal ik je niet aanraden deze game in huis te halen voor de zomermaanden. De fans die al tijden aan het wachten waren op een nieuwe space-shooter mogen daarentegen deze titel zeker niet laten liggen!