Fun! Fun! Minigolf Touch! Review

woensdag, 21 maart 2012 om 13:30
Fun! Fun! Minigolf Touch!, de titel alleen al is voldoende om je aandacht te trekken. Maar is het spel ook wel zo goed als de titel probeert uit te maken? Met de golfclub in de hand zochten we het voor je uit.
Liefhebbers van golf die in het bezit zijn van een 3DS, mogen zeker niet klagen. Het gerucht gaat nog steeds dat er een Tiger Woods game naar de handheld komt, en in afwachting verschijnt er af en toe een nieuwe golfgame in de eShop. Vorig jaar verscheen Let's Golf! 3D nog, waarin je op grote golfparcours kon spelen. Nu komt ontwikkelaar Shin'en Multimedia met een kleinere versie, die zich richt op minigolf. Momenteel zijn er al heel wat goede titels in de eShop. Zet Fun! Fun! Minigolf Touch! deze trend verder?
Intuïtieve besturing
De gameplay van Fun! Fun! Minigolf Touch! is vrij eenvoudig en intuïtief. Op het bovenste scherm zie je je personage op de baan staan, terwijl je op het touchscreen je golfballetje ziet liggen. Door rond het balletje te glijden met de stylus, kies je de richting. Een rechte lijn naar onder trekken bepaalt dan weer de kracht van je slag, waarna je een kleine afwijking naar rechts of links kunt instellen voor een effectbal. Dit werkt goed op de eenvoudigere banen, maar de camera staat soms op een slechte positie wanneer er extra hindernissen aanwezig zijn. Je kunt tijdens het mikken niet vrij bewegen met de camera, wat tot slechte slagen kan leiden. Ook je eigen personage staat soms in de weg.
54 banen
In totaal zijn er zes verschillende parcours die je kunt afleggen. Deze parcours zijn goed voor in totaal 54 verschillende golfbanen. Je zult het balletje moeten leiden om hoekjes, over heuvels, door kleine gaatjes en nog veel meer. Er komt heel wat meetkunde aan te pas en je moet elke slag goed timen als je die perfecte hole-in-one wilt halen. Ondanks dat er 54 verschillende banen zijn, is de afwisseling slechts miniem. Al snel herhalen bepaalde banen zichzelf, maar zijn er subtiele veranderingen. Een extra bloembak hier en een extra muurtje daar, en veel meer is het niet. Het blijft uiteraard wel leuk, maar niet voor erg lange speelsessies.
Trick Shots
Naarmate je beter speelt, zul je meer geld verdienen. Met het verdiende geld kun je dan weer allerlei extra's kopen in de winkel. Denk hierbij aan golfclubs met hartjes en extra parcours. Een van de beloningen geeft je de mogelijkheid om met je eigen 3DS-avatar te spelen. De extra's zijn wel vaak erg duur en om alles vrij te spelen heb je wel erg veel tijd nodig. Gelukkig zijn er nog de Trick Shot banen, die extra geld opleveren. Op de drie vrij te spelen Trick Shot banen, ligt een hoop geld verspreid. Het is de bedoeling dat je in zo min mogelijk slagen al het geld kunt verzamelen. Het is een leuke afwisseling van het gebruikelijke golfen en is bovendien best pittig.
Andere punten van kritiek
De algemene gameplay is dus best goed maar je zult alles wel in je eentje moeten beleven. Een multiplayer modus is er niet en dat is jammer. Het is immers een kleine moeite om een soort versus modus toe te voegen waarbij je de 3DS moet doorgeven. Het zou in ieder geval voor meer uurtjes gameplay zorgen. Betere graphics zouden je ook langer aan het scherm gekluisterd houden. Hoewel de graphics niet slecht zijn, zie je toch nog duidelijk hoekjes en onduidelijkheden aan je personage.
De omgevingen zijn verder mooi uitgewerkt en ook de physics van het golfballetje zijn haast perfect. Er valt ook niets aan te merken aan het 3D-effect, dat je helpt om afstanden beter in te schatten. Daarnaast hoor je doorheen de game opgewekte elektronische muziek. Je wordt de deuntjes nooit beu en zult na een tijdje gewoon vrolijk mee neuriën.
Fun! Fun!
Een game met zoveel uitroeptekens en leuke woorden in de titel, kan gewoon niet slecht zijn. En inderdaad, Fun! Fun! Minigolf Touch! is een zeer leuke game geworden ondanks de kleine minpunten. Er is een gebrek aan afwisseling en de camera werkt soms tegen, maar dat mag de pret niet drukken. Voor slechts vijf euro haal je dit spel al in huis en dat is het echt wel waard. Het grootste minpunt is misschien wel het gebrek aan een multiplayer. Desondanks alles is deze golfgame echt wel fun! fun!